Motor probleem puma op vakantie

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Motor probleem puma op vakantie

Berichtdoor RobStewart » 18 Jun 2013, 19:06

Lol Roger :lol:

Unless the problem is known to Engineering, ie an EQPR has been submitted then there will be no bulletin. So if no-one has ever bothered to report it then the problem doesn't (in their eyes) exist. They are pretty good at sorting this stuff out.

Who at LR NL has been informed (someone can PM me the names) ? I know both the Technical specialists there and in all honesty I have never come across this particular problem or been told it by either of them.

Hell if someone emails me the specific details with any supporting documentation I'll submit the bloody EQPR.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

fjtb
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 Dec 2008, 21:45

Re: Motor probleem puma op vakantie

Berichtdoor fjtb » 18 Jun 2013, 19:39

Dat is wel een interessant document, dat verhaal over het koelen van de brandstof.... Alleen in warme landen wordt daar een ventilator geplaatst. Dus stel ik koop een auto, uitgevoerd met door een brandstofmotor aangedreven wielen, en ik rij daarmee naar een warm land.... Stel als voorbeeld Italie. Dan zou het dus kunnen gebeuren dat je brandstof te heet wordt (boven de 85 graden) en de ecu ingrijpt. Aargh...! :roll:

Daarom hou ik zo van LaRo 8-)

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 6286
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Motor probleem puma op vakantie

Berichtdoor Edward » 18 Jun 2013, 19:40

Die info heb ik allemaal niet Rob. Toen de 130 nog in de garantie zat heb ik de dealert ernaar laten kijken en Phil of Appie zullen best weten wat ze allemaal gedaan hebben. Of bij mijn wagen de importeur geweest is weet ik ook niet. :roll:

Bij Bert z'n wagen iig wel, maar die zit in Zuid Amerika. :D

Eerlijk gezegd kan ik me er niet echt druk om maken, het wordt erger en dan komt er best uit wat het precies is, blijft het zo heb ik er nie echt last van. Kom ik weer een keer in de gelegenheid dan hang ik er een grotere radiateur in en dan zie ik wel wat ie doet. Chippen staat ook nog op het lijstje en wie weet heeft dat invloed. Het gebeurt namelijk alleen als ik in de buurt van de snelheidsbegrenzer kom, geen idee of daar een relatie is.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Roger B.
Berichten: 10156
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Motor probleem puma op vakantie

Berichtdoor Roger B. » 18 Jun 2013, 19:42

Italie valt waarschijnlijk niet in de warme klimaatlanden....denk dat dat meer middle east, afrika.4 zuid amerika en australie zal zijn

en vrijwel elke autofabrikant past specs aan aan de markt waar de auto heen gaat...das niks wat landrover alleen doet
gone

fjtb
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 Dec 2008, 21:45

Re: Motor probleem puma op vakantie

Berichtdoor fjtb » 18 Jun 2013, 19:47

Ik ben het wel eens met je Edward, echter heb ik vorig jaar wel een bijna dood ervaring gehad in een tunnel in zwitserland.
Mijn gas viel weg, precies in een bocht in een stijgende tunnel.
Gelukkig reageerde de vrachtwagen die een eindje achter mij reed alert en kon hij me ontwijken.... Maar dat scheelde niks.

fjtb
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 Dec 2008, 21:45

Re: Motor probleem puma op vakantie

Berichtdoor fjtb » 21 Jun 2013, 22:58

Nou we zijn weer op de terugweg... Vandaag 700 km gereden en goed kunnen testen. Als ik met de kachel op koud rij komt het inhoud probleem zeer vlot voor. Als ik met de kachel volgas rij komt de klacht niet voor.... Ik heb vandaag dus dik 600 km met mn kachel vol aan gereden, hierdoor heb ik wel al mn vakantievetjes eraf gezweet vandaag... ;)

Zouden we ook nog kunnen denken aan een defecte thermostaat?

Wat ik me ook nog bedacht is dat dit is ontstaan nadat ik zwart traanplaat heb gemonteerd op mn motorkap, wat natuurlijk loei heet wordt in de zonnige zon. @Edward heb jij dat toevallig ook, traanplaat op je kap?

FJ

Roger B.
Berichten: 10156
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Motor probleem puma op vakantie

Berichtdoor Roger B. » 21 Jun 2013, 23:20

denk dat dat beetje warmte niet zo heel veel doet.

Zeker bij Edward zou een zwartetranenplaat afdekking op zijn donkergroene (tonga green) motorkap niet veel uitmaken (hij heeft (nog) wel zwarte tranenplaat op de schermen niet op de kap)

Maar lijkt toch wel een temperatuur gerelateerd probleem te zijn als je het lijkt te voorkomen door je verwarming te gebruiken en zo wat extra verkoeling aan het koelsysteem te geven.

Thermostaat, als ie open blijft staan, zit je al op maximale koeling, als ie dicht blijft loopt ie ook heet voor je zo hard rijdt....
gone

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 6286
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Motor probleem puma op vakantie

Berichtdoor Edward » 21 Jun 2013, 23:31

Nope, geen traanplaat op de kap. Denk er nu wel aan dat ik een motordeken van NoiseKiller had en die hielp idd ook om het probleem te verergeren. Zo ben ik ook op het spoor van de koeling gekomen.

Toch maar weer eens setje radiateurs laten maken.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

wilzun
Berichten: 357
Lid geworden op: 17 Jun 2013, 06:59
Locatie: Brielle

Re: Motor probleem puma op vakantie

Berichtdoor wilzun » 22 Jun 2013, 08:33

Roger B. schreef:denk dat dat beetje warmte niet zo heel veel doet.

Zeker bij Edward zou een zwartetranenplaat afdekking op zijn donkergroene (tonga green) motorkap niet veel uitmaken (hij heeft (nog) wel zwarte tranenplaat op de schermen niet op de kap)

Maar lijkt toch wel een temperatuur gerelateerd probleem te zijn als je het lijkt te voorkomen door je verwarming te gebruiken en zo wat extra verkoeling aan het koelsysteem te geven.

Thermostaat, als ie open blijft staan, zit je al op maximale koeling, als ie dicht blijft loopt ie ook heet voor je zo hard rijdt....
Roger zou mijn probleem hier ook niet veroorzaakt kunnen worden. Ik weet dat de thermostaat niet meer goed werkt hij laat weinig warmte door naar de kachel. Daarbij komt dat hij het alleen uitval tijdens een lange rit.

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 2029
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Motor probleem puma op vakantie

Berichtdoor Erik Peters » 22 Jun 2013, 09:45

@ Wilzun
Nee, een 300 Tdi is een totaal andere motor (met alleen EGR, waar wat elektronica voor nodig is) dan zo'n "moderne" Ford motor met een ECU die alles moet regelen.

Bij mijn auto (300 Tdi, 1998) werkte de thermostaat niet goed (ging te vroeg open) waardoor de motor niet snel genoeg op temperatuur kwam (en daardoor de kachel ook niet). Pas na een kwartier á half uur rijden kwam de motor (en het hele koelsysteem, inclusief kachel) op temperatuur en met 10-15 graden onder nul zelfs dan nog niet. Met een nieuwe thermostaat is de motor (en de kachel) na een paar minuten rijden warm.
En te heet worden is bij mij nog niet voorgekomen.

Groet,

Erik.
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 22 Jun 2013, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ron63 en 18 gasten