speling versnellings/tussenbak?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
retep

speling versnellings/tussenbak?

Berichtdoor retep » 28 Feb 2013, 12:37

Mijn RRC uit 85 heeft nogal last van speling op de aandrijflijn, en hakt en rammelt de bak als je een beetje de koppeling ruw op laat komen.
Ligt dat dan aan de tussenbak? Ik weet wel dat er een shortsickversnellingbak in zit, maar verder heb ik er geen verstand van.
Ik kan wel een 1.6 tussenbak kopen uit een tithonus, whatever that is. Is die ook geschikt voor de mijne?
Zou mooi zijn, want het is een splinternieuwe met een vraagprijs van 400 euro's, of is dat te duur?

Dixo

Re: speling versnellings/tussenbak?

Berichtdoor Dixo » 28 Feb 2013, 16:01

Wat er bij jou nu onder zit aan tussenbak is waarschijnlijk 1.2 ratio, terwijl een Tithonus een 1.6 heeft. Wordt de auto erg traag van.

retep

Berichtdoor retep » 28 Feb 2013, 19:43

Ik heb er even onder gelegen, en heb een stickertje gevonden waar dus 1.222 opstaat, maar waar vind ik die baknummers?
Verder heb ik begrepen dat er 3 types tussenbakken zijn die voor mij van toepassing kunnen zijn, de R van rumoerig,
de T van Taper roller en de Q van quiet, dus begijp ik het goed at ik dan een T of Q moet hebben en de R links moet laten liggen?

MichielG

Berichtdoor MichielG » 01 Mar 2013, 11:34

Op de pagina van Ashcroft kun je informatie (filmpjes) vinden over waar alle serie nummers staan.

Bij Vis landrovers staan alle nummers netjes op een rij.

retep

Berichtdoor retep » 01 Mar 2013, 12:06

MichielG schreef:Op de pagina van Ashcroft kun je informatie (filmpjes) vinden over waar alle serie nummers staan.

Bij Vis landrovers staan alle nummers netjes op een rij.

Bedankt. Ik had die site van ashcroft inmiddels ook gevonden, en ga vandaag dan ook even het nummer bekijken.

retep

Berichtdoor retep » 02 Mar 2013, 19:01

Ik heb vandaag even het ronde deksel van de tussenbak er af gehad, maar kon daar niet echt speling vinden.
Ik heb de auto aan 1 zijkant opgekrikt, dus 2 wielen vd grond, en ben dan eerst aan het vooorwiel gaan draaien,
en die kan ik ongeveer 5cm op en neer draaien voordat de kruiskoppeling aan de bak meedraait, dus dat lijkt me
normaal, maar om de achterste aandrijf as te laten draaien, heb ik een slag van wel 20cm nodig, en dat lijkt me
niet normaal, dus wie kan me vertellen of ik een andere tussenbak nodig heb?
Bij deze nog een filmpje.
http://www.youtube.com/watch?v=4V7ZCjzN ... e=youtu.be
Bijlagen
2013-03-02-429 14 dpi.jpg

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 02 Mar 2013, 19:27

retep schreef:Ik heb vandaag even het ronde deksel van de tussenbak er af gehad, maar kon daar niet echt speling vinden

So there is no play in the output shaft of the LT77 box into the LT230 tussenbak? It's a well documented problem (google LT77 spline wear), basically there is insufficient lubrication on the output shaft of the box causing the splines on the input gear of the tussenbak to strip. Your Range Rover fits into the window of LT77 and LT230 that had this problem. I would pull the gear out of the back of the tussenbak and check it, you already had the deksel off.

The solution is fitting the later cross drilled gear.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

retep

Berichtdoor retep » 02 Mar 2013, 19:50

RobStewart schreef:
retep schreef:Ik heb vandaag even het ronde deksel van de tussenbak er af gehad, maar kon daar niet echt speling vinden

So there is no play in the output shaft of the LT77 box into the LT230 tussenbak, it's a well documented problem (google LT77 spline wear), basically there is insufficient lubrication on the output shadt of the box causing the splines on the input gear of the tussen back to strip. Your Range Rover fits into the window of LT77 and LT230 that had this problem. I would pull the gear out of the back of the tussenbak and check it, you already had the deksel off.

Rob

ik had het spline probleem al op het internet gevonden, en ook dat de oorzaak een slechte smering is, vandaar ik dan ook zelf aan de slag
ben gegaan om eens te kijken hoe dat bij de mijne zit en dat had wel een heel klein tikje speling, maar dat was niets vergeleken bij dit filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=OhHr46w9aD0
En omdat ik zo niks geen speling op die output shaft kon vinden, denk je dan alsnog dat het toch daar moet zitten?
Ik weet dus wel dat als ik de remtrommel vast zou zetten, ik het voorwiel 20cm op en neer kan draaien, en dat dan gemeten vanaf
de buitendiameter vd band.

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 02 Mar 2013, 20:08

I watched that clip too, but really, I see nothing in it, the only way to tell if there is play is to pull the bearing housing out and actually look at the splines themselves. You could also drain the oil and pull the bottom cover of the tussenbak and look at any play in the gearing too but with any Land Rover of that age there are so many points from axles, diffs and gearing that the play could be almost anywhere and actually a combination of all of them. I have had a vehicle where you could turn the propshaft 180 deg before anything happened but it never got any worse and I never found where the play was.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

retep

Berichtdoor retep » 02 Mar 2013, 20:38

RobStewart schreef:I watched that clip too, but really, I see nothing in it, the only way to tell if there is play is to pull the bearing housing out and actually look at the splines themselves. You could also drain the oil and pull the bottom cover of the tussenbak and look at any play in the gearing too but with any Land Rover of that age there are so many points from axles, diffs and gearing that the play could be almost anywhere and actually a combination of all of them. I have had a vehicle where you could turn the propshaft 180 deg before anything happened but it never got any worse and I never found where the play was.

Rob

Ik zag het de eerste paar keer, dat ik het filmpje zag, ook niet, maar als je goed kijkt, zie je de uitgaande as gewoon stilstaan als de rest er omheen draait.
En dat is behoorlijk, vooral in vergelijking met de mijne. Maar goed, het gaat er dus om dat er speling op zit, en de vraag is, ligt dat aan de Lt77 of de lt230?
En wat kost anders die gears waar jij het over had, en is dat zelf goed te doen, qua in en uitbouwen?

Terug naar “Techniek”