erg zwaar schakelen. Defender

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: erg zwaar schakelen. Defender

Berichtdoor Landmarcs » 01 Apr 2013, 22:59

't Hoeft niet onderaan te lekken, 't kan ook langs het koppelingspedaal lekken.
Dit is overigens makkelijk te checken: even met wat keuken-papier langs het pedaal gaan.

En in principe heeft de koppelingsvloeistof weinig te leiden en ook weinig te doen, maar als het zwart is is vervangen niet onverstandig.

O ja, zal nog wel niet bij een 2000-er optreden, maar het komt voor dat de slangen niet meer doen wat ze doen moeten: als een slang onder druk iets meegeeft dan wordt het ontkoppelen ook minder. Omdat je zegt dat de vloeistof zwart is zou het kunnen zijn dat de slangen "moe" zijn.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Apr 2013, 23:10

van verteerde remcups word de vloeistof ook wel donker, zeker icm vocht dat er door de jaren heen in gekomen is (hygroscopisch effect van remvloeistof)
gone

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 02 Apr 2013, 09:11

Roger B. schreef:van verteerde remcups word de vloeistof ook wel donker, zeker icm vocht dat er door de jaren heen in gekomen is (hygroscopisch effect van remvloeistof)

En de rest van de drab in het reservoirtje zijn aluminium deeltjes, uit de binnenkant van de koppelingscilinder, die door oxidatie (donker) grijs geworden zijn.

Heel vroeger toen ik nog een Series III had repareerde ik zo'n koppelingscilinder nog wel eens (dacht goedkoper uit te zijn), maar daar waar de afdichtingscup langs de wand "schuurt" was altijd aluminium verdwenen. Een revisiesetje voor een koppelingscilinder bleef dan ook nooit heel erg lang dicht (lekkage bij pedaal). E.e.a. natuurlijk wel afhankelijk van de kwaliteit van het aluminium waarvan de cilinder gemaakt was.

Met vriendelijke groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

jfrdewit

Berichtdoor jfrdewit » 19 Jun 2014, 18:11

Ik heb momenteel hetzelfde probleem: lekkage van DOT-4 langs het koppelingspedaal, en wil daar niet te lang mee blijven doorrijden.
Ik heb een 130HCPU TD5 uit 2002.
Ga het reservoirtje nu ff bijvullen met DOT-4 in afwachting op jullie adviezen op twee vragen de ik heb:
1) Is het een lastige klus? Als ik de Haynes erop nasla lijkt het me voor mij te ingewikkeld, mn ontluchten.
2) Welke onderdelen moet ik aanschaffen?
Koop meestal mijn spullen bij Craddock en die heeft de STC500100D (Delphi) voor GBP 25.25 en een niet-originele STC500100R voor nog geen GBP10
Dus de "duurste" lijkt me zinnig...

Graag jullie commentaren!

Groet
John

conny

Berichtdoor conny » 20 Jun 2014, 11:19

Koop maar de allerduurste :D Dat is meestal van dezelfde matige kwaliteit waar de rest van die auto mee is opgebouwd. :roll: Koop gelijk de bovenste EN de onderste koppelingscylinder; als er eentje kapot gaat, volgt de ander vanzelf.
Karwei stelt niet zo veel voor; de onderste is eitje en de bovenste is een k*tklus, maar is goed zelf te doen. Ontluchten doe je even met je vriendin; paar keer pompen, opendraaien beneden, nog een paar keer, klaar.

JVos

Berichtdoor JVos » 20 Jun 2014, 12:15

Aangezien ik ook vaak alleen sta te klussen heb ik voor het ontluchten een eezibleed aangeschaft. Werkt prima....
De banden van de landrover hebben wel te veel druk, daarom pak ik voor het gemak even een kruiwagenwiel erbij waar ik 1bar druk op zet.

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 20 Jun 2014, 12:47

JVos schreef:Aangezien ik ook vaak alleen sta te klussen heb ik voor het ontluchten een eezibleed aangeschaft. Werkt prima....
De banden van de landrover hebben wel te veel druk, daarom pak ik voor het gemak even een kruiwagenwiel erbij waar ik 1bar druk op zet.

Ik heb ook een eezibleed. Idd makkelijk ding. Heb er alleen koppeling aan gezet voor de compressor. Die terug regelen naar 1 bar plus een beetje. Werkt heel makkelijk. Ook ben vaak alleen bezig en dan kun je toch makkelijk en vlug ontluchten.

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Rubentobe2

Berichtdoor Rubentobe2 » 20 Jun 2014, 16:55

Nog wel genoeg olie in het koppelings reservoir?

Sebas

Berichtdoor Sebas » 23 Jun 2014, 12:01

Er bestaan ook revisiesetjes voor de koppelingscilinder en hulpkoppelingscilinder.
Deze schijnen beter te zijn mits je cilinders nog goed zijn dan de imitatie nieuwe cilinders.
Bij mij ook gedaan en alles werkt weer naar behoren

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 23 Jun 2014, 12:48

Hoofdkoppeling cilinder zou ik toch voor een nieuwe gaan. Het ding zit toch op een redelijk lastige plek. Als de revisie mislukt dan kun je nog een keer aan de bak.

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Terug naar “Techniek”