Spoorstang probleem

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
artdiver

Spoorstang probleem

Berichtdoor artdiver » 07 Apr 2013, 23:18

Hoi heeft iemand ervaring met het vervangen van de spoorstang om de conische pennen
gemakkelijk los te krijgen?
Dienen de wielen bij deze reparatie vrij van de grond te zijn ?
Wie kan mij helpen aan info !!!
is een HD stang Beter of is de standaard stang voldoende
Mijn Land Rover is een Defender uit 1985

Gr. Arthur van Schoonhoven

Luke

Re: Spoorstang probleem

Berichtdoor Luke » 08 Apr 2013, 00:01

Hallo Arthur,

Om te beginnen hoeven je wielen bij het vervangen van de stuurstang niet van de grond.
De konische pennen waar je over praat zijn de pennen van de stuurkogels, wat dus inhoud dat je (en dat is altijd het gaval) stuurstang inclusief stuurkogels loshaalt.
Daarom is het goed om voor jezelf eerst even te bepalen of je de huidige stuurkogels wenst te hergebruiken of niet. Mijn advies zou zijn om het niet te doen omdat het de kosten niet zijn om ze te vervangen en je toch de hele stang al los hebt.
Afijn als je ze dus niet wenst te vervangen zul je dus voorzichtig moeten zijn bij het loshalen.
Zoals je al begrepen had zijn de pennen konisch en is er dus een speciale manier nodig om ze ZONDER SCHADE los te krijgen.
Mijn manier is de volgende:

Ik haal eerst de moer los tot deze gelijk ligt met het einde van de pen.
Vervolgens probeer ik spanning te zetten tussen fusee en stang dmv van bijv een pijp of grote schroevendraaier.
De beste manier is, als je de beschikking over een hobbybrander hebt om de fusee te verhitten op de plek waar stuurkogel pen erdoorheen gaat, als je dit doet terwijl je er spanning op houd is de kans aanzienlijk dat je eea los gaat krijgen zonder een hamer nodig te hebben dus op de nette manier ;)

Vaak werkt deze methode echter niet en dan komt de zware hamer om de hoek kijken en dat is een beetje tricky.
Om de stuurkogel los te krijgen zul je kracht of zelfs geweld moeten gebruiken als je er geen speciaal gereedschap voor hebt, en daar ga ik even van uit nu.

Afijn moer los dus tot aan deze gelijk ligt met einde van draad. Spanning op eea, en met een flinke vuisthamer klappen op de pen.
Maar voor je hier aan begint kan je overwegen om eerst een paar klappen tegen de fusee te geven daar waar de pen erdoor gaat om de pen van de stuurkogel te laten "schrikken" .
Dus eerst met de hamer tegen zijkant van fusee, en als ook dit niet werkt ga je klappen bovenop de loszittende moer geven
Die moer heb je losgedraaid tot het eide van de draad om 2 redenenen.
Ten eerste creeeer je een grotere kop om op te slaan
Ten tweede voorkom je dat je de schroefdraad boven de moer kan beschadigen omdat daar nu dus de moer zit, zodat je de moer altijd van de stuurkogelpen af kan krijgen als deze eenmaal los in de fusee zit

Let op als je NIET de moer tot aan het einde van de draad losdraait en de pen losslaat door op de pen zelf te gaan slaan zal je de schroefdraad dusdanig beschadigen dat je nooit de moer er meer af gaat krijgen als de pen eenmaal los is.
Omdat deze pen feitelijk een kogel is zal die mee gaan draaien op het moment dat de moer vastloopt op de beschadigde draad aan het einde van de pen op het moment dat je gaat proberen de moer eraf te krijgen.

Tenslotte, laat na vervangen van eea de auto uitlijnen, dat is erg belangrijk!

