aandrijfas

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
tinus

aandrijfas

Berichtdoor tinus » 17 Jun 2013, 20:34

Jawel nog een keer de propshaft,maar even iets anders. Ik heb laatst zelf de kruisjes vervangen en met een bankschroef is dat best goed te doen.
Maar ik wilde er voordat ik de as weer terug zou plaatsen even de verspuit opzetten en er komt alleen bij de dichtsbijzijnde keerring vet uit. Dat betekend volgens mij dat het de weg van de minste weerstand zoekt en er geen vet in de buitenste lagertjes komt. Helaas is dat bij beide kruisjes het geval.Aangezien ik zaterdag op vakantie ga en zekerheid wil hebben vandaag de hele as naar Unicardan gebracht om het overnieuw te laten doen. Jammer, maar goed...
Wat de heren bij Unicardan opviel was dat de kardanstukken niet in 1 lijn liggen van de as. Grote vraag is nu; hoort dat zo te zijn ?
Martin

Edward

Re: aandrijfas

Berichtdoor Edward » 17 Jun 2013, 20:53

Bij een nieuwe as zoekt vet ook de weg van de minste weerstand en ook bij een gereviseerde as van Unicardan zoekt vet de weg van de minste weerstand........

Smeren is gewoon een kutklus omdat je de as moet draaien en eraan moet hangen of duwen of wat dan ook om te zorgen de weg van de minste weerstand de weg is die jij wilt.

Some gaat het in 1 keer goed, soms lukt het helemaal niet.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 17 Jun 2013, 20:54

zonde van je geld, grote kans als je nu de vetspuit erop zet dat het vet ook maar uit één keerringetje komt...........

als je afbeeldingen bekijkt op google zie je shafts met de beide vorken in lijn, 90 graden verdraaid en zelfs 45 graden verdraaid..... dacht dat in lijn standaard was. Bij een D2 kan het schuifstuk voor maar op één manier in elkaar, zelfs 180 graden verdraaid wil niet
gone

tinus

Berichtdoor tinus » 17 Jun 2013, 21:47

Het vet moet gewoon naar alle hoeken gaan en mag niet uit 1 kant komen. Dat heeft volgens mij niets te maken met hoe de stand van de as is. De keerringen moeten eigenlijk allemaal dezelfde tegendruk geven en het vet moet er dan ''krakend'' tussenuit komen.
Het blijven rare dingen, misschien maar eens een coversie naar homokineten erin,zit tenminste lekker dicht met een rubber.

Edward

Berichtdoor Edward » 17 Jun 2013, 21:54

tinus schreef:Het vet moet gewoon naar alle hoeken gaan en mag niet uit 1 kant komen. Dat heeft volgens mij niets te maken met hoe de stand van de as is. De keerringen moeten eigenlijk allemaal dezelfde tegendruk geven en het vet moet er dan ''krakend'' tussenuit komen.

Theorie is leuk........ Ik smeer al een jaartje of 35 cardan, aftak en aandrijfassen en dat verhaal van jou zal leuk staan in een boekje, maar in de praktijk gaat het zeker niet op. Zelfs niet met een nieuwe as op de werkbank. :shock: :shock:

Vwb die conversie: ook als je ze niet smeert gaan kruisjes erg lang mee en een keer wisselen is een paar uur werk. Daar zou ik me echt die ellende van een conversie voor op de hals halen.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Johnny

Berichtdoor Johnny » 17 Jun 2013, 22:04

Sterker nog als je het net hoort kraken dat het de door komt zit er al te veel in...

Ik zeg gewoon vol gas vet der in. Hoe meer druk je der op zet hoe groter de kans is dat hij alles mee pakt. en vaak helpt het hang en duw werk.
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl

info@vanvlietboomverzorging.nl

tinus

Berichtdoor tinus » 18 Jun 2013, 07:10

Ok, dat is duidelijk. Maar nog even de hamvraag of de cardanstukken in 1 lijn moeten staan.Is dat belangrijk of niet?
Martin

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 18 Jun 2013, 08:00

De kruisjes van de achterste aandrijfas horen in lijn te staan; echter van de voorste aandrijfas staan de kruisjes NIET in lijn (ik meen 45 graden verdraaid gemonteerd). De hoeken die de kruisjes maken aan de tussenbak en aan het (vooras)differentieel zijn ook verschillend. En op deze manier geeft het de minste resonantie.

Groet,

Erik.
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 18 Jun 2013, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

piet_g

Berichtdoor piet_g » 18 Jun 2013, 08:16

De theorie rond het Vet is inderdaad leuk, maar sprak een tijdje geleden mensen die juist vanwege dit probleem (dat vet de makkelijkste weg pakt in plaats van de theoretische) aan het kijken waren om kruisjes te laten maken met meerdere vetnippels. maar geen idee hoe dat dat nu zat.

Verder zou ik als ik jou was die vetspuit ook gewoon in de laro gooien en als je dan een stuk gereden hebt op vakantie dan nog een keer vet er bij spuiten.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 18 Jun 2013, 10:08

Wel verstandig anders heb je kans op trillingen
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

Terug naar “Techniek”