ABS/TC probleem

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Rob Pt

ABS/TC probleem

Berichtdoor Rob Pt » 22 Jan 2013, 13:32

Zojuist het volgende ondervonden.

Het ABS controle lampje is blijven branden en zonder enige aanleiding trad de TC in werking. Gelukkig bij lage snelheid (< 20 km/u)

De dichtstbijzijnde dealer zit voor mij op 275 km afstand en voordat ik daar nu heen ga rijden, als dat tenminste nog gaat lukken, een paar voor de hand liggende vragen:

- betekent dit per definitie dat de ABS-controller defect is ?
- kan er het zijn dat slechts één de sensoren bij de wielen defect is of wellicht meerdere ?
- kan het een of ander zekering zijn ?
- zijn er evt. nog meerdere oorzaken te bedenken ?

en tot slot, waar kan/moet ik in eerste instantie gaan zoeken ?

Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

Landmarcs

Re: ABS/TC probleem

Berichtdoor Landmarcs » 22 Jan 2013, 13:45

Rob Pt,

Wat is het voor een auto ? Dat maakt het allemaal wat duidelijker.

Verder, is het misschien een wiellager dat er de brui aan gegeven heeft. Een wiel wordt dan (vaak wisselend) afgeremd door een hapernd lager, als dat ernstig genoeg is zal de ABS en ETC overuren gaan draaien.
Ook kunnen sensoren of bekabeling stuk zijn, of gewoon de sensor iets te ver van zijn plek zitten.
Je hoeft het dus niet direct in het duurste onderdeel te zoeken.

Als de Traction Control echt ernstig mal doet wordt het eerder gevaarlijker als veiliger, je kan dan eventueel de zekering voor ABS/ETC eruit trekken.
Is natuurlijk een paardemiddel maar je kan dan wel veilig naar die dealer.

Groeten MarcS

Rob Pt

Re: ABS/TC probleem

Berichtdoor Rob Pt » 22 Jan 2013, 14:08

Landmarcs schreef:Rob Pt,
Wat is het voor een auto ? Dat maakt het allemaal wat duidelijker.

Sorry, ik ben een er een van de 'oude garde' maar sinds m'n emigratie 8 jaar geleden (Pt staat voor Portugal en verklaart ook meteen die 275 km) nauwelijks meer op het forum geweest. Kon ook niet meer inloggen en heb me maar opnieuw geregistreerd daarbij alleen verzuimd wat meer gegevens te verstrekken.
Maar goed, het betreft een Defender 110 Td5 Hard Top MY02 (nog maar net 208.000 km gelopen)

Landmarcs schreef: Verder, is het misschien een wiellager dat er de brui aan gegeven heeft. Ook kunnen sensoren of bekabeling stuk zijn, of gewoon de sensor iets te ver van zijn plek zitten.

Een wiellager is het zeker niet. Maar de sensoren zal ik dan eerst maar aan een nader onderzoek onderwerpen. Het ging allemaal nogal onverwachts maar ik dacht dat het linkervoorwiel werd afgeremd want het stuur trok ook die kant op. Maar zoals gezegd, de snelheid was < 20 km/u en als er dan zoiets onverwachts gebeurt ........

Bedankt zover
Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

Terug naar “Techniek”