speling versnellings/tussenbak?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
retep

Re: speling versnellings/tussenbak?

Berichtdoor retep » 04 Mar 2013, 22:26

Roger B. schreef:ik denk het laatste Rob, hij is bezig om het inputgear te verwijderen.....

en Retep...... als ik zo hoor wat er allemaal mis is met die auto zou ik niet op al te veel winst rekenen.....

de uren reken ik niet, en de onderdelen kosten peanuts, dus lijkt het erger dan je denkt. Daar tegenover staat dan wel dat er straks een auto staat die tip top in orde is en geheel nieuw gespoten, en dat mag wel iets meer kosten dan de zoveelste koets die op een oud chassis wordt geplempt, want dat schrikt leken af, vanwege het gerommel met kentekens, chassis, en 1/3 2/3 regelingen, want ik zie er zat te koop staan die, als ze door de rdw woren opgemerkt,
van de weg worden getrokken en de eigenaar dan ridder te voet is.

Franc

Berichtdoor Franc » 04 Mar 2013, 22:28

Zie Ashcroft:

I want to change the input gear on my LT230 for a later cross drilled type, can I do this in situ or do I have to take the transfer box out?

This is only available on a suffix C or later (last number of transfer case), it cannot be changed on Suffix A or B transfer boxes. On a 1.667 or a 1.410 removal of the gear is simple, it just slides out; on a 1.222 it in necessary to rotate the intermediate gear to a position where the teeth on the middle and rear gears are in line and allow the input gear to slide through. It is not possible to change a 1.003 in situ.

Lijkt dat je de aandrijfas dus moet draaien tot het lukt.

Groeten,
Franc.
Range Rover classic 3.5V8 '85 LPG Groen
Defender 90 '85 200TDI "Scotty"

Franc

Berichtdoor Franc » 04 Mar 2013, 22:31

Die oil feed plate was trouwens een optie. Verkopen ze ook bij Ashcroft trouwens. 15GBP, maar versturen is niet goedkoop.
Maar: hangt af van het type tussenbak (ofwel oil feed plate of cross-drilled gear).

Groeten,
Franc.
Range Rover classic 3.5V8 '85 LPG Groen
Defender 90 '85 200TDI "Scotty"

tim

Berichtdoor tim » 04 Mar 2013, 22:34

Retep, zoals franc al aangeeft, haal aan de tussenbak kant even de cardanbassen los, en probeer opnieuw het IP gear eruit te halen, met tegelijkertijd een beetje heen en weer draaien aan de flens van de tussenbak van de voorcardanas.
Tenzij eea serieus ontwricht is geraakt, wat niet aannemelijk is, moet ie(het IP gear) er op enig moment wel uit te krijgen zijn.
Het kan effe geklooi en gevloek inhouden, gewoon aan je ex denken, maar lukken moet lukken.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

tim

Berichtdoor tim » 04 Mar 2013, 22:36

Edit, beter een beetje heen en weer draaien aan je handremtrommel.
je hebt een range, bij de def kan je de vloerplaat eruit halen en dus makkelijk aan de voorflens draaien..
110 HT 200 Tdi 1989.

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 04 Mar 2013, 22:41

Franc schreef:Lijkt dat je de aandrijfas dus moet draaien tot het lukt

What Ashcroft don't tell you is what to do with a 1.192 one ;) and if it is the original 15D LT230R paired to the LT77 unfortunately you can't just jiggle the mainshaft gear out.

Franc schreef:Maar: hangt af van het type tussenbak (ofwel oil feed plate of cross-drilled gear)

... and if it is the original 15D then it will have neither.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

tim

Berichtdoor tim » 04 Mar 2013, 22:51

RobStewart schreef:
and if it is the original 15D LT230R paired to the LT77 unfortunately you can't just jiggle the mainshaft gear out.

Rob

Nou, daar is ie dan eventueel lekker mee..

Retep, heb je nou de vetanding van je uitgaande as kunnen inspecteren met de ronde alu deksel eraf, kon je - volledig - zien?
110 HT 200 Tdi 1989.

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 04 Mar 2013, 23:01

I've just gone back through the post again. According to retep it's a 1.222 so it's either a 28D LT230T or a 32D LT230T. So he can go jiggy jiggy with the Intermediate High gear :lol:

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

retep

Berichtdoor retep » 04 Mar 2013, 23:07

RobStewart schreef:OK so the blue arrow points towards where you took the bearing housing out and therefore if you pushed the mainshaft gear back into the tussenbak casing the 2 gears would line up.

Ja, je ziet dus dat ik de input gear al een eindje naar links verschoven heb. Normaal staan de tanden mooi op elkaar.

So all you should be checking for is that there is no play in the intermediate shaft and that the High/Low gears engage correctly onto the intermediate gears.

You can pull the intermediate shaft out by following the instructions in the manual, it's not too difficult this will then release the mainshaft gear. However by now you should have a good idea as to the condition of the mainshaft and the gears.

Rob

Maar het was toch de bedoeling om eerst die input gear er uit te halen? Want ik begrijp nu dat je dat nu overslaat en ik nu
de intermediateshaft in combinatie met de intermediate gears. die laatste zijn toch de andere gears die je NIET op de foto ziet?
Zal ik doen. Verder heb ik wel de aandrijfassen van de bak gehaald en toen met de hand beide flenzen op de bak beet gepakt,
en gelijkmatig een richting opgedraait, en 1 en keer een vastgehouden, terwijl ik de andere liet draaien, en daar zat naar mijn mening
ook speling op.

retep

Berichtdoor retep » 04 Mar 2013, 23:09

Franc schreef:Die oil feed plate was trouwens een optie. Verkopen ze ook bij Ashcroft trouwens. 15GBP, maar versturen is niet goedkoop.
Maar: hangt af van het type tussenbak (ofwel oil feed plate of cross-drilled gear).

Groeten,
Franc.

thanks frank, weer wat geleerd.

Terug naar “Techniek”