RRC VM2.4TD LekkeKoppakking

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Loer
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 Jan 2013, 20:06

RRC VM2.4TD LekkeKoppakking

Berichtdoor Loer » 21 Jan 2013, 20:23

Beste forumleden,

Ik heb een RRC uit 1986 met een VM 2.4TDintercooler nu is de koppaking lek..... Balen maar nog erger ik heb geinformeerd om het te laten repareren nu gaat dat rond de €1000,00 kosten.

Nu ben ik best wel handig maar een koppaking vervangen is dat te doen waar moet ik op letten wat heb ik llemaal nodig etc etc alle info is welkom

Mvg,

Marcel
RRC 1986 VM2.4 TDintercooler.

Ben Gerrits
Berichten: 142
Lid geworden op: 21 Jul 2007, 21:25
Locatie: DenBommel

Re: RRC VM2.4TD LekkeKoppakking

Berichtdoor Ben Gerrits » 21 Jan 2013, 20:34

Nou toevallig heb ik dat ook een paar maanden geleden gedaan.
Op zich valt het allemaal wel mee .
Het belangrijkste is dat je een koppakking koopt uit een stuk en geen losse pakkingen.
Daarna moet je de koppen goed controleren op scheurtjes.
Kleine scheurtje mogen er wel in zitten maar ook niet overal.
Met een handboek kun je er wel uitkomen maar je mag het mij ook vragen .
Als je in de buurt woon kan je natuurlijk ook even langs komen dat praat makkelijker .
Gr Ben

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: RRC VM2.4TD LekkeKoppakking

Berichtdoor RobStewart » 21 Jan 2013, 20:48

OK Marcel,

I take it you don't have the Range Rover VM Engine supplement ? Everything you need to know is in that. However this is the koppakking section.

You can get a pakking set that contains everything you need except the koppakking itself as these come in 4 different thicknesses.

The koppakking are anything from €15,00 to €30,00 each and the pakking set (STC850) is between €25,00 and €85,00

Rob
Bijlagen
VM Koppakking.pdf
(820.46 KiB) 64 keer gedownload
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Ottie Snorro
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 Apr 2012, 22:05
Locatie: Oosterhesselen
Contact:

Re: RRC VM2.4TD LekkeKoppakking

Berichtdoor Ottie Snorro » 21 Jan 2013, 20:52

How can you know what thickness you would need?

I guess that could be important, or is there no real problem when you would take a different thickness?

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: RRC VM2.4TD LekkeKoppakking

Berichtdoor RobStewart » 21 Jan 2013, 21:04

The pakking has a notch on it that indicates the thickness (see page 6 of the attached pdf)

No notch is the thinest, then 1 notch and then 2 notches. or you can measure how high the piston comes above the block and then use the appropriate thickness as detailed again on page 6. As Ben has said and I forgot, a VM Diesel specialist will sell a one piece pakking rather than the 4 individual ones. In both cases you must use the correct one or if in doubt the thickest.

Rob

PS Replies in Nederlands please the moderators prefer it that way, I get to do my comments in English because my written Dutch is c**p :lol:
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Ottie Snorro
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 Apr 2012, 22:05
Locatie: Oosterhesselen
Contact:

Re: RRC VM2.4TD LekkeKoppakking

Berichtdoor Ottie Snorro » 21 Jan 2013, 21:08

Ah!
Duidelijk, das dan ook wel weer simpel gedaan.

Loer
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 Jan 2013, 20:06

Re: RRC VM2.4TD LekkeKoppakking

Berichtdoor Loer » 21 Jan 2013, 21:58

Hallo,

Thx voor jullie snelle reacties, ik moet zegen dat ik de engelse handleiding toch aan de moeilijke kant vind.
Dit komt door de technische termen maar hoe vaker ik mlees hoe beter t gaat :D.
Dus daarvoor mijn dank, Rob stel ik wil bij padock spares.com bestellen wat heb ik dan nodig?

@Ben Ik neem je aanbod graag aan als ik zover ben eerst eens kijken of ik het benodige material kan bemachtigen, en daarna spreken we een keer af

groet Marcel
RRC 1986 VM2.4 TDintercooler.

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: RRC VM2.4TD LekkeKoppakking

Berichtdoor RobStewart » 21 Jan 2013, 22:28

Loer schreef:Rob stel ik wil bij padock spares.com bestellen wat heb ik dan nodig?


1x STC850 Koppakking Set (excluding Koppakking)

Then you will have to see which koppakking you have so it will be either STC1570 3 notch 1,42mm, STC1571 2 notch 1,52mm or STC1844 1,62mm 1 notch remember it's per cylinder so you will have 4 of them and they can be different. :shock:

Personally I would get the heads off and look at what you need and what possibly you also need to do and then order all the parts in one go, there is always something that you need and didn't order.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Loer
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 Jan 2013, 20:06

Re: RRC VM2.4TD LekkeKoppakking

Berichtdoor Loer » 21 Jan 2013, 22:49

Maar bouten enzo moeten die ook vernieuwd worden? Heb dat ergens gelezen.
En een pakking uit 1 geheel lijkt me op zich beter waar kan ik zoiets dan eventueel bestellen?

Zie dat bij paddock niet iig.
Grt
RRC 1986 VM2.4 TDintercooler.

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: RRC VM2.4TD LekkeKoppakking

Berichtdoor RobStewart » 21 Jan 2013, 23:04

Loer schreef:Maar bouten enzo moeten die ook vernieuwd worden? Heb dat ergens gelezen.
En een pakking uit 1 geheel lijkt me op zich beter waar kan ik zoiets dan eventueel bestellen?


I have never renewed the bolts nor does it say in the Workshop Manual that they require renewing and as it happens the bolts themselves AEU2078L are now obsolete, Ben will be able to come up with where he got his pakking and possibly they will be able to supply the equivalent bolts.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 11 gasten