oliefilter wil niet los

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
piet_g

Re: oliefilter wil niet los

Berichtdoor piet_g » 16 Mar 2013, 23:37

Ik heb hem al aan het blok zitten. Nee dat oliefilter huis heb ik er vrijwel gelijk opgezet in de hoop de filter er daarna zo af te kunnen draaien.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 17 Mar 2013, 00:11

Eric Tol schreef:Een dikke schroevenraaier er doorheen slaan is helemaal niet grof want dat werkt ook prima.

Niet altijd. Ik heb eens een schroevendraaier door een vastzittend oliefilter gemept maar het enigste dat gebeurde was dat het huis verder openscheurde.
Uiteindelijk met een stuk distributieketting aan een metalen handvat (vergelijkbaar met de filtersleutel met leren riempje, van Eric Tol), bovenaan de dikke felsrand van het filter losgedraaid, maar bij die trekker had ik voldoende ruimte rond de bovenrand van het filter en het motorblok.

Groet,

Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

tim

Berichtdoor tim » 17 Mar 2013, 01:00

Piet, als dat filter dermate vast zit zoals je omschrijft gaat eric gelijk krijgen denk ik.
je schroevendraaier draait gewoon door in het behuizingsmateriaal van je filter.

indien je de ruimte ervoor hebt: gebruik een zogenaamde moordenaarstang , ook wel zweedse klauwtang genoemd.
een soortemet groot uitgevallen waterpomptang.
Daar kun je een grote kracht mee overbrengen op een relatief groot gedeelte van je filter.
De oliefiltertang met een kettinkje is ook een goede optie.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Ben Gerrits

Berichtdoor Ben Gerrits » 17 Mar 2013, 11:52

Mocht het filter nog heel zijn.
Motor lopend maken.
Motor goed warm draaien en dan met een fitertang hem los maken.
Lukt dat niet wordt het stukje voor stukje los tikken op de felsrand met een botte beitel.
Gr Ben

piet_g

Berichtdoor piet_g » 17 Mar 2013, 12:48

het filter is op dit moment nog heel.. dus ik ga eens kijken of ik die tang bij een maat kan lenen.. en anders idd warm draaien want dan moet ik een eindje rijden naar een bevriende garage houder en dan kan ik daar het filter vervangen. die hebben het gereedschap namelijk wel en dan kan de laro op de brug, dus dan kan ik net iets meer kracht zetten dan liggend er onder.

Dank voor de tips alvast.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Gerard

Berichtdoor Gerard » 18 Mar 2013, 07:33

Ik gebruik een oliefiltertang van Midlock met zo'n ketting.
Nog niet meegemaakt dat het niet los kwam ...

Gerard

Afbeelding

piet_g

Berichtdoor piet_g » 19 Mar 2013, 08:52

Gisteren een zweedsesleutel geprobeerd, maar die bek ging niet ver genoeg open.. niet dat het kleine sleutels zijn :P.

We gaan dus voor het warm rijden en dan zodra de laro op de brug kan het oliefilter vervangen.. dan vervangen we ook gelijk de olie weer. deze heeft dan het eerst vuil uit het blok weer meegenomen. Blok heeft namelijk een tijd stil gestaan en we hebben toch dingen veranderd zoals olie leidingen en de oude oliekoeler er op gezet.

@gerard. ook bedankt voor de tip van de midlock ketting. heb ze idd vaker gezien, maar zo snel even geen tot mijn beschikking hier thuis. maar ik houd hem zeker in gedachte. ;)
------

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 19 Mar 2013, 09:43

met die kettingsleutel, zeer zeker als het filter zo vast zit, de ketting net onder de rand bij de filtersteun op het filter zetten, anders druk je het filter plat en scheurt het met alle zooi van dien. . . en zit het nog steeds vast
gone

Marcel.S

Berichtdoor Marcel.S » 19 Mar 2013, 23:11

ik heb nog nooit megemaakt dat een filter zo vast zat ik gebruik altijd grip handschoentjes dat werkt goed.
maar als hij echt vast zit tja warm lopen werkt zowiezo wel beter als koud , succes. 8-)

piet_g

Berichtdoor piet_g » 29 Apr 2013, 11:48

Dit weekend is het gelukt om de oliefilter te vervangen. Uiteindelijk een hele grote waterpomptang gebruikt terwijl de laro op de brug stond. toen kostte het nog veel kracht, maar uiteindelijk kwam de filter los.. :D

trouwens eerst de olie warm gereden op weg naar de garage.

Bedankt voor alle tips
------

Terug naar “Techniek”