Pagina 1 van 1

Hulpkoppelings Cylinders - FTC 5072 vs FTC 5202

Geplaatst: 21 Mar 2013, 21:58
door Luke
Hallo mensen,

Is er iemand die mij het feitelijke verschil uit kan leggen tussen hulpkoppelingscylinder FTC 5072 en FTC 5202?
Volgens opgave is de 5072 voor Tdi tot bepaald serienummer en de 5202 voor de Tdi vanaf dat bepaalde serie nummer en ook voor de Td5

Echter wat ik heb kunnen oordelen (ik heb er overigens nog nooit 2 naast elkaar gelegd) is dat ze praktisch hetzelfde zijn (in ieder geval uiterlijk gezien dan)
Ik ben dan ook benieuwd of iemand weet waarin deze twee dan wel verschillen.

Ik heb in Brazilie al enkele dozijnen verkocht van het type 5072 en er nog nooit 1 teruggekregen omdat hij niet goed was of niet zou passen, en als ik me niet vergis rijden bij ons veelal de overgangsmodellen rond (tussen 300 Tdi en Td5) dus je zou dan denken dat we dan de 5202 zouden moeten hebben.
Ben dus erg benieuwd hoe dit dan zit!

gr

Luke

Re: Hulpkoppelings Cylinders - FTC 5072 vs FTC 5202

Geplaatst: 22 Mar 2013, 00:28
door Erik Peters
Hallo Luke,

FTC 5202 is voor de Td5.
Voor de 300 Tdi is het FTC 5072 (vanaf chassis nr. TA 995719) en tot en met baknummer 56A 0669086K
Baknummer 56A 0669087K (en later) heeft FTC 5202 nodig.

Dit stond zo in mijn Parts Catalogue van november 1999.
Maar wat het precieze verschil is weet ik ook niet.

Groet,

Erik.

Re: Hulpkoppelings Cylinders - FTC 5072 vs FTC 5202

Geplaatst: 22 Mar 2013, 07:08
door RobStewart
FTC5072 was fitted on the Tdi's in 1997 and used until part way through the suffix K R380 gearbox in 1999 when they found that it couldn't cope with the heavier clutch assembly, so they opted to use the much heavier Td5 cylinder FTC5202.

Remember that the Td5 was introduced in November 1998 and only the Rest of World markets still had the 300Tdi so it really does depend on the date of the vehicle.

Post 1999 use the FTC5202

Pre 1999 use the FTC5072

and 1999 vehicles with suffix L gearboxes use the FTC5202 and ones with K suffixes it depends on the serial number.

Rob