lekkage tussenbak/versnellingsbak

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
kamphuis

lekkage tussenbak/versnellingsbak

Berichtdoor kamphuis » 17 Jul 2012, 19:10

Hallo,

We zijn bezig met het opknappen van een LR90 van 1986, de bak had olielekkage en we hebben de keringen van de uitgaande as van de versnellingsbak, ingaande van de tussenbak en het o-ringetje vervangen, alles weer in elkaar gebouwd en een dag later....nog lekkage, alles weer gedemonteerd, niets lek !! vulring van de oliestop vervangen (cappilaire werking van de twee delen) alles weer gemonteerd, droog gemaakt en opnieuw lekkage (rode atf olie) wie heeft een idee waar dit weg kan komen, misschien een veelvoudig probleem ?? het gaat om een defender 200 tdi blok.

grt

marcel

Roger B.

Re: lekkage tussenbak/versnellingsbak

Berichtdoor Roger B. » 17 Jul 2012, 20:21

ATF is olie uit de hoofdbak (aangenomen dat je juiste olie in de bakken zit

lekkage heeft ie al bij stilstand, of pas na rijden.?

waar zie je de lekkage (voor / achter / ??)
gone

kamphuis

Re:lekkage tussenbak/versnellingsbak

Berichtdoor kamphuis » 17 Jul 2012, 21:06

inderdaad atf in hoofdbak, maar de koppeling tussen hoofd en tussenbak is een droge koppeling, tw keering op as uit hoofdbak en keering bij ingangtussenbak, de olie hangt toch op het laagste punt tussen de hoofd en tussenbak, bij het aftappunt/filter van de hoofdbak, volgens ons zijn er niet meer keeringen, de pakking van het deksel hebben we ook af vervangen en het lijkt daar ook niet tussendoor te komen, de motor loopt nog niet, auto is nog compleet gedemonteerd, hebben ook schutbord vervangen etc, misschien als ie straks een keer warm is geweest wordt het wel minder maar we kunner er nu zo mooi bij

grt
marcel

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 17 Jul 2012, 21:37

tussenbak er af halen, en dan kijken waar het uit de hoofdbak komt... ATF zou niet uit je tussenbak mogen komen...

meen dat er achterop de hoofdbak nog een kogeltje oid in een gat zit. dacht alleen dat dat te hoog zit voor lekken in stilstand
gone

Cathelijne

Berichtdoor Cathelijne » 18 Jul 2012, 13:26

de bak had olielekkage en we hebben de keringen van de uitgaande as van de versnellingsbak, ingaande van de tussenbak en het o-ringetje vervangen

Hier heb ik waarschijnlijk ook een lekkage. Hoe lang heb je hier aan gewerkt? En is dit makkelijk zelf te doen?

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 18 Jul 2012, 13:46

tussenbak is er met twee man goed vanaf te tillen, dus aandrijfassen er onderuit, bediening los, stekkers los, aandrijflijn achterover kantelen (balkje weg) en dan de 6 bouten eruit (meen 5 en een moer) en de bak naar achteren schuiven en eraf pakken....
dat moet gemakkelijk in 1-1,5 uur te doen zijn.

terug voorzichtig zijn met de keerring, maar zodra de input gear over de uitgaande as van de hoofdbak schuift kun je de keerring niet meer raken
gone

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 18 Jul 2012, 16:47

Tussenbak weegt 50kg, aantal weken terug er af gehad en gewogen. Vind het makkelijker met twee man en de bak op een steun. WIj zijn de heledag (7 a 8 uur) bezig geweest, er af, keringen vervangen en er weer op. We dachten bij de tweede die we deden dat het wel vlugger zou gaan maar ook dat was een dagje werk.

Mvg Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 18 Jul 2012, 18:30

7-8 uur doe je de koppeling..... de tussenbak alleen eraf is veel minder werk
gone

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 19 Jul 2012, 01:10

Tja Roger,

Toch echt waar Sjarif en ik hebben er toch echt een dag over gedaan. Zowel de eerst als de tweede keer. Kan toch aardig sleutelen denk ik. Misschien als je aankomt bij bak nummer 901 dan gaat het misschien in 4 á 5 uur maar zover ben ik nog niet ;) En als je in je eigentijd bezig bent en het is lekker gezellig met sleutel maten dan maakt de tijd ook niet uit. Denk wel als je voor je zelf een tijd inschat en je gaat ervan uit dat het een dag duurt en je bent eerder klaar dan geeft het een goed gevoel, anders om heb je vast de smoor er in, tenminste ik wel :P

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Gizmo

Re: lekkage tussenbak/versnellingsbak

Berichtdoor Gizmo » 21 Jul 2012, 08:27

Ik reviseer versnellingsbakken, en ben er wel los op....
Wat ik niet begrijp, is dat je zegt het O-ringetje te hebben vervangen...
Welke O-ring?????
Dat moet je me eens uitleggen...(misschien een foto?)

Om op je vraag antwoord te (proberen) geven: Ik heb wel eens gezien dat er de verkeerde bouten in gedraaid zijn. Te lange...dan scheurt de bak open, en krijg je lekkage. De tussenbak zit met verschillende lengten bouten vast aan de bak. In de bak zitten tapgaten, die als ze kapot gaan, olie laten doorlekken naar buiten toe....
Hoop dat je hier iets mee kunt...?!

Mocht dit het zijn, ik kan dat wel repareren....heb nog wel staartstukken liggen om te vervangen.

Succes!

Groet

Sander

Terug naar “Techniek”