Voor mijn Lightweight heb ik een 8000lbs lier. Zeg maar ongeveer 3650 kg trekkracht.
Zelf zat ik te denken aan 8 mm Dyneema liertouw wat een breeksterkte heeft van 5800 kg of is dit te kort en moet ik gaan voor 10 mm met een breeksterkte van 9000 kg
Ik wil wel touw en geen staalkabel.
Sander
Welke dikte liertouw?
Welke dikte liertouw?
SanderTD4
http://www.otototaal.com
109 RHD uit het Engelse leger
Lightweight series III (verkocht)
Santana 88 super (verkocht)
Defender 130 TD5 (verkocht)
Defender 110 mpi
http://www.otototaal.com
109 RHD uit het Engelse leger
Lightweight series III (verkocht)
Santana 88 super (verkocht)
Defender 130 TD5 (verkocht)
Defender 110 mpi
-
- Berichten: 10156
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Welke dikte liertouw?
afgezien van eventueel in de kabel vallen zal de lier max met die 3700kg trekken, de breeksterkte van 5800 zou dat dus moeten weerstaan en dus voldoende zijn.....
gone
Re: Welke dikte liertouw?
Voor dat je de keuze maakt. Een dyneema lijn kan niet tegen warmte ontwikkeling en slecht tegen wrijving. Als er bij wrijving warmte ontwikkeling plaats vind zal hij dus knappen. Al met al niet erg en goed rekening mee te houden.
Echter heeft het gros van de lieren een rem aan de binnezijde van de lier en tijdens het oprollen van het touw komt ook warmte vrij waardoor de buitenste laag altijd een beetje verkleeft en dus kracht verliest. Staar je dus niet blind op de diameter en treksterkte van een lijn nieuw op rol.
Succes met de keuze.
Echter heeft het gros van de lieren een rem aan de binnezijde van de lier en tijdens het oprollen van het touw komt ook warmte vrij waardoor de buitenste laag altijd een beetje verkleeft en dus kracht verliest. Staar je dus niet blind op de diameter en treksterkte van een lijn nieuw op rol.
Succes met de keuze.
Groetjes Johnny

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
Re: Welke dikte liertouw?
Johnny schreef:Voor dat je de keuze maakt. Een dyneema lijn kan niet tegen warmte ontwikkeling en slecht tegen wrijving. Als er bij wrijving warmte ontwikkeling plaats vind zal hij dus knappen. Al met al niet erg en goed rekening mee te houden.
Echter heeft het gros van de lieren een rem aan de binnezijde van de lier en tijdens het oprollen van het touw komt ook warmte vrij waardoor de buitenste laag altijd een beetje verkleeft en dus kracht verliest. Staar je dus niet blind op de diameter en treksterkte van een lijn nieuw op rol.
Succes met de keuze.
Volgens de eigenschappen is Dyneema SK 75 bestand tegen een temperatuur van 150 graden.
Wordt de trommel zo warm?
Kan dan toch beter staalkabel nemen of kiezen voor 12 mm ipv 8 of 10?
Sander
SanderTD4
http://www.otototaal.com
109 RHD uit het Engelse leger
Lightweight series III (verkocht)
Santana 88 super (verkocht)
Defender 130 TD5 (verkocht)
Defender 110 mpi
http://www.otototaal.com
109 RHD uit het Engelse leger
Lightweight series III (verkocht)
Santana 88 super (verkocht)
Defender 130 TD5 (verkocht)
Defender 110 mpi
Re: Welke dikte liertouw?
Kijk eens naar nylon, ik weet dat ze bij Roan in het assortie zit ik meen dat de kleur rood is. Wellicht heb je aan deze omschrijving genoeg en hebben ze het bij de winkel die jij ingedachte had ook.
Dyneema kan wel wat warmte ontwinkkeling hebben, maar ik zou het persoonlijk noooit gebruiken. Zeker niet nu de goede alternatieven voor zijn. Wij gebruiken bij kroonverankeringen in de boom met regelmaat dyneema, dit doen wij splitsen zodat hij door het gewicht vastgehouden word mocht er belasting op komen. Als het werkelijk tegen 150*C zou kunnen was knopen een optie geweest, maar dat houd echt niets.
Dyneema kan wel wat warmte ontwinkkeling hebben, maar ik zou het persoonlijk noooit gebruiken. Zeker niet nu de goede alternatieven voor zijn. Wij gebruiken bij kroonverankeringen in de boom met regelmaat dyneema, dit doen wij splitsen zodat hij door het gewicht vastgehouden word mocht er belasting op komen. Als het werkelijk tegen 150*C zou kunnen was knopen een optie geweest, maar dat houd echt niets.
Groetjes Johnny

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 22 gasten