klep in remsysteem 109 laten vervallen?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
SanderTD4

klep in remsysteem 109 laten vervallen?

Berichtdoor SanderTD4 » 08 Jul 2012, 20:39

Kan ik deze klep/venetiel in het remsysteem laten vervallen?
SanderTD4

http://www.otototaal.com

109 RHD uit het Engelse leger
Lightweight series III (verkocht)
Santana 88 super (verkocht)
Defender 130 TD5 (verkocht)
Defender 110 mpi

Roger B.

Re: klep in remsysteem 109 laten vervallen?

Berichtdoor Roger B. » 08 Jul 2012, 20:46

het lijkt me een remdruk-verschil klep die waarschuwt voor drukverschil tussen twee delen van het remsysteem door lekkage. Laten vervallen zou betekenen dat deze waarschuwing niet meer plaatsvindt, wel op juiste manier doorverbinden en twee delen van remsysteem van elkaar gescheiden houden.
gone

SanderTD4

Berichtdoor SanderTD4 » 08 Jul 2012, 21:16

Momenteel zaten er geen draden aangesloten.
Als dit de enige functie is laat ik dit onderdeel vervallen.
Heb op mijn series remvloeistof reservoir een dop van een discovery gedraaid en de draadje op een controllelamp aangesloten.
SanderTD4

Defender 110 mpi

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 08 Jul 2012, 22:59

Roger B. schrijft:
het lijkt me een remdruk-verschil klep die waarschuwt voor drukverschil tussen twee delen van het remsysteem door lekkage. Laten vervallen zou betekenen dat deze waarschuwing niet meer plaatsvindt, wel op juiste manier doorverbinden en twee delen van remsysteem van elkaar gescheiden houden.

Inderdaad. Ik had zo'n ding op mijn 109 series III stawag uit 1974 (voor-achter gescheiden remcircuit).
Wanneer de druk vóór of achter wegvalt dan schiet een zuigertje naar links of rechts (en blijft daar staan: controle lampje op midden dashboard brand rood). Het controlelampje zit in een rechthoekige verende schakelaar (onderdeelnr 589189) die, wanneer ingedrukt ook het lampje laat branden (ter controle of het lampje niet defect is) Het verschuiven van het zuigertje kan al gebeuren als de remschoenen achter (of vóór) niet stak genoeg staan afgesteld, m.a.w. vóór eerder druk dan achter kan het lampje al doen gaan branden. Het waarschuwt dus ook voor te ruim staande remschoenen (bijna 2x trappen). Op IJsland paar keer gehad dat ie aan ging (met natte trommels trap je wat harder), daar nieuwe remvoering achter op laten lijmen, schoenen netjes afgesteld en geen last meer gehad.
Om het zuigertje weer in de middenstand te krijgen (lampje uit) moet je dus voorzichtig druk opbouwen in het "slechte deel" van het remcircuit door de remslang(en) dicht te houden en langzaam op de rem te trappen tot het lampje uit is of het goede deel druk vrij te houden door een ontluchtingsnippel open te zetten en eveneens voorzichtig op de rem te trappen. Te bruusk kan ervoor zorgen dat ie naar de andere kant doorschiet (lampje uit en weer aan).

Met vriendelijke groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

fenix2

Re:klep in remsysteem 109 laten vervallen?

Berichtdoor fenix2 » 08 Jul 2012, 23:02

Dat is een dure klep trouwens (nieuw rond de €150,-)
Zo'n nieuwerwets dopje met vlotter schakelaar doet bijna hetzelfde voor minder geld.

Op mijn 'bleu phoenix' (SIII-109) zit organiek een single-line remleiding systeem en voor het NL kenteken wordt dat morgen een dual-line systeem, met schakel-dopje ipv zo'n dure klep.

Lekt jouw klep? lekt jouw remsysteem op andere plaatsen? sluit die klep niet onterecht je voor of achter remleidingen af? zit er roest onder die klep?

bij 4 keer nee, zou ik die klep lekker laten zitten en je de ontluchting van je rem-systeem besparen.
Afbeelding

SanderTD4

Berichtdoor SanderTD4 » 08 Jul 2012, 23:21

fenix2 schrijft:
Dat is een dure klep trouwens (nieuw rond de €150,-)
Zo'n nieuwerwets dopje met vlotter schakelaar doet bijna hetzelfde voor minder geld.

Op mijn 'bleu phoenix' (SIII-109) zit organiek een single-line remleiding systeem en voor het NL kenteken wordt dat morgen een dual-line systeem, met schakel-dopje ipv zo'n dure klep.

Lekt jouw klep? lekt jouw remsysteem op andere plaatsen? sluit die klep niet onterecht je voor of achter remleidingen af? zit er roest onder die klep?

bij 4 keer nee, zou ik die klep lekker laten zitten en je de ontluchting van je rem-systeem besparen.

Hij ligt op dit moment op het aanrecht.
Dan ga ik hem niet terug plaatsen.
SanderTD4

Defender 110 mpi

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 08 Jul 2012, 23:28

hmm nee, dan maar zonder verder ;-)
Afbeelding

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 09 Jul 2012, 07:51

Heeft deze klep ook niet als functie om een deel-circuit af te sluiten zodra er een lekkage is in dat deel-circuit?

Als dat zo is, is het ook een safety feature!

wanneer er problemen zijn met deze klep zou ik de oorzaak toch vooral zoeken in de slechte staat van de rest van het remsysteem.

Bovendien moeten er genoeg tweede hands kleppen beschikbaar zijn (ze zitten toch ook in oude range rovers en 90/110?)

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 09 Jul 2012, 08:15

JoostKenya schrijft:
Heeft deze klep ook niet als functie om een deel-circuit af te sluiten zodra er een lekkage is in dat deel-circuit?

Dat dacht ik niet. Wanneer het zuigertje het circuit ook echt zou afsluiten, dan moet je deze handmatig (kunnen) terugzetten en niet zoals ik al eens een paar maal gedaan heb door remdruk op "het slechte deel-cicuit" te zetten en zo het zuigertje weer in de middenstand terug te zetten.

In het (originele) remvloeistof reservoir zit een schot wat er voor zorgt dat wanneer een deelcircuit leeg is, het andere deel nog gewoon een voorraadje remvloeistof heeft en dus nog kan functioneren. (Met ontluchten dus ook goed opletten of niet een deel van het reservoir leeg is).

Maar het is natuurlijk een Safety Feature: het waarschuwt bij drukverschil, veroorzaakt door lekkage of (ongelijke) slijtage/afstelling van de remschoenen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

SanderTD4

Berichtdoor SanderTD4 » 10 Jul 2012, 16:44

JoostKenya schrijft:
wanneer er problemen zijn met deze klep zou ik de oorzaak toch vooral zoeken in de slechte staat van de rest van het remsysteem.

Welke slechte staat?

De rest van mijn remsysteem is in tiptop conditie (alles nieuw)en er zijn geen problemen met deze klep. Ik ben alleen niet weg van allemaal extra klepjes als het reservoir ook al uit 2 compartimenten bestaat ivm gescheiden remsysteem en er gewoon een dop van een Discovery op past die een lampje kan aansturen als het niveau te laag is.
SanderTD4

Defender 110 mpi

Terug naar “Techniek”