4 verstralers aansluiten

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

Re: 4 verstralers aansluiten

Berichtdoor Roger B. » 09 Mar 2013, 19:57

er is een verschil tussen wat bij de apk toegestaan is (niet afgekeurd wordt) en wat er op de openbare weg is toegestaan.

de aangevoerde regelgeving is Apk regelgeving?? daar maalt oom.agent niet om.....en de apk is maar een keer per jaar, wat oom agent bekeurd geldt elke dag.
gone

B@rt

Berichtdoor B@rt » 09 Mar 2013, 20:59

:shock: huh begin me bijna zorgen te maken of ik de weg nog wel op zou gaan als ik dit hier lees... als ik bij me defje grootlicht op zet met de schijnwerpers erbij aan, dan heb ik toch echt 8 grote lampjes aan het branden.... (is ook net plaatselijk daglicht dan 's nachts 8-) )
B@rt

Lightweight Series 3 1980
Defender 110 td5 crew-cab, Tomb Raider

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 09 Mar 2013, 21:02

op de openbare weg wordt het pas een probleem als oom agent ziet dat je het gebruikt
gone

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 09 Mar 2013, 22:27

Heather had 4 Safari 5000 Driving Lights on the roof and 2 Safari 5000 Fog Lights on the A Bar all with 100w bulbs. They all were wired via relays to a upside down normal Defender Light switch (PRC3430) mounted on the right hand side of the steering column behind the Wiper Switch. The first position lit the Fog Lamps, the second position lit the Fog Lamps and Driving Lights. All were independent of the main lighting circuits.

It never ever failed an APK because of them (even during 2 steekproefs) as the keurmeisters and the steekproefcontrollers considered them as work lights. A far as the police were concerned then she was never stopped for having them and on occasion when they stopped her for random checks then no comment was ever made apart from on one occasion where an officer wanted to see them in operation and complimented her on how bright they were.

DSC00011.JPG

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Edward

Berichtdoor Edward » 09 Mar 2013, 23:22

RobStewart schreef:Heather had 4 Safari 5000 Driving Lights on the roof and 2 Safari 5000 Fog Lights on the A Bar all with 100w bulbs. They all were wired via relays to a upside down normal Defender Light switch (PRC3430) mounted on the right hand side of the steering column behind the Wiper Switch. The first position lit the Fog Lamps, the second position lit the Fog Lamps and Driving Lights. All were independent of the main lighting circuits.

It never ever failed an APK because of them (even during 2 steekproefs) as the keurmeisters and the steekproefcontrollers considered them as work lights. A far as the police were concerned then she was never stopped for having them and on occasion when they stopped her for random checks then no comment was ever made apart from on one occasion where an officer wanted to see them in operation and complimented her on how bright they were.

DSC00011.JPG

Rob

Boeiend, wat onverlet laat dat als je met de lampen op het roofrack aan rondt rijdt met je koplampen uit je een bekeuring krijgt. Wamt je voert teveel lampen en bovendien verblindt je iedereen die je tegemoet komt. Rij met die lampen aan met je koplampen uit ga je net zo goed op de bon.

Dat ze op je auto mogen zitten en zo geschakeld mogen zijn als je zelf wilt heb ik nooit betwist. :shock: :shock: :shock:
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 10 Mar 2013, 20:08

Na mijn reactie heeft deze topic wel een zeer bijzondere wending gekregen.
Ik heb op het onderstaande gereageerd en aangegeven hoe e.e.a. wettelijk is geregeld. De wetstekst heb ik daarbij gevoegd.

"Nu vroeg ik mij af of het is toegestaan ( wettelijk ) om de verstralers apart te laten schakelen zonder dat er andere verlichting in geschakeld is....??"

en

"....volgens mij mag je verstralers niet kunnen aanzetten zonder grootlicht...(of iemand daarop controlleerd is ander verhaal natuurlijk)"

Maar nu wordt er plotseling van alles bijgesleept dat met de beantwoording van die vraag en mijn reactie op die veronderstelling niets te maken heeft !.

De onderstaande reactie vind ik persoonlijk wel heel bizar.

Roger B. schreef:er is een verschil tussen wat bij de apk toegestaan is (niet afgekeurd wordt) en wat er op de openbare weg is toegestaan. de aangevoerde regelgeving is Apk regelgeving?? daar maalt oom.agent niet om.....en de apk is maar een keer per jaar, wat oom agent bekeurd geldt elke dag.Er is geen enkel verschil tussen wat bij de APK is toegestaan en wat er op de openbare weg is toegestaan.

Ik mag toch hopen dat je zelf niet echt gelooft dat hetgeen je hier beweerd juist is ...... !?

