olielek stuurbekrachtiging en water uit boutgat wterpomp

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
retep
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 Jul 2012, 19:16

olielek stuurbekrachtiging en water uit boutgat wterpomp

Berichtdoor retep » 27 Feb 2013, 19:13

Mijn RRC is een grote olieboot aan de onderkant, en dat schijnt dan vd pomp vd stuurbekrachtiging te komen, dus heb ik die losgehaald,
alleen was het zo'n smeerboel waar de teerzanden in alaska jaloers op zijn. Ik weet dat dit vaker voorkomt, maar waar ligt dat dan aan?
Gewoon aan de dikke retourslang?
Verder moest ik ook wat bouten verwijderen vd wterpompbehuizing, en daar liep gewoon koelwater uit, en dat lijkt me ook niet normaal.
Is dan binnenin het huis dan de pakking weggerot of het alluminium?
Ik heb het nog niet losgehad, want daar ben ik niet mer aan toegekomen, vandaar ik het hier vraag.
Bijlagen
2013-02-27-425 12 dpi.jpg

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: olielek stuurbekrachtiging en water uit boutgat wterpomp

Berichtdoor RobStewart » 27 Feb 2013, 19:55

The two long bolts to the right of the picture where the coolant is leaking from screw directly into the water jacket of the Left Hand bank so it is normal for coolant to come out of them when removed. When refitting they should be coated in Loctite 572 to prevent the coolant leaking past the threads.

Leakage from the power steering pump is fairly normal on the older pumps and normally comes from the banjo bolt.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

retep
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 Jul 2012, 19:16

Re: olielek stuurbekrachtiging en water uit boutgat wterpomp

Berichtdoor retep » 27 Feb 2013, 20:02

RobStewart schreef:The two long bolts to the right of the picture where the coolant is leaking from screw directly into the water jacket of the Left Hand bank so it is normal for coolant to come out of them when removed. When refitting they should be coated in Loctite 572 to prevent the coolant leaking past the threads.

Leakage from the power steering pump is fairly normal on the older pumps and normally comes from the banjo bolt.

Rob

Bedank rob, weer wat geleerd. Wel een rare constructie. En wat een gedoe om die pomp er af te krijgen zeg!
En wat is een banjo bout en waar zit die?

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: olielek stuurbekrachtiging en water uit boutgat wterpomp

Berichtdoor RobStewart » 27 Feb 2013, 20:33

retep schreef:Bedank rob, weer wat geleerd. Wel een rare constructie. En wat een gedoe om die pomp er af te krijgen zeg!
En wat is een banjo bout en waar zit die?


Power Steering Pump.pdf
(22.49 KiB) 96 keer gedownload


The banjo bolt is No 7 in the diagram attached. There is a Seal Kit for all the items No 8 in the diagram this is part number ABU7142 and the 2 rings either side of the banjo bolt No 9 are part of kit ABU7145.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

retep
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 Jul 2012, 19:16

Re: olielek stuurbekrachtiging en water uit boutgat wterpomp

Berichtdoor retep » 27 Feb 2013, 20:37

Laat maar zitten die banjo bout, want ik heb het al gevonden wat het is.
Whoops! jij poste terwijl ik typte, well never mind.

retep
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 Jul 2012, 19:16

Re: olielek stuurbekrachtiging en water uit boutgat wterpomp

Berichtdoor retep » 27 Feb 2013, 20:56

Wacht eens even, bij mij zitten er geen banjobouten op. Met de retourleiding bedoelde ik de aanvoerleiding van van het resevoir afkomt,
en die zit met een gewone slangklem op de pomp. De andere aansluiting is een wartel die aan de slang vastzit en in de pomp geschoeft word

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: olielek stuurbekrachtiging en water uit boutgat wterpomp

Berichtdoor RobStewart » 27 Feb 2013, 21:26

OK a couple of questions then.

Does your pump look like the one in the diagram ? with the connection from the reservoir going to the top of the pump and the one with the wartel going into the side (a photo would help) If it is then it is the earlier type of pump where the hose did not have a banjo fitting and the banjo bolt was integral to the pump with an additional fitting 536381 that the hose pushed onto and held in place with a jubilee clip.

If the pump does not look like this then it is one of the the later type pumps, again I would need a photo to identify which one as they all leak in different places.

These are the 2 types of pipes.
Early Pipes.pdf
(21.66 KiB) 84 keer gedownload

Late Pipes.pdf
(20.1 KiB) 66 keer gedownload


Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

retep
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 Jul 2012, 19:16

Re: olielek stuurbekrachtiging en water uit boutgat wterpomp

Berichtdoor retep » 27 Feb 2013, 21:36

RobStewart schreef:OK a couple of questions then.

Does your pump look like the one in the diagram ? with the connection from the reservoir going to the top of the pump and the one with the wartel going into the side (a photo would help) If it is then it is the earlier type of pump where the hose did not have a banjo fitting and the banjo bolt was integral to the pump with an additional fitting 536381 that the hose pushed onto and held in place with a jubilee clip.

If the pump does not look like this then it is one of the the later type pumps, again I would need a photo to identify which one as they all leak in different places.

These are the 2 types of pipes.
Early Pipes.pdf

Late Pipes.pdf


Rob


Ik zie 2 metalen resevoirs in die pdf files, en de mijne heeft een kunststof potje.
Verder gaat er van dat potje een slang met een gewone slangklem naar de pomp.
De andere aansluiting op de pomp is met die wartel die je in de pomp schroeft.
Een foto kan ik pas morgen weer maken, omdat hij hier 10km vandaan staat.

Franc
Berichten: 104
Lid geworden op: 27 Mar 2009, 13:08
Locatie: Helmond
Contact:

Re: olielek stuurbekrachtiging en water uit boutgat wterpomp

Berichtdoor Franc » 27 Feb 2013, 21:42

Lijkt op de ANR2003 pomp:

Afbeelding

Groeten,
Franc.
Range Rover classic 3.5V8 '85 LPG Groen
Defender 90 '85 200TDI "Scotty"

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: olielek stuurbekrachtiging en water uit boutgat wterpomp

Berichtdoor RobStewart » 27 Feb 2013, 21:49

So you have the later reservoir and I suspect then the later pump.

Later Reservoir.pdf
(14.74 KiB) 62 keer gedownload


Later Pump.pdf
(26.23 KiB) 64 keer gedownload


If so then the pump leaks where the pipe from the reservoir joins the pump, try tightening the clip, the reservoir leaks on both pipes again try tightening the clips and finally the pump leaks on the drive shaft and all you can do is replace the pump you cannot service it.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten