Acculaders

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
RobStewart

Re: Acculaders

Berichtdoor RobStewart » 06 Apr 2013, 19:27

Look above Marc ;)

Sorry :lol: but I'm pleased you agree

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 06 Apr 2013, 20:08

tja, en met een Ctec van 80 euro (die prijs had ik ook in mijn hoofd bij C-tec ) heb je dus al 45 euro over voor die starthulp-accu... paar tientjes extra en die accu is ook gerealiseerd, hoeft geen dure varta te zijn om alleen als starthulp te dienen....
gone

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 06 Apr 2013, 23:02

RobStewart schreef:
Luke schreef:Edward die van jouw is niet meer in de handel vrees ik, kan hem niet meer vinden althans, en zie zo snel ook niet welke de vervangende dan zou moeten zijn, maar we zoeken door :)

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/8578 ... der-MXS-50 is the closest to Edwards ;)

Rob

Hallo Luke,

Als acculader heb ik exact dezelfde als Edward. De CTEC MXS 5.0 is er vrijwel gelijk aan, alleen de laadstroom is een fractie hoger.
Ook heb ik een (oudere) acculader (met een 'normaal' en 'snellaad' stand die ook als starthulp gebruikt kan worden (snellaadstand), maar dat werkt alleen bij (de lichtere) benzinemotoren, vanwege de dunne laadkabeltjes (en dan eerst nog de accu een tijdlang opladen), maar het ding gaat dan niet kapot.

Als starthulp heb ik een Optima Redtop accu, die meestal ergens achterin mijn Land Rover staat en er uit gehaald wordt wanneer er eens een trekker o.i.d. met een extra accu gestart moet worden. Aangezien de zelfontlading van deze accu's zeer gering is staat ie soms wel een jaar ongebruikt achterin en toch levert ie dan nog genoeg stroom (na hem een aantal malen gebruikt te hebben zet ik de accu aan de lader; een beetje afhankelijk van hoe hard ie heeft moeten werken).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 06 Apr 2013, 23:11

Landmarcs schreef:Ik heb zelf geen C-Tek, maar ik las al eens iets over de bezwaren van een "te intelligente" lader: Het niet willen laden als de resterende klemspanning te laag was, en/of het niet uit zichzelf opstarten als er een stroom-onderbreking was.

Een lampje aansluiten tussen de polen tijdens laden (van een volledig lege accu) kan helpen om te zorgen dat de lader niet uitschakelt omdat ie zijn stroom niet "kwijt kan".

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 06 Apr 2013, 23:13

soms (wellicht zelfs vaak) gaat zo'n lader pas laden als ie aan zijn klemmen spanning meet (dus als er een accu met nog een bepaalde klemspanning aangesloten wordt)

in zo'n geval werkt dat lampje niet
gone

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 06 Apr 2013, 23:16

Erik Peters schreef:Een lampje aansluiten tussen de polen tijdens laden....

Aren't there enough foreigners working here without employing more in menial tasks ?

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 06 Apr 2013, 23:58

Roger B. schreef:soms (wellicht zelfs vaak) gaat zo'n lader pas laden als ie aan zijn klemmen spanning meet (dus als er een accu met nog een bepaalde klemspanning aangesloten wordt)

Precies, dat bedoel ik met "liever niet te slim".

Ik kon in ieder geval mijn half slimme lader foppen* door er een 12V oplaadbare LED-looplamp op aan te sluiten ... daarna had ik gewoon een stabiele 12V bron toen ik een 220V adapter vergeten was en wel een 12V adapter bij me had voor het opladen van mijn camera-accu's (waarmee het toch weer een accu-verhaal wordt).
* mijn half-slimme druppellaar heeft geen minimale klemspanning nodig, maar ik vertrouwde z'n slimme laad-programma niet zonder een soort van vaste "ballast", vooral omdat ik niet weet wat de camera-accu-lader precies doet.

Groeten MarcS

Dixo

Berichtdoor Dixo » 07 Apr 2013, 01:05

RobStewart schreef:Aren't there enough foreigners working here without employing more in menial tasks ?

Misschien kunnen ze er op het Polen-meldpunt wat mee?

Edward

Berichtdoor Edward » 07 Apr 2013, 01:08

Landmarcs schreef:
Roger B. schreef:soms (wellicht zelfs vaak) gaat zo'n lader pas laden als ie aan zijn klemmen spanning meet (dus als er een accu met nog een bepaalde klemspanning aangesloten wordt)

Precies, dat bedoel ik met "liever niet te slim".

Ik kon in ieder geval mijn half slimme lader foppen* door er een 12V oplaadbare LED-looplamp op aan te sluiten ... daarna had ik gewoon een stabiele 12V bron toen ik een 220V adapter vergeten was en wel een 12V adapter bij me had voor het opladen van mijn camera-accu's (waarmee het toch weer een accu-verhaal wordt).
* mijn half-slimme druppellaar heeft geen minimale klemspanning nodig, maar ik vertrouwde z'n slimme laad-programma niet zonder een soort van vaste "ballast", vooral omdat ik niet weet wat de camera-accu-lader precies doet.

Groeten MarcS

Dat punt hadden we al besproken en er is al verteld dat zelfs een nagenoeg dode accu nog geladen wordt. Overigens hebben genoeg conventionele acculaders daar wel last van en moest je een vollere accu koppelen om de lader aan de praat te krijgen.

Maar zoals gezegd, mijn Ctek heeft daar geen last van.
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Apr 2013, 02:07

De mijne heeft 'r ook geen last van, de mijne moest ik juist foppen om er stabiele 12 V uit te krijgen ....

MarcS

Terug naar “Techniek”