Acculaders

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Luke

Accu lader 2

Berichtdoor Luke » 12 Apr 2013, 00:40

Hallo mensen,

In het kader LVT (leuk voor thuis) heb ik vanavond bij de Makro 3 stuks acculader op zonnecel gekocht
Spul was in de aanbieding (€ 9,99 ex) dus daar kan je geen breuk aan vallen

Zoals gezegt is het een acculader die op een zonnepaneeltje werkt.
Volgens de beschrijving een druppel lader (iemand die me het verschil tussen druppellader en normale lader helder uit kan leggen? )
Wat ik niet in de beschrijving terugvindt is de laadstroom van zo'n ding (of in iedergeval wat ik er niet begrijpend uit kan halen)
alles wat er staat is:

Piekvermogen (output) 1,5 W (85 - 100 mA)
en
Bij voldoende zonlicht optimaal werkend voltage 17,5 V

iemand die mij dat in leken taal kan verduidelijken?

Uiteraard bij ons zonlicht ten overvloede dus daar zit het probleem niet
En knutselaar als ik ben had ik het ideetje om die dingen in serie te zetten zodat ik wat meer laadvermogen heb.
Mijn vraag nu: Kan dat en hoeveel van die dingen heb ik dan dus nodig om er een redelijke acculader van te maken?

gr

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

peter191064

Re: Accu lader 2

Berichtdoor peter191064 » 12 Apr 2013, 01:19

Luke schreef:Hallo mensen,

In het kader LVT (leuk voor thuis) heb ik vanavond bij de Makro 3 stuks acculader op zonnecel gekocht
Spul was in de aanbieding (€ 9,99 ex) dus daar kan je geen breuk aan vallen

Zoals gezegt is het een acculader die op een zonnepaneeltje werkt.
Volgens de beschrijving een druppel lader (iemand die me het verschil tussen druppellader en normale lader helder uit kan leggen? )
Wat ik niet in de beschrijving terugvindt is de laadstroom van zo'n ding (of in iedergeval wat ik er niet begrijpend uit kan halen)
alles wat er staat is:

Piekvermogen (output) 1,5 W (85 - 100 mA)
en
Bij voldoende zonlicht optimaal werkend voltage 17,5 V

iemand die mij dat in leken taal kan verduidelijken?

Uiteraard bij ons zonlicht ten overvloede dus daar zit het probleem niet
En knutselaar als ik ben had ik het ideetje om die dingen in serie te zetten zodat ik wat meer laadvermogen heb.
Mijn vraag nu: Kan dat en hoeveel van die dingen heb ik dan dus nodig om er een redelijke acculader van te maken?

gr

Luke

Luke,
Laadstroom 17,5 Volt is wat aan de hoge kant, mag max een 13,8 Volt zijn voor een loodcel accu.
Nu zal met deze laadstroom de accu niet snel vol zijn dus die piek ook niet bereiken volgens mij.
Paneeltjes parallel zetten, dus rood bij rood en zwart bij zwart , waarbij zwart de negatieve pool is en rood voor zichzelf spreekt.
Maar in de meest gunstige omstandigheid dus 0,1 Amp per stuk. Da`s dus echt druppelen, zelfs met drie aan elkaar gekoppeld.

Leuk om je gsm bij te laden ??

Defender 90 300 tDi / 1996 :D
FreeLander 1.8 / 1998 (Verkocht)
Series III-109 NA / 1983 ( Restauratie project, met dank aan de regering)
LightWeight 2,5 Benzine / 1982
Series IIA-88 2,25 Benzine/LPG / 1968

Luke

Re: Accu lader 2

Berichtdoor Luke » 12 Apr 2013, 03:37

Peter,

Bedankt voor de uitleg.
Had na wat googlen al begrepen wat een druppellader nou precies is en met de laadspanning van die dingen is het idd druppelen :)

Maar misschien wel goed genoeg om een 2e (start) accu op spanning te houden denk ik.

En uiteraard ga ik toch ook maar gewoon voor een gewone lader

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Roger B.

