109 serie 2A Aantal vragen.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
arjan_de_jong

109 serie 2A Aantal vragen.

Berichtdoor arjan_de_jong » 28 Apr 2013, 23:32

Zoals in een ander topic al gezegd zijn we vandaag wezen kijken bij een 2A uit 1967 waar ik een aantal vragen over heb.

Auto heeft 20 jaar stil gestaan maar heeft 2 jaar geleden nog even gelopen.
Vandaag een frisse accu er bij en starten ging goed. Wel een hele hoop rook maar dat neem ik hem niet kwalijk. :mrgreen:

Bekend is dat de radiateur vervangen moet worden. en waarschijnlijk ook de kachel radiateur. Zijn deze nog goed te krijgen?
Is dit de goede radiateur? : http://www.paddockspares.com/577609-radiator-2286cc-4cyl-standard-type-3-core.html
Kachel radiateur zie ik daar zo niet staan.

Het is een diesel. Wat voor blok + versnellings bak moet ik dan verwachten. Er is een keering van de kruk as lek maar zag op paddocks al verschillende staan voor 3x gelagerd blok of zonder opmerking.
deze: http://www.paddockspares.com/542492-rear-crank-oil-seal-3-bearing.html?___SID=U
of deze: http://www.paddockspares.com/err2532-rear-crank-oil-seal.html?___SID=U
En het was niet echt duidelijk hoe het voorgloeien werkte. We hebben nu gewoon door gestart en dat wilde ook wel
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

arjan_de_jong

Re: 109 serie 2A Aantal vragen.

Berichtdoor arjan_de_jong » 29 Apr 2013, 07:03

Is het te doen trouwens om er een rem bekrachtiger op te zetten van een SIII ofzo?

piet_g

Berichtdoor piet_g » 29 Apr 2013, 08:28

De genoemde radiator lijkt de juiste te zijn. het beste wat je kunt doen is een een parts manual van de 2A 109 er bij zoeken. dan kun je namelijk even de onderdeel nummers vinden.

Voor de motor klopt de 3 bearing. pas halverwege de series 3 is het een 5 bearing geworden.
De versnellingsbak is een LT76. Hoeveel versnellingen gesynchoniseerd zijn durf ik niet te zeggen, maar dat is op basis van het versnellingsbak nummer wel op te zoeken.

Wat is twee jaar geleden nog gelopen trouwens? gewoon even gestart en verder niks aan gedaan? Voor je er de weg mee op gaat in ieder geval alle oliepunten controleren en waarschijnlijk vervangen. Plus waarschijnlijk de nodige rubbers overal en nergens. Neem dit dan ook mee in je budget.

Wij hebben onze laro destijds goedkoop gekocht, maar er al rekening mee gehouden dat er heel veel aan moest gebeuren en dat ook meegenomen in onze planning. Tot nu toe klopt dat aardig.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 29 Apr 2013, 12:40

Bedankt voor je reactie.

2 jaar geleden heeft hij enkel even gestart en gelopen. De remmen hadden toen al geen druk meer en de koppeling ook. Dus dat moet allemaal vervangen worden iig.

We hebben ter plekke alle punten genoteerd en nu idd even bekijken wat dat gaat kosten.

Komen de artikkel nummers van Landrover en paddocks over een dan?

De gele pook mist trouwens. Op padocks zag ik enkel de knop zelf.

piet_g

Berichtdoor piet_g » 29 Apr 2013, 13:20

De nummers komen overeen.

wat ik vaak ook doe is het via deze site bekijken:
LINK
Die indexeert meerdere sites. soms is het onderdeel bij de ene site wel te vinden en bij de andere niet.

Wat bedoel je met de gele pook ontbreekt? het is wel zo dat de tussenbak 4x4 kan of niet? want er zijn versies die enkel achterwiel aangedreven zijn van de LT76 dan.. standaard is dat niet het geval.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 29 Apr 2013, 15:09

Er zit wel een voor as onder dus ga er wel van uit dat hij 4 wiel aandrijving heeft.
Volgens mij mist hij gewoon. Het viel me eigenlijk pas op toen we de foto's terug keken. Gat zit wel in de tunnel.

piet_g

Berichtdoor piet_g » 29 Apr 2013, 15:52

dan zou ik er ook vanuit gaan dat dat klopt.
------

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 29 Apr 2013, 20:02

arjan_de_jong schreef:Bedankt voor je reactie.

2 jaar geleden heeft hij enkel even gestart en gelopen. De remmen hadden toen al geen druk meer en de koppeling ook. Dus dat moet allemaal vervangen worden iig.

En reken er maar op dat de koppelingsplaat ook vast(geroest) zit.
Van de twee Land Rovers, die bij mij bijna een jaar hadden stil gestaan (in een schuur), plakte de koppelingsplaat ook.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 30 Apr 2013, 07:46

We vertrekken zo om hem op te halen.

Eerst maar hopen dat de remmen niet vast zitten zodat hij uit de garage geduwd kan worden.

Vastgeplakte koppeling is goed om rekening mee te houden. De motor keering er achter is ook lek dus de bak moet er toch achter weg. Dan doen we dat maar voordat we onderdelen gaan bestellen.

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 01 Mei 2013, 07:15

Zow dat was een druk dagje gister!

De auto is gister op gehaald en staat bij hem in de tuin! Hij wil ongeveer de rest van het jaar de tijd nemen om hem klaar te maken. Zolang kan hij nog rijden in zijn huidige auto.

Foto's:

Zo troffen we de auto aan. Garage box was net groot genoeg en lag hellemaal vol met spullen.
Afbeelding

Afbeelding

Eerst de auto naar buiten getrokken met onze eigen landrover en daar de banden maar eens op druk gezet.
Auto op de trailer gelierd en vast gezet.
Afbeelding

Voor de grap nog even op de weeg brug gezet bij hem op zijn werk. PFF combinatie compleet zonder personen (we waren met 5 personen) was 4500 KG! We hadden goed bekijks op de weg!

Afbeelding

Ergste olie bende en stof maar eerst even afgespoten:
Afbeelding

En uiteindelijke bij hem thuis afgeleverd.:
Afbeelding
Afbeelding

Omdat dus de gele pook mist zijn we daar gelijk naar gaan kijken.

Eerst maar 1 voorwiel omhoog om te kijken of de 4x4 nog werkt. Zodra we hem in low gear zetten dan kan het wiel niet meer gedraaid worden dus 4x4 werkt nog wel. Maar hoe het nu met de pook zit zijn we nog niet echt achter.
Kan niet echt vinden waar hij nu aan moet zitten. Vergelijken met onze eigen 109 heeft niet echt zin want dat is allemaal van toyota...
Hebben het onderdelen boek er bij gepakt en de tekening van de poken bekeken daar zien we dat hij op een hevel moet zitten maar kan echt niks zien waar ik denk dat hij op hoort.

Iemand raad?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tot slot kwamen we bij het uitruimen van de auto nog een oude philips tv tegen.
Deze hebben we bij een vriend van ons eens voor de grap aangesloten en warempel! Hij doet het ook nog!!

Afbeelding

Filmpje van de TV:
https://www.youtube.com/watch?v=KxFmkHdOzoE&feature=youtu.be

Terug naar “Techniek”