4 verstralers aansluiten

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
MichelvanDoorn

4 verstralers aansluiten

Berichtdoor MichelvanDoorn » 13 Feb 2013, 14:20

land(rover) genoten,
Volgens de instructies van mijn verstralers en wat ook normaal gedaan wordt, is dat de verstralers in verbinding staan met de auto verlichting ( grootlicht of dimlicht).
Nu vroeg ik mij af of het is toegestaan ( wettelijk ) om de verstralers appart te laten schakelen zonder dat er andere verlichting in geschakeld is....??
En zo ja de draad die dan normaal van af de verlichting gaat naar het relais nr 86 waar kan ik deze het best op aansluiten??

Groeten,

Michel.

Roger B.

Re: 4 verstralers aansluiten

Berichtdoor Roger B. » 13 Feb 2013, 16:14

dan moet je werklampen nemen, en mogen ze niet op de openbare weg gebruikt worden

86 aan plus (geschakeld of constant) als je 85 via schakelaar aan massa legt...

of 86 via schakelaar aan plus en 85 aan massa
gone

Dixo

Berichtdoor Dixo » 13 Feb 2013, 18:04

Schakelen met 3 standen is ook nog een optie: aan, aan met groot licht, en uit.

MichelvanDoorn

Berichtdoor MichelvanDoorn » 13 Feb 2013, 19:30

Oke bedankt voor de snelle reakties.
Als ik ze via de 3 standen wil schakelen..dus aan, aan met groot licht en uit.. hoe is dan de aansluiting??

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Feb 2013, 19:43

volgens mij mag je verstralers niet kunnen aanzetten zonder grootlicht...(of iemand daarop controlleerd is ander verhaal natuurlijk)

maar waarom wil je niet met het licht schakelen??

met schakelaar aan/uit/met licht:

verstralers.jpg
gone

piet_g

Berichtdoor piet_g » 13 Feb 2013, 20:02

MichelvanDoorn schreef:Oke bedankt voor de snelle reakties.
Als ik ze via de 3 standen wil schakelen..dus aan, aan met groot licht en uit.. hoe is dan de aansluiting??

Dit is niet zo heel moeilijk.
ligt even aan de schakelaar die je wilt gebruiken gezien de amperages. Maar het handigeste is dan om een apart relais te nemen voor je lampen. je schakelaar sluit je dan als volt aan: hierbij ga ik er vanuit dat je een schakelaar hebt met 3 polen (een gemeenschappelijke middenpool en een pool per kant van de schakelaar).
De middenpool sluit je aan op de plus van de spoel het relais voor je lampen.
de pool die bedoeld is voor de stand 'aan' die sluit je aan op de plus van de auto.
de pool die bedoeld is voor de stand 'met groot licht', die die sluit je aan op de pool van het groot licht relais dat onder spanning komt als groot licht aan is.

Wel even de lampen afzekeren en wanneer je schakelaar de amperages van de lampen aan kan, dan kun je er voor kiezen om de lampen direct aan de schakalaar te aan te sluiten.

edit, als je meerdere lampen hebt, dan zou ik zelf twee schakelaars pakken (lampen per twee kunnen schakelen)
Laatst gewijzigd door piet_g op 13 Feb 2013, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

piet_g

Berichtdoor piet_g » 13 Feb 2013, 20:03

Roger B. schreef:volgens mij mag je verstralers niet kunnen aanzetten zonder grootlicht...(of iemand daarop controlleerd is ander verhaal natuurlijk)

Daarom die schakelaar.. zet je die bij een keuring om en dan werkt het met grootlicht. Wil je dat niet (of mag het niet) dan zet je de schakelaar op uit.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 09 Mar 2013, 15:39

piet_g schreef:
Roger B. schreef:volgens mij mag je verstralers niet kunnen aanzetten zonder grootlicht...(of iemand daarop controlleerd is ander verhaal natuurlijk)

Er is nergens vastgelegd dat dit niet zou mogen. Bij dit soort onderwerpen is het nooit "volgens mij" of "ik heb gehoord dat" enz. Dit soort zaken zijn altijd terug te vinden in wet- of regelgeving !

Het enige dat is vastgelegd m.b.t. groot licht is het volgende:

Regeling voertuigen (alleen de relevante tekst is weergegeven)

Artikel 5.2.57
Eisen

1.
Personenauto’s mogen zijn voorzien van:
-
b. meerdere grote lichten, tegelijkertijd mogen niet meer dan vier grote lichten werken;

Wijze van Keuren

Onderdelen a tot en met u: visuele controle.

Je zult ze dus zo moeten aansluiten dat je de extra lampen per twee aan en uit kunt schakelen !

Het is bovendien zeer aan te bevelen ook per twee lampen een relais te gebruiken en niet alle vier op één ! Gebruik minimaal 2.5mm kwadraat kabel en 2x een relais van minimaal 20A.

Opm: Als je Land Rover op bedrijfswagenkenteken staat geregistreerd geldt hetzelfde m.d.v. dat het dan is vastgelegd in Artikel 5.3.57 van de Regeling voertuigen.

Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

Edward

Berichtdoor Edward » 09 Mar 2013, 16:23

Rob Pt schreef:
piet_g schreef:

Er is nergens vastgelegd dat dit niet zou mogen. Bij dit soort onderwerpen is het nooit "volgens mij" of "ik heb gehoord dat" enz. Dit soort zaken zijn altijd terug te vinden in wet- of regelgeving !

Het enige dat is vastgelegd m.b.t. groot licht is het volgende:

Regeling voertuigen (alleen de relevante tekst is weergegeven)

Artikel 5.2.57
Eisen

1.
Personenauto’s mogen zijn voorzien van:
-
b. meerdere grote lichten, tegelijkertijd mogen niet meer dan vier grote lichten werken;

Wijze van Keuren

Onderdelen a tot en met u: visuele controle.

Je zult ze dus zo moeten aansluiten dat je de extra lampen per twee aan en uit kunt schakelen !

Het is bovendien zeer aan te bevelen ook per twee lampen een relais te gebruiken en niet alle vier op één ! Gebruik minimaal 2.5mm kwadraat kabel en 2x een relais van minimaal 20A.

Opm: Als je Land Rover op bedrijfswagenkenteken staat geregistreerd geldt hetzelfde m.d.v. dat het dan is vastgelegd in Artikel 5.3.57 van de Regeling voertuigen.

Rob

Leuk, maar als je gaat rijden met je gewone verlichting uit en de lampen op het roofrack of aan een a frame aan krijg je wel gewoon een bekeuring van oom agent! :shock: :shock:
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 09 Mar 2013, 19:37

Edward schreef:Leuk, maar als je gaat rijden met je gewone verlichting uit en de lampen op het roofrack of aan een a frame aan krijg je wel gewoon een bekeuring van oom agent! :shock: :shock:

Ja dat klopt, maar dat staat toch helemaal los van de veronderstelling dat de extra gemonteerde grote lichten ('verstralers") niet afzonderlijk in- en uitschakelbaar zouden mogen zijn !

Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

Terug naar “Techniek”