Re: Acculaders

Berichtdoor Roger B. » 12 Apr 2013, 06:56

***topics acculader en acculader 2 samengevoegd. het is zinloos over hetzelfde onderwerp een nieuw topic te beginnen****

laadspanning is spanning, dus volt.
laadstroom is stroom, dus ampère.

zet je die laders in serie, blijft de laadstroom gelijk, en de de laadspanning pakweg drie keer zo hoog. . . dat vindt je accu niet leuk nie.

dus, zoals peter al zei, je zet die dingen dan parallel, dan blijft de laadspanning min of meer gelijk, maar de laadtroom pakweg drie keer zo hoog.

deze ladertjes zijn bedoeld om een accu (langer) op spanning te houden, niet om accu's op te laden. de 17,5 volt is inderdaad erg hoog voor een accu (14,2v in daarvoor het best) maar dat is waarschijnlijk de onbelastte klemspanning van het ding
gone

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 12 Apr 2013, 23:38

Hallo luke,

Een zonnepaneeltje om een accu op peil te houden heb ik ook, en dit paneeltje kan onder gunstige omstandigheden ook 17,5 V opwekken, dus heb ik er nog een regelaartje tussen gezet die er voor zorgt dat de laadspanning niet te hoog wordt (boven de "gasspanning " komt).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Luke

Berichtdoor Luke » 12 Apr 2013, 23:57

Tnks voor de info Roger en Erik.

Erik moet ik dan denken aan een spanningsregelaartje en waar kan ik zo'n ding krijgen? Enig idee?

Idee wat ik overigens nu heb is om er 2 parallel te zetten dus (dank voor de tips daarvoor) en dan een starthulp accu in de werkplaats erbij houden die door deze druppelladers op peil gehouden worden, en daaraast toch een snellader erbij.

Luke

Marcel.S

Berichtdoor Marcel.S » 13 Apr 2013, 09:43

ik heb om de accu van de kever die voor restauratie niet rijd op een zonnecel staan.
deze houd de accu op pijl en meer niet hij laad niet maar houd de boel in conditie .
en een gewone accu lader voor het laden van lege accu's geen hi-tech ding maar hij doet wat hij moet, na het laden gaat hij automatisch druppelen en hij keurt de accu voor het laden .

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Apr 2013, 09:45

geien de lage stroom kun je een lm78xx gebruiken, met de spanning is dtt iets lastiger. een LM7812 vlakt af op 12volt mits er tegen de 15 volt ingangsspanning is, daaronder laat ie gewoon de ingangsspanning door. werkt dus niet optimaal

met een schakelinget
je van wat andere componentjes is een beter regelaartje te realiseren
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Apr 2013, 10:44

Luke schreef:Erik moet ik dan denken aan een spanningsregelaartje en waar kan ik zo'n ding krijgen? Enig idee?

Idee wat ik overigens nu heb is om er 2 parallel te zetten dus (dank voor de tips daarvoor) .......

Luke,

Vlgs mij (en vlgs enkele eenvoudige sommetjes) hoef je niet zo bang te zijn voor een "overspanning".

Om te beginnen leveren de zonnecellen alleen maximaal bij een gunstige bezonning, en verder is die 17,5 V de maximale klemspanning bij een (vrijwel) onbelaste cel. Zodra je vermogen "vraagt" zakt de klemspanning in. Je hangt er dus een heel grote accu aan met een "kale" klemspanning van 13,? V en die accu gaat pas "gassen" bij 14,4 Volt. Bovendien is het 12 uur donker, en van die resterende 12 lichte uren niet steeds optimaal, dus ... kans heel klein dat je boven die 14,4 V zult uitkomen.
Wil je het zeker weten, laadt dan een accu maximaal vol, en hang de zonnecellen er aan en meet de klemspanning op de accupolen gedurende de dag - kijk een paar keer, in de loop van de ochtend, rond het middag uur en de eerste uren van de middag. Zit er dan toch een te hoge piek in dan zet je één zonnecel optimaal voor 's ochtends en één voor 's middags en dan opnieuw meten - waarschijnlijk is dat sowieso handiger: dus de twee cellen als een "tentje" neerzetten -- daar verweg, nabij de evenaar komt de zon hoog over, dus rond het middag-uur mag de zon best wat schuin invallen, in de ochtend en avond optimale bezonning op één cel verlengt dan de laad-duur. (Ik heb gewoon voor de lol ook eens zo'n celletje gekocht en bij Nederlands zonlicht merkt je het effect van de meer of minder optimale bezonning overduidelijk.)

Het wordt natuurlijk wat anders als je veel meer zonnecel-vermogen aan een accu hangt, dan wil je wel een betrouwbare regeling.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”