Ik heb mijn remblokken vervangen en ben nu bij het laatste blok aangekomen.
Helaas krijg ik de pistons niet helemaal terug ( RV binnenzijde ).
Dit komt waarschijnlijk door een "randje" roest op de pistons.
Hoe krijg je dat "schoon" ?
Of is er wellicht iets anders aan de hand ? Teveel druk op het systeem omdat het de laatse is ?
Het gaat om een TD5 110 2005. Iemand advies ?
Pistons remklauw
Pistons remklauw
Defender 110 TD5 SE SW, Java Black, 2005
- Erik Peters
- Berichten: 2113
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Pistons remklauw
edwinhout schreef:Ik heb mijn remblokken vervangen en ben nu bij het laatste blok aangekomen.
Helaas krijg ik de pistons niet helemaal terug ( RV binnenzijde ).
Dit komt waarschijnlijk door een "randje" roest op de pistons.
Hoe krijg je dat "schoon" ?
Of is er wellicht iets anders aan de hand ? Teveel druk op het systeem omdat het de laatse is ?
Het gaat om een TD5 110 2005. Iemand advies ?
Te veel druk op het systeem kan niet omdat de remolie (in rust) vrij kan terugstromen naar het reservoir (dat dan eventueel wel kan overlopen).
Het probleem van vastzittende remzuigers kan zich ook voordoen bij andere typen, maar de roest wegschuren en vervolgens het zuigertje terugdrukken is een tijdelijke oplossing. Uiteindelijk roest ie weer vast én de remklauw begint te lekken omdat het afdichtingsrubber beschadigd raakt op de (ruw) geschuurde/geroeste zuiger.
De zuigers en afdichtingen vervangen is de oplossing of nieuwe remklauwen monteren.
Ik heb een extra set remklauwen (rondom) die ik reviseer (meestal vlak voordat ik weer met de remmen aan het werk moet) en dan vervang ik de oude klauwen gewoon door de gereviseerde. En die oude klauwen reviseer ik dan weer. Bijkomend voordeel is dat de remolie ook meteen vervangen is voor verse.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Pistons remklauw
Hi Edwin,
It's always the inside pistons that stick due to rust (well in 90% of cases I see) so it's nothing unusual.
It is unlikely that because it's the last one it's the pressure that is stopping the piston from returning back into the caliper, it is unfortunately the rust.
You can clean the piston with a small wire brush or flat bladed screwdriver and it may help if you lightly press the brake pedal with the brake pad out and something between the piston and disc to re-seat the piston and then try pushing the piston back in.
However this is a temporary solution !!! If there is rust on the piston and you now get it back in to the caliper it will rub on the inner edge of the seal in the caliper and in worst case will cause the caliper to start leaking. So the only solution is to replace the pistons on that caliper, and yes I would do both and I would do the caliper on the opposite side too as it's the same age.
The Piston and Seal Kit for one caliper for your Td5 110 is Part Number SEE500130 and are € 72,56 inc BTW from Land Rover, €57,77 inc BTW from Budget and €13,10 inc BTW from Paddocks (though I suspect they come in a Blue Box
)
Instructions for revision is on the kennisbank http://lrch.nl/node/976
... and I see Erik is of the same opinion
Rob
It's always the inside pistons that stick due to rust (well in 90% of cases I see) so it's nothing unusual.
It is unlikely that because it's the last one it's the pressure that is stopping the piston from returning back into the caliper, it is unfortunately the rust.
You can clean the piston with a small wire brush or flat bladed screwdriver and it may help if you lightly press the brake pedal with the brake pad out and something between the piston and disc to re-seat the piston and then try pushing the piston back in.
However this is a temporary solution !!! If there is rust on the piston and you now get it back in to the caliper it will rub on the inner edge of the seal in the caliper and in worst case will cause the caliper to start leaking. So the only solution is to replace the pistons on that caliper, and yes I would do both and I would do the caliper on the opposite side too as it's the same age.
The Piston and Seal Kit for one caliper for your Td5 110 is Part Number SEE500130 and are € 72,56 inc BTW from Land Rover, €57,77 inc BTW from Budget and €13,10 inc BTW from Paddocks (though I suspect they come in a Blue Box

Instructions for revision is on the kennisbank http://lrch.nl/node/976
... and I see Erik is of the same opinion

