Pistons remklauw

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Luke

Re: Pistons remklauw

Berichtdoor Luke » 14 Mar 2013, 18:51

Erik,

Jouw argument betreffende vervanging van de remvloeistof is een hele goede, iets wat er anders wel eens bij in zou kunnen schieten, en men dus wel degelijk in de gaten moet houden mocht men overstappen naar de RVS versies.
In mijn persoonlijke geval is het een beetje anders omdat de normal versies in ons klimaat haast nog eerder weg zijn als de remvloeistof bij wijze van spreken.

Grappig ook dat ook mijn zwager 2 weken terug bij zijn 110 td5 hetzelfde probleem had wat tijdens de APK naar voren kwam, en ook hier was het oordeel, vervangen van beide voorklauwen
En blijkbaar is het direct vervangen (ook door een niet-dealer) prijstechnisch gezien dan nog altijd voordeliger als reviseren (euro 155 per remklauw)

Uiteraard is dat een heel ander verhaal als wanneer je het zelf doet!

Luke
Laatst gewijzigd door Luke op 14 Mar 2013, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Mar 2013, 18:55

ja sorry hoor, maar vervangen van remvloeistof staat gewoon in het onderhoudsschema.

dat de remvloeistof niet vervangen wordt wanner je remklauwen niet vastrotten is wel ongeveer het zwakste argument wat je kunt verzinnen.

. . . of het geeft aan welke mate van onderhoud er gepleegd wordt. . . . . :shock:
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 14 Mar 2013, 19:08

Roger,

Ook jij hebt gelijk cq ik ben het ook met jou eens......

echter een vastzittende klauw biedt je geen andere optie als ook vloeistof vervangen. En ondanks het feit dat het gewoon in het onderhoudsschema staat, is het wel iets heel makkelijks om te vergeten.
Ik neem ook direct aan dat er best garage bedrijven zullen zijn (hoewel ik niet geloof dat dealers hun vingers daaraan willen of zullen branden) die de olie ook terloops voor het gemak maar lekker laten zitten ondanks het feit dat ze zeggen de auto een grote beurt gegeven te hebben (ongeacht merk auto en soort garagebedrijf afgezien dus van de dealers)
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Mar 2013, 20:57

het gaat hier toch om doehetzelfonderhoudsplegers???

hoe moeilijk is het om in de kennisbank een onderhoudsschema van je auto op te zoeken (oké enkele modellen staan er (nog) niet in) en een paar keer te printen

doe je een dagje onderhoud, neem je zo'n schema erbij en loopt elk punt zoals voorgeschreven langs... dan kun je niks vergeten.

zo werkt(e) het bij de dealer ook gewoon.
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 14 Mar 2013, 22:02

Roger,

We hebben het inderdaad over de doe het zelf onderhoudplegers
Het voorbeeld wat ik aanhaalde was meer ter illustratie om aan te geven dat je zelfs niet vreemd op moet kijken wanneer garagebedrijven het al dan niet bewust vergeten, dus voor een doe het zelver wordt het zonodig nog makkelijker om iets over het hoofd te zien, juist vanwege het gebrek aan routine, kennis, ervaring of wat dan ook.
En inderdaad, het allermooiste juist voor die mensen is dan gewoon om volgens de checklist punt voor punt af te werken, maar vergeet niet dat dit alleen opgaat wanneer die persoon besluit om (volgens die lijst) een grote beurt cq groot onderhoud te plegen, en het niet opgaat als er "even" een kleine reparatie wordt gepleegd.

Ik denk overigens wel dat op die momenten het werkplaats handboek van pas gaat komen, want dat is dusdanig volledig dat daar dan ook wel het vervangen van de olie bij inbegrepen zal zijn.

