Acculaders

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Luke

Acculaders

Berichtdoor Luke » 06 Apr 2013, 00:03

Hallo mensen,

Ik heb niet zo veel verstand van de verschillen dus daar willde ik eens wat meer info over vergelijken .
Ik moet er 1 mee gaan nemen, en ik heb iets nodig wat zo snel mogenlijk laad, evt icm met een snelstart hulp.
De accu die geladen zal moeten worden zal iets van 120 Ah zijn

Iemand die me er iets meer over kan vertellen , en dan met name hoe ik de capaciteit tov de accu moet plaatsen, ofwel of ik kan berekenen hoelang het duurt voordat ik een accu opgeladen heb met een bepaalde capaciteit lader?

Zelf denk ik aan de volgende: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/8421 ... -Acculader

Is dat wat?
Iemand betere suggesties?

gr

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Roger B.

Re: Acculaders

Berichtdoor Roger B. » 06 Apr 2013, 00:15

(te)snelladers zijn niet goed voor de accu...... starthulp kun je beter met een volle accu geven dan met zo'n boostfunktie (al kun je in jouw 300tdi waarschijnlijk weinig elektronica mollen)

voor de accu is de vuistregel in 10 uur de accu vol laden een veilige regel, dat wil zeggen dat je een accu van 100Ah met 10A laadt.

mbt de link van conrad...... 180A starthulp........over die snoertjes ??
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 06 Apr 2013, 00:30

Tnks roger weer iets duidelijker..

even alleen wbt de laadfunctie, de link een goede en snelle optie dus?

wbt de snoertjes voor starthulp....kans dat die verdampen bij een piek van 180 Amp is wel groot ja

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 06 Apr 2013, 00:40

En als je geen haast hebt is laden met 2 of 5 Amp ook geen gek idee, 't is nog beter voor de accu.

Ik had door een lichtje in de kofferbak (van een luxe limosine) een totaal lege accu. Ja echt 0 Volt, en ik was bevreesd dat dit dan ook echt het einde van de verder nieuwe accu was. Gewoon 3 dagen aan de 2 Amp druppellader en de accu was weer helemaal bij (nu was de accu bij 's zomerse temperaturen leeg geraakt - doe je dit met vriesweer dan gaat het waarschijnlijk niet goed).

Mijn redelijk goedkope Biltema lader laadt in stappen, maar is (gelukkig) niet te intelligent, dus een lege accu herkent ie gewoon als een accu (intelligente dingen "denken" wel eens dat een lege accu geen accu is en doen dan niks). En hij laadt door tot 14,iets om dan terug te vallen naar 13, veel. Jammergenoeg laadt ie niet om de zoveel tijd door naar 14,iets, maar even uit-aan zorgt dat ie weer opnieuw naar die 14,iets doorlaadt (hier is ie ook prettig rechttoe-rechtaan: aan is aan zonder reset of start-knopje, en spanningsonderbrekingen maken 'm niet in de war).

Qua laad-duur is het makkelijk uren x de Amps geeft Ampere-Uren (bij benadering). Het laatste stukje lopen de Amps terug, dus dan haalt ie de nominale waarde niet. Je kan dus een lege 100 Ah accu met een 2 Amps lader laden, het duurt een paar dagen, maar je accu wordt niet te warm en de platen kunnen zich rustig formeren. Meestal is je accu niet helemaal leeg, dus dat scheelt.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 06 Apr 2013, 00:44

tja Luke,

is lastig, merk zegt mij niks, maar dat betekend natuurlijk niet dat het per definitie troep is..

op het oog doet het wat goedkoop aan, maar de prijs is niet heel laag....het zou niet mijn keuze zijn, maar mijn keuze kost waarschijnlijk ook veel meer (omdat ik meer denk nodig te hebben dan ik ook gebruiken zal)

maar waarom moet ie zo snel kunnen laden dan??

een extra accu hebben staan met een (druppel)lader om hem vol te houden en daarmee met startkabels starthulp geven?? moet de klus ook klaren...
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 06 Apr 2013, 01:04

sja roger, financieel technisch gezien is een lader goedkoper als een 2e accu, en een lader is altijd makkelijk om te hebben zo heb ik de afgelopen jaren in Br ervaren toen ik zonder zat.

En als je dan idd zoals ik zonder 2e accu zit is het een na beste alternatief dan maar zo snel mogelijk zien te laden.

En in het kader voorkomen is beter als blussen...ik heb dus blijkbaar ergens een "lek " zitten die mijn accu in vrij korte tijd (2 a 3 dagen stilstand is al voldoende) leegtrekt, en ikzelf vermoed ergens een massa probleem, want afgezien van het alarm kan ik me geen verborgen verbruikers bedenken.
Afijn dat probleem komt dus aan de orde als ik weer terug ben, want ik wordt een beetje moe om steeds de hulp van een ander in te moeten roepen als starthulp...nogal knullig

Luke

SanderTD4

Berichtdoor SanderTD4 » 06 Apr 2013, 07:20

Roger B. schreef:(te)snelladers zijn niet goed voor de accu...... starthulp kun je beter met een volle accu geven dan met zo'n boostfunktie (al kun je in jouw 300tdi waarschijnlijk weinig elektronica mollen)

voor de accu is de vuistregel in 10 uur de accu vol laden een veilige regel, dat wil zeggen dat je een accu van 100Ah met 10A laadt.

Houdt dit dan in dat een Landrover met een volledig lege accu met startkabels starten en dan gaan rijden niet goed/slecht is voor je accu? Mijn accu van 60Ah in mijn Lightweight is dan in anderhalf tot maximaal 2 uur volledig opgeladen door de dynamo.

Ik hoor dit verhaal wel vaker van leveranciers van acculadrs en accu's wat inhoud dat je een auto met lege accu beter eerst met een inteligente acculader kan opladen.

Sander
SanderTD4

http://www.otototaal.com

109 RHD uit het Engelse leger
Lightweight series III (verkocht)
Santana 88 super (verkocht)
Defender 130 TD5 (verkocht)
Defender 110 mpi

Edward

Berichtdoor Edward » 06 Apr 2013, 11:44

Voor de heftruck, die loopt vaak te kortom de accu's op te laden, heb ik een C-tek ladertje van 4 tientjes. Dat werkt perfect en die laad ook gewoon een lege accu op, dat duurt alleen langer.

Een nieuwe accu kost meer en het gemak van altijd een geladen accu is mij ook wat waard.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 06 Apr 2013, 12:19

Luke schreef:... Iemand betere suggesties?

I'm with Edward :o C-tek, C-tek and C-tek.

It's the only one we use at work and works for all types of accu and also use it for the supply when we have the vehicles hooked up to the diagnostic computers, except the L405 which draws a huge current and has it's own special unit (BSU2-125) supplied by SPX which feeds a continous 125A :shock:

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Dixo

Berichtdoor Dixo » 06 Apr 2013, 12:26

RobStewart schreef:I'm with Edward :o C-tek, C-tek and C-tek.

+1, CTEK graag. Al jaren prima ervaring.

Terug naar “Techniek”