Schokbrekers achter 110 1984

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Vet

Re: Schokbrekers achter 110 1984

Berichtdoor Vet » 06 Jun 2013, 23:22

oke, niet orgineel, maar wat dan wel? Ik heb zojuist al wel op de bestelknop gedrukt bij de Engelse vrienden, maar goed.
En daarbij: waarschijnlijk werkt die nivomat niet meer, maar hoe kom je daar achter?

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 07 Jun 2013, 00:19

boge testen is niet zo lastig.... zet de auto volledig onbeladen na een stukje rijden op een vlak stuk weg en meet de afstand van naaf tot spatbordrand achter.

belaad de auto boven de achteras met een behoorlijk gewicht... 150 -200 kg ofzo

de auto zal nu in de veren zakken, als je gaat rijden (of anderszins verende bewegingen op de achteras maakt) moet dat beduidend minder worden (meten zoals leeg ook gemeten)

wat er onder moet is deels afhankelijk van je wensen, de veren en dempers van een versie zonder Boge is dan de "originele" oplossing, maar je kunt ook (al dan niet verzwaarde) veren van terrafirma, britpart etc nemen
gone

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 07 Jun 2013, 00:26

Vet schreef:waarschijnlijk werkt die nivomat niet meer, maar hoe kom je daar achter?

Bij mij hing de auto achterover, d.w.z. achter minder ruimte tussen wielkast en band dan aan de voorkant. Tijdens het rijden over een hobbelweg zag het ding nog kans om zich weer op te pompen en was er wat meer ruimte boven de band en wielkast. Maar uiteindelijk zakte de achterkant weer in. Ik heb onderdeel DA1129 besteld bij Paddock en het hele circus (dat op de microkat pagina van Rob staat) heb ik in de oud ijzer bak gegooid. Misschien is het wijs om gelijk twee UNF-bouten en zelfborgende moeren mee te bestellen om DA1129 te monteren aan het A-frame. Bij mij was de schroefdraad beschadigd tijdens losdraaien (maar ik had gelukkig nog 2 bruikbare UNF-bouten en moeren liggen).
Een nieuwe Boge Nivomat is niet meer leverbaar. Bij mijn vorige 110 heb ik zo'n ding eens vervangen (1200 gulden, alleen de niveaumat, dus zonder kogels etc.).
Je moet de auto helemaal uit de veren krikken om de druk van de Nivomat te halen (stikstofbol). Desnoods nog een schokdemper bovenaan loshalen.

Met andere (zwaardere) veren heb ik nu achter meer ruimte tussen band en wielkast dan aan de voorkant.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 07 Jun 2013, 00:34

waarom DA1129 plaatsen, de boge demonteren is toch net zo goed zonder nieuwe a-frame kogelmount? (je kunt overwegen als de kogel toch vernieuwd moet het hele ding te kopen ipv een kogel natuurlijk)
gone

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 07 Jun 2013, 08:10

@ Roger B,

Aangezien er speling op de kogel zat wilde ik deze vervangen.
Omdat ik bij mijn vorige 110 een Boge Nivomat vervangen had en het erg veel moeite kostte om nr 10 op tekening los te draaien met een steeksleutel, leek het mij makkelijker om de hele steun te vervangen. Je zou nog kunnen overwegen om met een slijptol het armpje met kogeltje af te slijpen (Wel zorgen dat e.e.a. spanningsvrij is). Maar ik vind een originele houder (zonder het armpje) een mooiere oplossing (en dat zit er bij mij nu onder).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Jun 2013, 09:25

Vet schreef:oke, niet orgineel, maar wat dan wel? Ik heb zojuist al wel op de bestelknop gedrukt bij de Engelse vrienden, maar goed.
En daarbij: waarschijnlijk werkt die nivomat niet meer, maar hoe kom je daar achter?

Als de veren doorzakken (en dus waarschijnlijk nog de oude zijn die bij de Boge-unit horen) kan je bijv. gewone standaard veren voor de 110 bestellen, die zijn progressief (is er nog iets progressief aan de auto), of je kan de nog "betere" dubbel-progressieve veren bestellen (er is vast hier wel iemand die de kleurcodes bij deze veren weet). Alleen als je vaak tot altijd met grote ladingen rijdt is ver verstandig om direct zwaardere veren te kiezen.

En dan verder kan je schokdempers kiezen die daarbij passen. Ik begreep dat de aparte part-nrs 1:1 samenhangen met een andere karakteristiek die weer paste bij de vering met of zonder Boge-unit.