Maar ben het geheel met je eens...bij twijfel of onzekerheid...checklist erbij en / of werkplaats handboek

Luke

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Mar 2013, 22:57

onderhoud plegen is iets anders dan reparaties uitvoeren.

onderhoud pleeg je periodiek, je controlleerd of er dingen niet in orde zijn, vervangt verbruiksgoederen als filters en vloeistoffen etc. Daarbij gebruik je zo'n checklist, en je weet dat je alles gedaan hebt.

reparaties doe je n.a.v. constatering bij onderhoud, tijdens het rijden of na defect. daarbij kan het voorkomen dat je een verbruiksgoed dat bij onderhoud ook vervangen wordt, vervangen moet worden.
gone

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 15 Mar 2013, 12:41

Luke schreef:Maar ben het geheel met je eens...bij twijfel of onzekerheid...checklist erbij en / of werkplaats handboek

Which is why I put not only the checklists on the kennisbank, but also created the Onderhoudsmenus and Onderhouds Instructie Boekjes to go with them. :lol:

I'm working on all of the vehicles, most of the checklists and menus are there the boekjes are being added every week.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Mar 2013, 13:44

Erik Peters schreef:Over het monteren van rvs zuigers heb ik ook wel eens nagedacht, maar toch besloten om die "originele" verchroomde zuigers te monteren.
Dan wordt de remvloeistof in ieder geval af en toe ververst en tevens de afdichtingen vervangen en is het remsysteem weer tiptop.
Ik heb in 14 jaar (en 199.800 km) drie maal de remklauwen (rondom) vervangen (gereviseerd) dus dat valt, vind ik, nog wel mee aangezien ik veel onverharde wegen rij.

Tja, dit lijkt mij een nogal ongemakkelijke omweg, volgens deze redenering kan je beter ook maar wat Shit-part pakkingen monteren om te voorkomen dat je vergaat de verschillende oliën te verversen.

Bedenk daarbij dat tegen de tijd dat je gaat merken dat je de zuiger moet vervangen omdat ie vast zit deze zuiger al geruime tijd bijna vast zat en de remwerking dus minder was (en/of juist iets bleef slepen zodat je meer slijtage aan remschijven en blokjes had).

Vervangen door roest-arme varianten is dus in mijn ogen zo gek nog niet.

Groeten MarcS

edwinhout

Berichtdoor edwinhout » 15 Mar 2013, 22:19

Landmarcs schreef:tegen de tijd dat je gaat merken dat je de zuiger moet vervangen omdat ie vast zit deze zuiger al geruime tijd bijna vast zat en de remwerking dus minder was

In mijn geval heb ik mijn defender TD5 uit 2005 uit Duitsland gehaald waar hij ( na grondig onderzoek bij de LR Dealer ) 3 jaar heeft stil gestaan.
Waarschijnlijk is dat 1 van de redenen geweest.
Overigen zitten mijn zuigers niet vast maar zijn dus "te lang" met remblokken die half of meer dan half opwaren buiten de klauw geweest.
Het is ook echt een randje van zegge 3-4 mm, de rest is mooi schoon, die heb ik dus opgereden en die 3-4 mm is van het stilstaan ( vermoed ik ).

Het stilstaan heeft me ook een membraan gekost van de diesel regulator, die moest ook vervangen worden, dus het is allemaal terug te leiden naar een stilstaande auto.

Edit: Dit is trouwens wat ik lees op het onderhouds formulier voor de TD5 :-)
"Vervang om de 80.000 km of de vier jaar (afhankelijk van wat zich eerder voordoet) alle keerringen van de hydraulische remklauwen, alle flexibele remslangen en het remservofilter."
http://www.lrch.nl/sites/default/files/ ... hedule.pdf
Defender 110 TD5 SE SW, Java Black, 2005

edwinhout

Berichtdoor edwinhout » 06 Apr 2013, 17:53

Een update(je) op mijn gevalletje piston/remblok.
Vandaag weer even de tijd genomen om de wielen eraf te halen en te kijken of ik de laatste blok er in krijg.
Na een beetje opschuren van de pistons zijn deze er ver genoeg ingegaan om ( met beleid ) het remblok erin te tikken.
De testrit ging voorspoedig en voor nu zijn we uit de brand.

Nu is het wachten op een lekkende remklauw/piston , haha . :-)
Defender 110 TD5 SE SW, Java Black, 2005

Terug naar “Techniek”