Succes

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Edward

Berichtdoor Edward » 08 Apr 2013, 00:26

Sjonge jonge Luke, doe effe lekker moeilijk. We zitten hier niet in Brazilië! Wat is er mis met een stuurkogeltrekker? Of zoals ik het doe met een gewone poelitrekker? :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Luke

Berichtdoor Luke » 08 Apr 2013, 00:34

Ed,

Helemaal niks.......

maar....die heknie :P

:)
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Apr 2013, 00:40

Luke schreef:Tenslotte, laat na vervangen van eea de auto uitlijnen, dat is erg belangrijk!

Meet de hart op hart-afstand, als ie goed spoorde moet het het zelfde blijven (en als alles goed is was het dan 1230mm).
Je kan het ook op de velg-rand nameten 0-2 mm uitspoor.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 08 Apr 2013, 00:41

Meestal zet ik een hydraulisch krikje onder de stuurkogelpen (waar de moer dan al afgehaald is, dan heb ik ook niet het probleem dat het conische gedeelte misschien meedraait) en dan krik ik het voorwiel bijna vrij van de grond. Vervolgens een zware moker aan de ene kant tegen het oog van de stuurarm houden (als aambeeld) en van de andere kant met een zware hamer een tik op het oog geven. Meestal schiet de pen dan wel los en is in principe niks beschadigd mits je goed mikt.

Ik heb bij mijn Land Rover vorig voorjaar een HD (stuur-) en spoorstang gemonteerd. Dat ding zou zo goed als onverwoestbaar zijn (uiteindelijk zal er wel wat anders kapot of krom gaan).
De originele was die winter krom gegaan door het vele rijden over en door bevroren trekkersporen. Aangezien de spoorstang zo ongeveer het laagste deel is raakt die dus ook als eerste zo'n hoge bevroren grondrug en daar was ie niet tegen bestand.

Als je secuur meet kun je ook zelf het uitspoor afstellen. Ik houd zelf 0,5-1 mm aan omdat ik niet midden op het wiel meet, maar iets meer aan de onderkant (de hockeysticks zitten in de weg).
Ik doe het met twee stukken buis die in elkaar schuiven. De buizen heel iets ovaal slaan zodat ze in elkaar klemmen wanneer je ze onderling verdraait. Aan de achterkant tussen de velgranden uitschuiven en dan verdraaien zodat ze "vast" zitten en vervolgens voorzichtig vooraan kijken (op dezelfde hoogte) of je speling hebt (0,5 á 1 mm). En zo nodig de spoorstang iets in of uit draaien en dan weer opnieuw kijken/meten.

Groet,

Erik.
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 08 Apr 2013, 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Luke

Berichtdoor Luke » 08 Apr 2013, 00:58

Was bewust ff niet dorgegaan op het uitlijn verhaal omdat dat net ff iets meer handigheid vraagt en ik wilde het niet al te moeilijk maken.

Manier van Erik met potkrikje werkt ook goed inderdaad
Ik moet er wel even bij aanmerken dat ik al defenders heb gezien waarbij de stuurstang andersom zat dus met pen van onder naar boven ipv omgekeerd en dan gaat het potkrik verhaal niet op

Luke

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 08 Apr 2013, 08:18

de makkelijkste manier is (zoals meestal) door het met het juiste gereedschap te doen, maak je niks stuk, is niet lastig, en in dit geval is dat "juiste gereedschap" ook best betaalbaar en omdat het vaker voorkomt geen verkeerde investering.....

http://www.autogereedschap.com/c-112993 ... en-vorken/
gone

artdiver

Berichtdoor artdiver » 08 Apr 2013, 22:10

Hee mannen geweldige informatie heb een nieuwe spoorstang besteld geheel compleet met jullie tips gaat het zeker lukken
Thanks voor jullie hulp. Gr. Arthur

conny

Berichtdoor conny » 10 Apr 2013, 11:22

Een zwaardere spoorstang heeft niet zo veel nut; je verlegd de klappen naar een ander punt, zodat het daar uiteindelijk toch kapot gaat. Misschien kun je een beschermer overwegen die je over je spoorstang monteert; het is een soort omgekeerde U.

Terug naar “Techniek”