Hulp gevraagd (vanuit Frankrijk)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Coen83

Hulp gevraagd (vanuit Frankrijk)

Berichtdoor Coen83 » 27 Jul 2012, 18:05

Allen,

Gister viel het mij op dat er (motor)olie lekt uit mijn land rover. Nu heb ik er even onder gelegen, en het schoongemaakt om te kijken waar de olie vandaan komt. Ik kan zien dat de olie van uit de waadplug komt. Het is duidelijk motorolie (pikzwart), geen ATF of koppelingsolie.
Nu heb ik al even gezocht op het forum, en dit zou kunnen duiden op een lekke krukas keerring.
De olieplas vanmiddag was al een stukje serieuzer, het lijkt steeds erger te worden.
Mijn vragen:
1. klopt deze conclusie?
2. het probleem verhelpen betekend tussenbak, bak en koppelingshuis er af?
3. als ik de waadplug er op draai, kan ik er dan mee doorrijden?
4. Als ik olie blijf bijvullen in mijn motor, en zo goed en kwaad als het gaat de olie opvang als ik stilsta, kan ik er dan (zonder problemen) mee doorrijden? Of is dit een probleem dat erger wordt (exponentieel) nadat de kilometers toenemen?

Alvast bedankt, vanuit een zonnig Frankrijk,

gr Coen
Land Rover Defender 110 2.4 Td4, 2007
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

Landmarcs

Re:Hulp gevraagd (vanuit Frankrijk)

Berichtdoor Landmarcs » 27 Jul 2012, 18:40

Coen83 schrijft:
Allen,

Gister viel het mij op dat er (motor)olie lekt uit mijn land rover. Nu heb ik er even onder gelegen, en het schoongemaakt om te kijken waar de olie vandaan komt. Ik kan zien dat de olie van uit de waadplug komt. Het is duidelijk motorolie (pikzwart), geen ATF of koppelingsolie.
Nu heb ik al even gezocht op het forum, en dit zou kunnen duiden op een lekke krukas keerring.
De olieplas vanmiddag was al een stukje serieuzer, het lijkt steeds erger te worden.
Mijn vragen:
1. klopt deze conclusie?
2. het probleem verhelpen betekent tussenbak, bak en koppelingshuis er af?
3. als ik de waadplug er op draai, kan ik er dan mee doorrijden?
4. Als ik olie blijf bijvullen in mijn motor, en zo goed en kwaad als het gaat de olie opvang als ik stilsta, kan ik er dan (zonder problemen) mee doorrijden? Of is dit een probleem dat erger wordt (exponentieel) nadat de kilometers toenemen?

Alvast bedankt, vanuit een zonnig Frankrijk,

gr Coen

Als je de waadplug eropdraait krijg je een soort "automaat" (ofwel een erg soepele koppeling).

Als je olie bijvult en een beetje bijhoudt hoeveel er uit lekt kom je wellicht een heel eind.
(Als er zoveel uitkomt dat opvangen loont dan zou ik gaan twijfelen.)

Als je een goedkope garagist vindt waar je bovendien op de vingers mag kijken dan is een reparatie in Frankrijk wellicht goedkoper als alhier. De uurtarieven zijn in Frankrijk soms beduidend langer als hier.

Groeten MarcS

PS Het is ook hier (nog even) zonnig en warm.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 27 Jul 2012, 19:26

hoe snel het erger zal worden is moeilijk te zeggen.
waadplug er NIET indraaien, dan lekt ie namelijk nog steeds even hard, alleen blijft de olue dan in je koppelingshuis staan...
olie op peil houden en in de gaten houden of het snel erger wordt. dan kom je vast nog een heel end.
om bij de krukaskeerring te komen moet het vliegwiel eraf...daar kom je alleen bij als.beide bakken eraf zijn...(koppelingshuis hoort bij de hoofdbak)
gone

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 27 Jul 2012, 20:26

Roger B. schrijft:
om bij de krukaskeerring te komen moet het vliegwiel eraf...daar kom je alleen bij als.beide bakken eraf zijn...(koppelingshuis hoort bij de hoofdbak)

Als je de beschikking hebt over een motortakel, dan kun je ook de motor eruit halen om de achterste krukaskeerring te vervangen. Dan kan de auto gewoon op een vlakke vloer blijven staan.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Coen83

Berichtdoor Coen83 » 27 Jul 2012, 21:35

Dank voor de reacties. Ik kijk het even met een schuin oog aan. Heb ook even met wat mensen in NL gebeld en die gaven hetzelfde advies. Blijf doorrijden en peilen.
Overigens bedoelde ik niet de olie op te vangen om te hergebruiken maar om mijn campeerplekje een beetje schoon te houden. Hergebruik zou nieteens in me opkomen.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 27 Jul 2012, 21:51

Erik Peters schrijft:
Roger B. schrijft:

Als je de beschikking hebt over een motortakel, dan kun je ook de motor eruit halen om de achterste krukaskeerring te vervangen. Dan kan de auto gewoon op een vlakke vloer blijven staan.

Groet,

Erik.

dat kan... maar koelsysteem, bedrading eventueel stuur- en aircoleidingen allemaal los maken? haal liever de bak er onder vandaan
gone

R1200C

Berichtdoor R1200C » 27 Jul 2012, 23:36

Kweenie waar je zit maar als je in de buurt van Les Lauriers Bigot, 24110 Bourrou zit dan kun je eens kijken of Hendrik thuis is. Die kan je zeker helpen. Even door de paarden heen kijken, Hendrik zal vast nog wel wat van zijn gereedschap hebben meeverhuisd vanuit Nederland ;)
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Land Rover Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Land Rover Defender 110 2002
Pietertje: Land Rover Series III Reclame-Rover in wording...
http://www.onsmarie.nl

Coen83

Berichtdoor Coen83 » 28 Jul 2012, 11:28

R1200C schrijft:
Kweenie waar je zit maar als je in de buurt van Les Lauriers Bigot, 24110 Bourrou zit dan kun je eens kijken of Hendrik thuis is. Die kan je zeker helpen. Even door de paarden heen kijken, Hendrik zal vast nog wel wat van zijn gereedschap hebben meeverhuisd vanuit Nederland ;)

Op dit moment zitten we in de Ardeche, da's niet echt in de buurt. Evengoed bedankt voor de tip!

Coen83

Berichtdoor Coen83 » 28 Jul 2012, 12:09

Welk onderdeelnummer heeft de krukaskeerring?

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 28 Jul 2012, 12:31

ERR2532

Oh and how to fit it :)

Rob [file name=Crankshaft_Seal_Replacement-20120728.pdf size=565170]http://www.landroverclubholland.nl/images/fbfiles/files/Crankshaft_Seal_Replacement-20120728.pdf[/file] [file name=Torque_Settings.pdf size=139677]http://www.landroverclubholland.nl/images/fbfiles/files/Torque_Settings.pdf[/file]

Attached files /sites/landroverclubholland.nl/www/images/fbfiles/files/Defender_90_110_workshop_manual_2.pdf /sites/landroverclubholland.nl/www/images/fbfiles/files/Crankshaft_Seal_Replacement.pdf
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Terug naar “Techniek”