Lekkage ....

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Cathelijne

Lekkage ....

Berichtdoor Cathelijne » 14 Jul 2012, 17:27

Hoi allemaal!

op het moment zijn we onze gereed aan het maken voor de volgende trip, maar nu hebben we een lekkage :(

We hebben onderstaande foto gemaakt, de pijl geeft aan waar de vloeistof naar beneden drupt ... Iemand die een idee heeft (we hebben het topic over de koel plug gevonden, maar onze lekkage lijkt verder naar achteren te zitten) waar we dit lek moeten zoeken?

Verder vroeg ik me af of het uitlaatspruitstuk makkelijk los te halen is? Moet de turbo helemaal los of kan dat ook deels? Heeft iemand een "how to" hiervoor?

Alvast bedankt!

Roger B.

Re: Lekkage ....

Berichtdoor Roger B. » 14 Jul 2012, 19:34

als je daar koelwaterlekkage hebt, en het is zeker weten niet die vriesstop......hate to bring bad news.... maar vrees dan voor de kop(pakking).

Turbo is een geheel, maar kan als ik me niet vergis los van het spruitstuk. Maar dat hoeft niet geloofik, gewoon spruitstuk losmaken van kop (en hopen dat de tapeinden heel blijven) en opzij trekken
gone

Cathelijne

Berichtdoor Cathelijne » 14 Jul 2012, 19:46

Het lijkt langs / achter de pakking van het spruitstuk vandaan te komen en het loopt niet direct langs de cilinders ...

Neem aan dat het dan niet de koppakking kan zijn, of heb ik dit mis? En wat zou het dan eventueel kunnen zijn?

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Jul 2012, 19:56

scheur in kop....?
gone

Cathelijne

Berichtdoor Cathelijne » 14 Jul 2012, 21:13

Roger B. schrijft:
als je daar koelwaterlekkage hebt, en het is zeker weten niet die vriesstop......hate to bring bad news.... maar vrees dan voor de kop(pakking).

Turbo is een geheel, maar kan als ik me niet vergis los van het spruitstuk. Maar dat hoeft niet geloofik, gewoon spruitstuk losmaken van kop (en hopen dat de tapeinden heel blijven) en opzij trekken

Hoef ik niks los te maken van de turbo om het spruitstuk los te maken? Er zitten een heleboel slangetjes aan :-)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Jul 2012, 21:16

je pakt het spruitstuk er in dat geval niet af, maar buigt het opzij. Bij twijfel die twee olieleidingen los maken
gone

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 14 Jul 2012, 22:41

For me it's coming from the plug in the block LCM100170. You need to unbolt the turbo from the spuitstuk 3x 13mm nuts and the upper oil feed pipe 14mm banjo bolt and be careful of the 2 copper washers on either side of it. You can pull the turbo to the left hand side and secure with tie wraps. You can then undo the 10 nuts that hold the spruitstuk onto the head. However the 4 outer studs do have a tendency to snap so be careful or be prepared to drill them out and helicoil the head. You will also need a new spuitstuk pakking LKG100470 and ERR6768 and possibly studs TE108052. Oh and it's not unusual to leak from here I've done lots and lots.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Cathelijne

Berichtdoor Cathelijne » 15 Jul 2012, 11:08

RobStewart schrijft:
For me it's coming from the plug in the block LCM100170. You need to unbolt the turbo from the spuitstuk 3x 13mm nuts and the upper oil feed pipe 14mm banjo bolt and be careful of the 2 copper washers on either side of it. You can pull the turbo to the left hand side and secure with tie wraps. You can then undo the 10 nuts that hold the spruitstuk onto the head. However the 4 outer studs do have a tendency to snap so be careful or be prepared to drill them out and helicoil the head. You will also need a new spuitstuk pakking LKG100470 and ERR6768 and possibly studs TE108052. Oh and it's not unusual to leak from here I've done lots and lots.

Rob

Thanks all for the valuable info, it's much appreciated!

Zojuist is het gelukt het spruitstuk los te maken, verassend eenvoudig en snel uit te voeren klusje.

Hier het stappen plan zoals ik het heb uitgevoerd.

Gebruikt gereedsschap:

* Ratel met verlengingen en dop 13/14/17.
* Lange inbussleutel.
* Ring-steeksleutel 13/17.
* Platte schroevendraaier.

Stappen:

1. Buis vanuit het lucht filter naar de turbo los en compleet verwijderd.
1. "oil feed pipe" bovenop en buisje onder de turbo los.
2. Turbo los van het spruitstuk.

(Aangezien ik niet bij 1 van de moeren waar het spruitstuk mee is bevestigd kon heb ik besloten de turbo helemaal los te maken)

3. Turbo los van de uitlaat.
4. Slang vanuit de radiator los.
5. Er zat nog een pijpje aan het spuitstuk (geen idee hoe het heet) die heb ik aan de andere kant met een inbus losgedraaid en dus aan het spruitstuk laten zitten.
6. De moeren van het spruitstuk losgedraaid met een ratel met velengstuk. Hier ben ik heel voorzichtig te werk gegaan, zie de quote hierboven, dus gedoseerd kracht geven met losdraaien en wat olie gebruikt.

Dit alles kosten me nog geen 30 minuten, easy peasy dus!

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 15 Jul 2012, 11:13

dat buisje loopt waarschijnlijk naar de EGR klep...

...en de lekkage?
gone

Cathelijne

Re:Lekkage ....

Berichtdoor Cathelijne » 15 Jul 2012, 11:48

Nu alles los is zie ik dat alleen het gevlakte stuk nat is. Heb even omkaderd waar precies.

De roze plekken daarboven kunnen nog zijn van een vorige lekkage van de plug. Deze is opgelost door daams4x4 (hij rekende hier dik 500 euro voor want de HELE trubo moest los zei hij meer dan 5 uur werk, nu weet ik beter en voel me opgelicht maar dit terzijde).

Nu wil ik testen of de plug echt lek is, maar neem aan dat ik de auto niet kan starten? Iemand een idee of er een andere manier is?

Terug naar “Techniek”