Groeten MarcS

PS Ik snap niet dat er zoveel "omzet" is in "andere" veren (veren met vaak onduidelijke veerkarakteristieken), met name waar het gaat om auto's die na 15-25 jaar gebruik (of misbruik) wat door hun veren gezakt zijn. Monteer je weer nieuwe standaard-veren dan heb je weer 15 jaar of meer een prima set-up, monteer je de nieuwere dubbel-progressieve veren dan heb je zelfs beter als vroegehhh.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 07 Jun 2013, 20:05

Aanvulling op het verhaal van MarcS, met informatie uit een oud topic over de Boge Nivomat uit 2012.

jaap schrijft:
Ik ben onze 110 aan het restaureren. En ik ga hem er gewoon uit gooien, en zet er achter iets zwaardere veren onder. Dit moet voldoende zijn.

Franc schrijft:
Nadeel daarvan is dat je vrijwel altijd in een hard afgeveerde auto rondrijdt.
De self leveler zorgde voor een (relatief) comfortabele auto, die niet doorzakte bij belading.

Inderdaad heeft een 110 met loadleveler slappere/soepelere veren (16 mm) en rijdt/veert daardoor comfortabel. Op mijn Defender 300 Tdi uit '98 zit ook nog een (defecte) Boge loadleveler. Op dit moment heb ik er de veren (20 mm) onder zitten van een standaard 110 (iets stugger en niet progressief). De 110 TD5 is achter uitgerust met progressieve schroefveren (RKB 101111).

Tegenwoordig zijn er ook "triple" achterveren: 269 Lbs - 315 Lbs - 406 Lbs, RKB500300 (groen-groen-wit) en die schijnen de laatste 3 jaar gemonteerd te zijn op de 110 stawag. Onbelast een centimeter langer dan de RKB 101111 (bruin-paars). Naar ik heb gelezen worden deze veren toegepast tezamen met een torsiestabilisator (achter). Ik zit er over te denken om deze (achter)veren t.z.t. te monteren, het zou iets comfortabeler zijn dan de standaard (progressieve) veren voor een LR zonder loadleveler. En dit geld dan vooral wanneer veel zonder lading wordt gereden.

Groet,

Erik.

Als schokdempers heb ik tegenwoordig de Heavy Track van Koni.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Jun 2013, 20:30

Dan nu weer een aanvulling op Erik.

Op de latere Puma's zit er kennelijk standaard al een stabilisatorstang op de 110, ook op de 110HardTop "E-type", en bij de HT dus in combi met de bruin-paarse veren (veren die nieuw de eerste kilometers voelen alsof je Heavy-Duty veren hebt, na even wordt dat beter).
Onder mijn oude trouwe 110Td5HT zaten ook die bruin-paarse veren maar geen stabilisator (en zonder stabilisator veert het iets soepeler).
Als je nieuwe veren koopt, en je wilt ook bij weinig lading voldoende comfort, kijk dan of de groen-groen-witte een leuk prijsje hebben, dan ben je nog beter af als met de bruin-paarse.

En, als je de oude slappe veren lekker vindt kan je ook nog denken aan lucht-hulpveren: Daarmee kan je de veren stijver maken bij meer lading.
Echter, je hebt dan wel een heel pneumatisch systeem nodig als je ook "en-route" de karakteristiek wilt kunnen aanpassen.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 07 Jun 2013, 20:38

waarom zou een stabilisatorstang de vering stugger maken beide zijden gelijktijdig)??

geen idee of er ook iets passends voor landrovers in deze range bestaat, maar voor een aantal stationwagons zijn er "loadadjuster" schokdempers leverbaar geweest, een schokdemper die door in- en uitveren zichzelf oppompt/leeglaat tot een bepaalde lengte (voertuighoogte)

dat zou natuurlijk een alternatief voor de Boge kunnen zijn
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Jun 2013, 20:48

Roger B. schreef:waarom zou een stabilisatorstang de vering stugger maken beide zijden gelijktijdig)??

geen idee of er ook iets passends voor landrovers in deze range bestaat, maar voor een aantal stationwagons zijn er "loadadjuster" schokdempers leverbaar geweest, een schokdemper die door in- en uitveren zichzelf oppompt/leeglaat tot een bepaalde lengte (voertuighoogte)

dat zou natuurlijk een alternatief voor de Boge kunnen zijn

De stabilisatorstang maakt de vering stugger omdat een en ander onder een zodanige hoek staat dat er relatief veel aanvangs-draaiingsweestand is. De veren zijn natuurlijk gelijk, maar het geheel met stabilisatorstang spreekt wat moeizamer aan. Dit speelt dus met name bij gelijktijdig inveren.
Daarnaast is er natuurlijk ook nog de werking van de stabilisatorstang zelf: die stang werkt het eenzijdig inveren tegen, dus als je met een wiel over een bult rijdt zorgt de combi van veer + stang voor een stuggere karakteristiek voor dat wiel.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”