Er is geen enkel verschil tussen wat bij de APK wel zou zijn toegestaan en evt. op de openbare weg niet of omgekeerd ! Zodra een voertuig niet aan de APK-eisen voldoet mag je met dat voertuig geen gebruikmaken van de openbare weg ! De APK eisen staan niet op zich maar maken deel uit van en groter geheel.

Ten eerste is er de Wet van 21 april 1994, houdende vervanging van de Wegenverkeerswet , beter bekend als de Wegenverkeerswet 1994. In de Regeling tot uitvoering de hoofdstukken III en VI van de Wegenverkeerswet 1994 , beter bekend als de Regeling voertuigen zijn de hoofdstukken III en IV van de Wegenverkeerswet 1994 nader uitgewerkt. Je vindt daarin alle permanente eisen zoals die bijv. aan de verlichting worden gesteld én wat er naast deze permanente eisen ook nog is toegestaan. Óók alle APK-eisen als tevens de wijze van keuren, de toegestane (meet-)middelen voor de APK en de eisen waaraan deze (meet-)middelen moeten voldoen zijn erin opgenomen.
Vervolgens zijn er voor de APK-keurmeesters allerlei richtlijnen en handboeken waarin, zeg maar in 'niet ambtelijke taal', de Regeling voertuigen is uitgewerkt.

Het laatste deel van je bewering raakt werkelijk kant nog wal !. Een voertuig moet zodra het zich op de openbare weg bevindt, op elk willekeurig moment aan de APK-eisen voldoen. Dat een uitgebreide controle hierop slechts periodiek plaatsvindt staat daar los van. Daarom heet de keuring ook: Algemene Periodieke Keuring ............
Dat 'oom agent' er niet in geïnteresseerd zou zijn of een voertuig aan de APK-eisen voldoet ........... Dat hij niet in staat zal zijn om alle aspecten te controleren is een ander verhaal en ligt voor de hand om de eenvoudige reden dat hij de daarvoor benodigde middelen niet bij de hand zal hebben. Maar bij grootscheepse verkeerscontroles (de bekende 'verkeersfuiken') wordt er door daarvoor speciaal aanwezige 'technische ambtenaren' wel degelijk gecontroleerd op de technische staat van een voertuig lees: of het voldoet aan de APK-eisen ! Vertel ik nu iets nieuws ? Dacht het niet .......

En als dan alles klopt en het voertuig voldoet aan alle eisen die gelden om van de openbare weg gebruik te mogen maken komt het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 om de hoek kijken. Daarin is alles vastgelegd over hoe je je dient te gedragen met je goedgekeurde voertuig op die openbare weg !
Ook over groot licht is iets vastgelegd, o.a.in § 13. Gebruik van lichten tijdens het rijden waar in Artikel 32 valt te lezen:

1. Bestuurders van een motorvoertuig, een bromfiets, een snorfiets, niet zijnde een bromfiets als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, subonderdeel d, van de wet, een gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een verbrandingsmotor, of een gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een elektromotor en voorzien van een gesloten carrosserie, voeren bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht dimlicht. Bestuurders van een gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een elektromotor en niet is voorzien van een gesloten carrosserie voeren alsdan de in artikel 5.18.43, eerste lid, van de Regeling voertuigen bedoelde lichten.

2. Het voeren van groot licht in plaats van dimlicht is toegestaan behoudens in de volgende gevallen:

a. bij dag;
b. bij het tegenkomen van een andere weggebruiker en
c. bij het op korte afstand volgen van een ander voertuig.

3. Achterlicht en de verlichting van de achterkentekenplaat moeten steeds gelijktijdig met groot licht, dimlicht, stadslicht of mistlicht branden.

Zo zie je dat het het voeren van dimlicht in bepaalde gevallen verplicht is maar het voeren van groot licht nooit ! Er is ook niet vastgelegd dat de dimlichten ('koplampen') moeten branden indien groot licht wordt gevoerd. Dus als de extra grote lichten die zijn gemonteerd helemaal voldoen aan de eisen zoals in de Regeling voertuigen staan omschreven, mag je die ook voeren i.p.v de grote lichten die standaard op het voertuig aanwezig zijn !

Een lang en drammerig verhaal ? Dat zou maar zo kunnen dat het zo wordt gezien echter het is een kwestie van benadering. Over auto's in het algemeen en Land Rovers in het bijzonder kun je urenlang praten en discussiëren hetgeen ik ook graag doe !
Maar zodra er vragen zijn waarvan de juiste beantwoording alleen maar kan volgen door naar wet- of regelgeving te verwijzen valt er stomweg niets meer te discussiëren. Al of niet aan bepaalde voorwaarden verbonden: iets is wel verplicht of toegestaan, iets is niet verplicht of toegestaan ! Wat iemand met die kennis doet moet hij zelf weten en over de handhaving laat ik me verder nooit uit !

Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

Edward

Berichtdoor Edward » 10 Mar 2013, 20:20

Blijft staan dat als je met werk of mistlampen rondrijdt zonder dat je gewone lampen aanstaan je op de bon gaat.

Dus heeft het weinig nu om de lampen niet gewoon via de grootlicht schakelaar te schakelen. En als je met grootlicht rijdt en die extra lampen aan hebt ga je ook op de bon.

Al is het op artikel 5. Kun je hele wetteksten aan de rechter voorleggen, maar dat gaat niks veranderen aan het feit. :shock: :shock:

Mijn auto is apk in orde, maar als ik me ermee niet aan de regels houdt krijg ik een bon. Heel erg simpel! :mrgreen: :mrgreen:
Edward van Vugt

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Mar 2013, 20:39

APK en WETgelijk???

bij de APK wordt een auto met xenonconversiekitje gewoon goedgekeurd....... wat zegt de wet?

zie http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... hting.html

Lichtarmaturen en type lamp

Sinds 1 mei 2009 mogen lichtarmaturen van voertuigen alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten. Deze regel geldt voor alle voertuigen. Dus ook voor voertuigen die voor 1 mei 2009 op kenteken zijn gezet.
Gasontladingslampen (xenonlampen)

Xenonlampen horen in armaturen met een code DC, DR of DCR. Deze lampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor xenonlampen van belang dat deze alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.

op een andere plek op deze site staat nog een veel opvallendere opmerking:
Breedstralers en verstralers
Breedstralers en verstralers zijn begrippen die niet voorkomen in het wegenverkeersrecht en formeel mag u deze verlichting niet gebruiken.
gone

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 10 Mar 2013, 20:49

Edward schreef:Blijft staan dat als je met werk of mistlampen rondrijdt zonder dat je gewone lampen aanstaan je op de bon gaat...

Which is why in all cases it comes down to common sense or lack of it? Please put your hand up if you are the Muppet that drives round with 600w of extra lights and none of your normal lights on in pitch black on the open road ? (God I loved doing that it scared the S**T out of the other road users, it was like being overtaken by a 747-400 on approach :lol: )

And that is why you can interpret the regulations as much as you want. The bottom line is that both the APK Testers, Steekproef controllers and Police Officers 9 times out of 10 have half a brain and interpret the law (or laws) correctly.

... getting a little off topic but still relevant, is that early last year (sub zero) I was stopped by the police in Hoorn in the Lightweight. Both the senior officers I know but they had "the Muppet" with them for training. His mission was to take the vehicle apart and "book" me (wouldn't you ?) It was gently explained to him after he made his list was that although most of it wasn't sensible it was still within the law as it applied though not necessarily as it was written.

If you put a ridiculous amount of lumens on the front or rear of your Land Rover and abuse it, you deserve to get booked.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Edward

Berichtdoor Edward » 10 Mar 2013, 21:02

RobStewart schreef:
Edward schreef:Blijft staan dat als je met werk of mistlampen rondrijdt zonder dat je gewone lampen aanstaan je op de bon gaat...

Which is why in all cases it comes down to common sense or lack of it? Please put your hand up if you are the Muppet that drives round with 600w of extra lights and none of your normal lights on in pitch black on the open road ? (God I loved doing that it scared the S**T out of the other road users, it was like being overtaken by a 747-400 on approach :lol: )

And that is why you can interpret the regulations as much as you want. The bottom line is that both the APK Testers, Steekproef controllers and Police Officers 9 times out of 10 have half a brain and interpret the law (or laws) correctly.

... getting a little off topic but still relevant, is that early last year (sub zero) I was stopped by the police in Hoorn in the Lightweight. Both the senior officers I know but they had "the Muppet" with them for training. His mission was to take the vehicle apart and "book" me (wouldn't you ?) It was gently explained to him after he made his list was that although most of it wasn't sensible it was still within the law as it applied though not necessarily as it was written.

If you put a ridiculous amount of lumens on the front or rear of your Land Rover and abuse it, you deserve to get booked.

Rob

Nou Rob, ik neem an dat ze bij jou in d polder ook wel rondrijden: vrachtwagens met een stuk of 12 of 16 extra lampen om in het donker lekker zicht te hebben. :shock: :shock:
De buurman rijdt met een MAN truck met voorop 16! xenon lampen in 4 rijen van 4. Die dimt meteen z'n lichten als ie je ziet komen, maar meestal zie ik dan al vlekken voor m'n ogen. :lol: :lol:

Op de 130 hangen ook een stuk of 12 extra lampen, maar geen enkele wordt op de openbare weg gebruikt. Zelfs groot licht rij ik niet mee. In mijn optiek rij je dan gewoon te hard voor de omstandigheden. En dat doe ik nooit getuige mijn laatste bijdrage in de kroeg... :oops: :oops: :oops:
Edward van Vugt

Terug naar “Techniek”