Motor probleem puma op vakantie

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
fjtb

Motor probleem puma op vakantie

Berichtdoor fjtb » 16 Jun 2013, 23:21

Hallo,

Ongeveer een jaar geleden heb ik, ook op vakantie, exact hetzelfde probleem gehad.

We zijn op vakantie met onze 110 my2007, lekker twee weekjes Italie. Maar helaas ondervind ik een probleem met het motorvermogen. Af en toe valt de snelheid terug en kan ik geen gas meer geven, lijkt op een soort van noodloop. Luchtmassa meter al bekeken maar die is schoon. Ik rij eigenlijk de hele weg 110 in z'n 6 op de cruisecontrol +/- 2400 rpm. Ik dacht dat het misschien komt door bergachtige omgeving en dat ik door de cruisecontrol de terugval niet zou opmerken en de motor misschien zou overbelasten, maar ouderwets op het voetje gaat het ook mis.

Nogmaals ik heb dit vorig jaar ook gehad, ook richting en in Italie. Met als dit verschil dat ik toen met een trailer reed.
De rest van het jaar gebruik ik de auto intensief, ook met trailers etc. Maar dan komt de klacht niet voor.

Zou dit een overbelastings kwestie zijn? Naar mijn gevoel moet je met een kruistoerental van rond de 2400 toch een behoorlijke heuvel opkomen? En zou er dan ergens een sensor zeggen we zetten de gasbediening uit? Lijkt me allemaal een beetje vreemd? Overigens hebben ze vorig jaar in nl niks kunnen vinden bij de garage... De twee dealers in italie waar ik geweest ben ook niet, maar misschien snappen ze me niet ;-)

Dank voor eventuele ideeën en Ciao vanuit een zonnig Italie!

Roger B.

Re: Motor probleem puma op vakantie

Berichtdoor Roger B. » 16 Jun 2013, 23:25

edward heeft dit ook met zijn 130, met name met aanhanger of hard rijden.

heb je je radiateur al eens goed bekeken (is die niet vervuild met modder en dergelijke zodat de koelcapaciteit beperkt wordt?
gone

fjtb

Berichtdoor fjtb » 16 Jun 2013, 23:32

Mijn radiateur is redelijk schoon, wat vliegjes etc. Maar mijn temperatuur meter op het dashboard blijft keurig in het midden. Geeft wel hoop als er meer rijders met last zijn...

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Jun 2013, 23:35

ik meen dat die temp meter net als bij de Td5 maar drie standen heeft, koud, midden en veel te heet... schijnt dat mensen in paniek raken als een temp meter iets oploopt (bijvoorbeeld in de file, bij hard werken enz)
gone

fjtb

Berichtdoor fjtb » 16 Jun 2013, 23:35

Overigens kapt mijn airco er ook mee...

De klacht van het weggevallen gas blijft ongeveer een halve minuut tot een minuut een dan komt hij weer terug.

Ik heb vorig jaar ook gehad dat de hele motor uitviel. Daarna weer starten en dan ging hij weer een tijdje verder.

fjtb

Berichtdoor fjtb » 16 Jun 2013, 23:39

Ik zal iig van de week, voor ik terug ga rijden, even een hoge druk reiniger zoeken en de radiateur schoonspuiten.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Jun 2013, 23:42

heeft een puma een electrische fan vóór de radiateur (voor de airco) en werkt die ook?? wellicht dat door tekort aan koeling van die fan je motor ook te heet wordt en begrenst. als je aircoradiateur niet voldoende gekoeld wordt stopt je airco ook met koelen.

Heb je dit probleem alleen in italie op vakantie, en zoja is dat dan alleen op hoogte (dus bij ijlere lucht?) dan zou ik toch richting LMM of bekabeling daarvan gaan denken.

let op met hogedrukreinigers en radiateurs, je spuit de lamellen zo aan gort...... gewoon met een tuinslang, en dan niet dichtknijpen om druk te creëren, gewoon zo uit de slang en geduld en veel water :mrgreen:
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 16 Jun 2013, 23:54

Mijn 130 heeft het ook nog steeds, uitsluitend bij plankgas rijden op de snelweg. Ik heb een paar jaar geleden twe grotere radiateuren laten maken en is de oplossing. 1 was bedoelt voor mezelf en 1 voor een kennis, natuurlijk heb ik stomme lul ze weer allebei verkocht. :shock: :shock:

Als een Puma getuned wordt adviseren ze ook een groter radiateur, dus mijn vermoeden is dat de temperatuur is een grenswaarde ligt waardoor de computer bij overschrijding van die waarde de vaart eruit haalt.

Is puur een theorie, maar geen van de 2 Puma's met de grotere radiateur heeft nog last terwijl ze eerder dezelfde klachten hadden. :roll: :roll:

Ik zal weer eens een setje radiateuren laten bouwen......
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

fjtb

Berichtdoor fjtb » 17 Jun 2013, 00:01

Roger B. schreef:heeft een puma een electrische fan vóór de radiateur (voor de airco) en werkt die ook?? wellicht dat door tekort aan koeling van die fan je motor ook te heet wordt en begrenst. als je aircoradiateur niet voldoende gekoeld wordt stopt je airco ook met koelen.

Heb je dit probleem alleen in italie op vakantie, en zoja is dat dan alleen op hoogte (dus bij ijlere lucht?) dan zou ik toch richting LMM of bekabeling daarvan gaan denken.

let op met hogedrukreinigers en radiateurs, je spuit de lamellen zo aan gort...... gewoon met een tuinslang, en dan niet dichtknijpen om druk te creëren, gewoon zo uit de slang en geduld en veel water :mrgreen:

De fan doet het, en nee niet perse op hoogte. De lmm is vorig jaar voor de zekerheid al vervangen.

fjtb

Berichtdoor fjtb » 17 Jun 2013, 00:05

Edward schreef:Mijn 130 heeft het ook nog steeds, uitsluitend bij plankgas rijden op de snelweg. Ik heb een paar jaar geleden twe grotere radiateuren laten maken en is de oplossing. 1 was bedoelt voor mezelf en 1 voor een kennis, natuurlijk heb ik stomme lul ze weer allebei verkocht. :shock: :shock:

Als een Puma getuned wordt adviseren ze ook een groter radiateur, dus mijn vermoeden is dat de temperatuur is een grenswaarde ligt waardoor de computer bij overschrijding van die waarde de vaart eruit haalt.

Is puur een theorie, maar geen van de 2 Puma's met de grotere radiateur heeft nog last terwijl ze eerder dezelfde klachten hadden. :roll: :roll:

Ik zal weer eens een setje radiateuren laten bouwen......

Je zou zeggen dat ik dit zou kunnen meten met mn draadloze bbq meter... Laat me maar eens weten als je die radiateurs gaat laten maken.

Overigens zou je toch denken dat meer rijders hier dan last van zouden moeten hebben!?

Terug naar “Techniek”