Pagina 1 van 4

erg zwaar schakelen. Defender

Geplaatst: 27 Mar 2013, 22:08
door ahvroom
Ik heb een beginnend probleem met mijn defender 130
En dat is dat het steeds moeilijker wordt om te hem in een volgende versnelling te krijgen.

De hoop van deze posting is het verkrijgen van gerustelling dat het gewoon een simpele afstelling is. En niet een mega dure reparatie.

Enkele bevindingen en feiten die hopelijk inzicht geven in de oorzaak.
. Km stand 240k
. 25k terug zijn er nieuwe koppelingsplaten, drukgroep en dat lager geplaatst
. Opschakelen gaat goed
. Terugschakelen gaat erg zwaar. Het is bijna een gevecht.
. Twee keer koppelingspendaal intrappen alvorens terug te schakelen schijnt het makkelijker te maken.
. Het ontkoppelmoment is pas bij compleet ingetrapt koppelingspendaal
. Bij motor UIT, kan ik zonder probleem naar alle versnellingen.

Ik hoor graag van de ervaringsdeskundigen

Mvgr
Alexander

Re: erg zwaar schakelen. Defender

Geplaatst: 27 Mar 2013, 22:25
door Roger B.
Wat voor motor?

Re: erg zwaar schakelen. Defender

Geplaatst: 27 Mar 2013, 22:33
door ahvroom
Het is een TD5 uit 2000

Re: erg zwaar schakelen. Defender

Geplaatst: 27 Mar 2013, 22:39
door Roger B.
probleem met toplager of koppelingsplaat verkeerd om gok ik

Re: erg zwaar schakelen. Defender

Geplaatst: 28 Mar 2013, 11:42
door conny
Denk ik ook; koppeling komt niet helemaal vrij. De reden voor mijn gedachte is dat je wel kan schakelen met uitgeschakelde motor.

Re: erg zwaar schakelen. Defender

Geplaatst: 28 Mar 2013, 17:28
door Ben Gerrits
Ik denk of toplager of een koppelingsplaat die op de priseas niet los komt door vuil op de vertanding van de priseas.
Gr Ben

Re: erg zwaar schakelen. Defender

Geplaatst: 28 Mar 2013, 23:21
door ahvroom
Shit shit shit.
Dat klinkt allemaal als serieuze cash-out :(

Ik hoopte op een easy fix met een kleine afstelling van iets.
Wat ik niet snap, is dat die koppelingstoestand nog niet zo lang geleden is vervangen. En dat het toch 25000+ kms geen enkele probleem heeft gegeven.

En dat als ik twee keer het koppelingspendaal intrap voordat ik naar een lagere versnelling ga, het prima werkt. Hoe bang ik moet zijn dat ik er dadelijk mee stil sta?.

Re: erg zwaar schakelen. Defender

Geplaatst: 28 Mar 2013, 23:41
door Roger B.
Wat is er wel en niet vervangen is dan de vraag een beetje, en wat hebben ze gedaan wat dit probleem kan veroorzaken na een tijd.... Denk dat de bak er weer onderuit moet, zou het probleem eens voorleggen bij de garage die dit klusje voor je geklaard heeft.

Stil staan zal het niet zo snel worden, maar je molt je versnellingsbak er mee omdat de synchromeshringen het ontzettend op het extra zwaar hebben.

Re: erg zwaar schakelen. Defender

Geplaatst: 29 Mar 2013, 20:34
door Landmarcs
Nog even een laterale gedachte ...

Als de hoofd-koppelingscylinder een beetje moe is dat wordt ontkoppelen ook moeilijker, en dan zou het maar zo kunnen dat tweemaal trappen net een iets neter resultaat geeft .... dan is het slechts een klein K-klusje.

Groeten MarcS

Re: erg zwaar schakelen. Defender

Geplaatst: 29 Mar 2013, 20:42
door Roger B.
dan zou ie ook lekken lijkt me, loopt dan vaak langs het pedaal naar benee