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two



Re: Pistons remklauw
Voor nu, want ik heb de auto nodig, heb ik maar even het oude blok laten zitten.
Nu trekt hij in elk geval niet meer naar 1 kant en remt hij rechtuit.
Dat was in elk geval het probleem.
Binnenkort maar eens kijken of ik die pistons voor netjes kan polijsten / ontroesten.
Nu trekt hij in elk geval niet meer naar 1 kant en remt hij rechtuit.
Dat was in elk geval het probleem.
Binnenkort maar eens kijken of ik die pistons voor netjes kan polijsten / ontroesten.
Defender 110 TD5 SE SW, Java Black, 2005
- Erik Peters
- Berichten: 2113
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Pistons remklauw
edwinhout schreef:Binnenkort maar eens kijken of ik die pistons voor netjes kan polijsten / ontroesten.
Niet doen! Zuiger(s) gewoon vervangen tezamen met de afdichting. De harde chroomlaag op de zuiger is verdwenen en het onderliggende materiaal is gaan roesten (en dit blijft roesten).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: Pistons remklauw
Dat komt ! Maar nu geen tijd voor 
Ik moest even snel actie nemen omdat 1 zijde ikzer op ijzer was ( bijna ).
En hier liep ik nu tegen aan.
Voor even snel een ouder blok gebruikt met voldoende voering.
Als ik even snel tijd heb dan kijken of ik die piston erin krijg zoals rob aangaf.
Nieuwe pistons later ! Dan moeten de seals etc er toch uit.
Thanks in elk geval voor de adviezen.
Heeft zeker geholpen.

Ik moest even snel actie nemen omdat 1 zijde ikzer op ijzer was ( bijna ).
En hier liep ik nu tegen aan.
Voor even snel een ouder blok gebruikt met voldoende voering.
Als ik even snel tijd heb dan kijken of ik die piston erin krijg zoals rob aangaf.
Nieuwe pistons later ! Dan moeten de seals etc er toch uit.
Thanks in elk geval voor de adviezen.
Heeft zeker geholpen.
Defender 110 TD5 SE SW, Java Black, 2005
Re: Pistons remklauw
Kleine aanvuling nog...
Wil je voorgoed van dit probleem af zijn dan kun je overwegen de zuigers te vervangen door RVS versies.
Ik heb dat enkele jaren geleden bij de mijne gedaan en sindsdien bij elke controle (veelal is dit bij vervangingsintervallen van blokken)zuigers nog als nieuw
luke
Wil je voorgoed van dit probleem af zijn dan kun je overwegen de zuigers te vervangen door RVS versies.
Ik heb dat enkele jaren geleden bij de mijne gedaan en sindsdien bij elke controle (veelal is dit bij vervangingsintervallen van blokken)zuigers nog als nieuw
luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders


Re: Pistons remklauw
Ik ga als het lekker warm weer wordt hier maar eens de tijd voor nemen.
Dan haal ik ze beide uit elkaar
.
Waar haal je die RVS pistons en waar gaan die voor qua prijs, Luke ?
Dan haal ik ze beide uit elkaar

Waar haal je die RVS pistons en waar gaan die voor qua prijs, Luke ?
Defender 110 TD5 SE SW, Java Black, 2005
Re: Pistons remklauw
Edwin,
De mijne kwamen indertijd bij Budget Parts vandaan. De exacte prijs weet ik niet meer maar ik kan me herinneren dat ze iets duurder waren als de standaard uitvoering, maar het is het investeren waard
Luke
De mijne kwamen indertijd bij Budget Parts vandaan. De exacte prijs weet ik niet meer maar ik kan me herinneren dat ze iets duurder waren als de standaard uitvoering, maar het is het investeren waard

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders


- Erik Peters
- Berichten: 2113
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Pistons remklauw
Luke schreef:Wil je voorgoed van dit probleem af zijn dan kun je overwegen de zuigers te vervangen door RVS versies.
Ik heb dat enkele jaren geleden bij de mijne gedaan en sindsdien bij elke controle (veelal is dit bij vervangingsintervallen van blokken)zuigers nog als nieuw
Over het monteren van rvs zuigers heb ik ook wel eens nagedacht, maar toch besloten om die "originele" verchroomde zuigers te monteren.
Dan wordt de remvloeistof in ieder geval af en toe ververst en tevens de afdichtingen vervangen en is het remsysteem weer tiptop.
Ik heb in 14 jaar (en 199.800 km) drie maal de remklauwen (rondom) vervangen (gereviseerd) dus dat valt, vind ik, nog wel mee aangezien ik veel onverharde wegen rij.
Met vriendelijke groet,
Erik.
p.s. Er rijd hier een paardenfokker rond met een Toyota Landcruiser en die had ook al last van vastzittende zuigers in een remklauw.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten