injector td5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
lrseries3
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 Nov 2011, 11:39

injector td5

Berichtdoor lrseries3 » 26 Aug 2012, 11:03

geachte,

vriend van me rijdt met een defender td5. auto reed goed maar heeft preventief de koperen brandplaatjes en seals van de injectors vervangen.
Opmerkelijk komt er nu blauw/witte rook uit de uitlaaat bij koude start. Na een 10tal seconden is dit weg. voor de rest rijdt het goed. Wat kan er fout gegaan zijn bij het vervangen van de seals/brandplaatje dat deze symptomen geeft?

dieselpomp maakt ook ineens een ander geluid, alsof er lucht in het circuit zit.
Wat hem opviel was dat de koperen brandplaatjes niet paste op de injectoren en deze heeft zijn garage dan een beetje uitgevijld om ze passend te maken. wellicht dat hierdoor lucht in het brandstofsysteem terecht komt? maar vanwaar dan de blauwe rook?

groeten rob

Michiel Tom
Berichten: 337
Lid geworden op: 10 Jun 2008, 11:21
Contact:

Re:injector td5

Berichtdoor Michiel Tom » 26 Aug 2012, 12:31

Vreemd. In ieder geval nog nooit gehoord van niet passende brandplaatjes, tenzij je de verkeerde neemt natuurlijk.

Zijn de injectoren wel weer op precies dezelfde plek terug gezet?
In the beginning there was nothing... which exploded.



Michiel | 110 RHD 1985

http://www.shuntingyard.com
http://stargazercharlie.blogspot.nl

lrseries3
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 Nov 2011, 11:39

Re:injector td5

Berichtdoor lrseries3 » 26 Aug 2012, 12:40

Michiel Tom schrijft:
Vreemd. In ieder geval nog nooit gehoord van niet passende brandplaatjes, tenzij je de verkeerde neemt natuurlijk.

Zijn de injectoren wel weer op precies dezelfde plek terug gezet?


garagist had dit ook nog nooit meegemaakt zei hij...

ja injectoren zijn 1 voor 1 eruit gehaald en terug gemonteerd.

groeten

Bert Spronk
Berichten: 143
Lid geworden op: 03 Feb 2010, 20:48

Re:injector td5

Berichtdoor Bert Spronk » 26 Aug 2012, 14:55

Heb het vermoeden dat of een vd injectors lekt nu iets of heeft met de of montage vervuiling opgelopen of een vd seals is toch niet in orde, als je alleen de seal en plaatjes 1 op 1 hebt vervangen moet het in dit systeem zitten.

lrseries3
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 Nov 2011, 11:39

Re:injector td5

Berichtdoor lrseries3 » 26 Aug 2012, 15:52

Bert Spronk schrijft:
Heb het vermoeden dat of een vd injectors lekt nu iets of heeft met de of montage vervuiling opgelopen of een vd seals is toch niet in orde, als je alleen de seal en plaatjes 1 op 1 hebt vervangen moet het in dit systeem zitten.


Maar als 1 van de seals niet in orde zou zijn, zou er diesel bij de olie horen te zitten en dusdanig het oliepeil stijgen,niet?
wat bedoel je met een lekkende injector? langs waar lekt ie dan?

Deze blauw/grijze rook slaat op olieverbruik? of kan dit ook wat met diesel te maken hebben?

groeten

markmark
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 Okt 2011, 20:02

Re:injector td5

Berichtdoor markmark » 26 Aug 2012, 15:55

heb je de brandplaatjes en rubber ringen orgineel landrover gehaald?
of het je die elders bestelt.
ik heb het gehad dat de dat het gat wel groot genoeg was maar de diameter kleiner.
en dat er dan ook lucht in het systeem kon komen omdat de plaatjes dus niet goed waren.
toen nw bij landrover gehaald waren een fractie groter en probleem was over.
groet mark

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re:injector td5

Berichtdoor RobStewart » 26 Aug 2012, 16:18

The brand platjes are a very tight fit onto the injector, in fact there is a special tool we use to get them on. Also the rubber rings must sit exactly in the correct place otherwise the fuel leaks into the cylinder bores, in the worst case scenario the engine starts to fuel itself and you cannot shut it off (not a pretty sight I can tell you)

Attached is an excerpt from the official procedure for replacing the injectors etc.

Rob [file name=Injectors.pdf size=62161]http://www.landroverclubholland.nl/images/fbfiles/files/Injectors.pdf[/file]
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

lrseries3
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 Nov 2011, 11:39

Re:injector td5

Berichtdoor lrseries3 » 26 Aug 2012, 17:02

markmark schrijft:
heb je de brandplaatjes en rubber ringen orgineel landrover gehaald?
of het je die elders bestelt.
ik heb het gehad dat de dat het gat wel groot genoeg was maar de diameter kleiner.
en dat er dan ook lucht in het systeem kon komen omdat de plaatjes dus niet goed waren.
toen nw bij landrover gehaald waren een fractie groter en probleem was over.
groet mark


de garage had deze liggen, ben niet zeker welke het waren aangezien mijn vriend de werken daar ter plekke heeft uitgevoerd.
maar het feit dat hij de pomp ineens hard hoort gieren, ligt toch aan het koper brandplaatje? de seal zorgt er toch gewoon voor dat er geen diesel in de kop terecht komt?
oliepeil is nog steeds hetzelfde als voordien.

lrseries3
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 Nov 2011, 11:39

Re:injector td5

Berichtdoor lrseries3 » 26 Aug 2012, 17:09

RobStewart schrijft:
The brand platjes are a very tight fit onto the injector, in fact there is a special tool we use to get them on. Also the rubber rings must sit exactly in the correct place otherwise the fuel leaks into the cylinder bores, in the worst case scenario the engine starts to fuel itself and you cannot shut it off (not a pretty sight I can tell you)

Attached is an excerpt from the official procedure for replacing the injectors etc.

Rob [file name=Injectors.pdf size=62161]http://www.landroverclubholland.nl/images/fbfiles/files/Injectors.pdf[/file]


yes, the mechanic said that he never had the brandplatjes that tight and had to make it a bit bigger to fit them. the seals are on the same place as they were before or can a millimeter of difference be the pain in the ass?

thanks

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re:injector td5

Berichtdoor RobStewart » 26 Aug 2012, 17:15

The brandplatjes are a press fit, are always tight and in my opinion should not be filed out.

1mm on the rubber ring would be a huge amount, if they are not exactly correct in the correct groove then they get caught when being mounted, the sleeve to fit them MUST be used otherwise the chance of damage is great.

The unusual noise of the pump sounds like air being taken into the system again the rubber rings would give this symptom.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MSN [Bot] en 10 gasten