afstellen stuurhuis series 3 (speling er uit halen)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
piet_g

afstellen stuurhuis series 3 (speling er uit halen)

Berichtdoor piet_g » 07 Mar 2013, 09:48

Ik heb al een paar keer de tip gekregen dat er op het stuurhuis een bout zit om de speling er uit te halen (voor zover mogelijk natuurlijk met slijtage). Nu heb ik gekeken (was even goed kijken omdat het stuurhuis goed vuil is), maar ik zie nu twee schroeven zitten. Voor ik aan van alles ben gaan draaien eerst de vraag welke bedoeld is voor de afstelling..

Rood of blauw?
Bijlagen
stuurhuis.PNG
stuurhuis.PNG (314.97 KiB) 3485 keer bekeken
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

SanderTD4

Re: afstellen stuurhuis series 3 (speling er uit halen)

Berichtdoor SanderTD4 » 07 Mar 2013, 11:07

Het is de met rood omcirkelde schroef eerst de moer losdraaien en daarna afstellen.
Het beste is het stuurhuis af te stellen door in het verlengde van het stuurhuiss shimmetjes te verwijderen.
SanderTD4

http://www.otototaal.com

109 RHD uit het Engelse leger
Lightweight series III (verkocht)
Santana 88 super (verkocht)
Defender 130 TD5 (verkocht)
Defender 110 mpi

piet_g

Berichtdoor piet_g » 07 Mar 2013, 11:13

SanderTD4 schreef:Het is de met rood omcirkelde schroef eerst de moer losdraaien en daarna afstellen.
Het beste is het stuurhuis af te stellen door in het verlengde van het stuurhuiss shimmetjes te verwijderen.

Bedoel je hiermee die plaat met die vier bouten er in die ook op de foto zichtbaar is? want daar moet ik dan waarschijnlijk wel een pakking vervangen als ik dat ga doen of niet?
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Edward

Berichtdoor Edward » 07 Mar 2013, 12:05

Misschien is het ook wel een plan om je wagen eens goed schoon te maken als je eraan gaat sleutelen? :shock: :shock:
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Hans Laro 88

Berichtdoor Hans Laro 88 » 07 Mar 2013, 12:54

Piet,
Wellicht heb je hier wat aan.
Groet,
Hans
Series 3 88 2 1/4 softtop 1975

SanderTD4

Berichtdoor SanderTD4 » 07 Mar 2013, 13:07

piet_g schreef:
SanderTD4 schreef:Het is de met rood omcirkelde schroef eerst de moer losdraaien en daarna afstellen.

Bedoel je hiermee die plaat met die vier bouten er in die ook op de foto zichtbaar is? want daar moet ik dan waarschijnlijk wel een pakking vervangen als ik dat ga doen of niet?

Die bedoel ik inderdaad. Bij mij zat daar geen pakking tussen wel een aantal shimmetjes.
In het onderdelenboek kon ik ook geen pakking vinden. Na het schoonmaken van de shimmetjes en er 1te heeben wegelaten heb ik het weer in elkaar gezet met vet. Het lekt niet, maar misschien moet het met vloeibare pakking.
De fijnafstelling heb ik met de bout aan de zijkant gesteld.
SanderTD4

http://www.otototaal.com

109 RHD uit het Engelse leger
Lightweight series III (verkocht)
Santana 88 super (verkocht)
Defender 130 TD5 (verkocht)
Defender 110 mpi

piet_g

Berichtdoor piet_g » 07 Mar 2013, 13:08

Hans Laro 88 schreef:Piet,
Wellicht heb je hier wat aan.

Hans, wat is hier? ik zie geen link of attachement
------

piet_g

Berichtdoor piet_g » 07 Mar 2013, 13:10

Edward schreef:Misschien is het ook wel een plan om je wagen eens goed schoon te maken als je eraan gaat sleutelen? :shock: :shock:

:D. ja echt schoon is hij niet. maar elk onderdeel waar we mee bezig zijn word er alleen maar schoner op (al is het alleen maar om te kunnen zien wat het is en hoe het in elkaar steekt :P). Hier waren we nog niet mee bezig geweest, vandaar.

we sleutelen in fases om tussendoor gewoon te kunnen rijden, dus we zijn nog wel even bezig zegmaar. maar komt goed ;)
------

piet_g

Berichtdoor piet_g » 07 Mar 2013, 13:11

SanderTD4 schreef:Die bedoel ik inderdaad. Bij mij zat daar geen pakking tussen wel een aantal shimmetjes.
In het onderdelenboek kon ik ook geen pakking vinden. Na het schoonmaken van de shimmetjes en er 1te heeben wegelaten heb ik het weer in elkaar gezet met vet. Het lekt niet, maar misschien moet het met vloeibare pakking.
De fijnafstelling heb ik met de bout aan de zijkant gesteld.

Ok dankje voor het antwoord. dan verwar ik die schimmetjes met een pakking.

wat is eigenlijk het doel van die dingen? aangezien je er meer of minder tussen kunt zetten??
------

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 07 Mar 2013, 14:46

shims zijn dunne (metalen) plaatjes die gebruikt worden om speling af te stellen. meestal verkrijgbaar in verschillende diktes en door combinatie van shims kun je vrijwel iedere dikt creeeren.

ook geen o-ring voor afdichting van dat deksel? hebben de nieuwere wel...
gone

Terug naar “Techniek”