Uitvallen motor

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

Re: Uitvallen motor

Berichtdoor Roger B. » 18 Jun 2013, 20:41

je kunt een draadje via een schakelaar vanaf een geschakelde plus (plus na contactslot) naar het brandstof afsluitventiel op de inspuitpomp leggen. als de motor afslaat doe je helemaal niks behalve dat schakelaartje op "aan" zetten, slaat ie dan weer aan dan weet je in elk geval dat de spanning naar het afsluitventiel wegvalt tijdens het rijden en je daarin de oorzaak moet zoeken
gone

Mark G

Berichtdoor Mark G » 18 Jun 2013, 20:50

Het zal zeker een moeizame speurtocht zijn.
Omdat het onregelmatig en ook tijdens rijden gebeurt verwacht ik dat het ergens in het elektrische circuit zit
Echter zolang het euvel zich niet voordoet valt er niet zoveel te meten.
Ik heb in het verleden een soortgelijk probleem met een Volvo 740 gehad, niemand kwam er uit.

Uiteindelijk geprobeerd de storing te simuleren, alle stekkers en draden nalopen, etc.
In mijn geval was het toen een losse soldering in een relais.

Sluit op voorhand dus niets uit.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 18 Jun 2013, 21:03

zoek maar eens op internet "spider 300Tdi" vermoed dat je het daar moet zoeken
gone

Gerard

Berichtdoor Gerard » 19 Jun 2013, 06:45

Misschien is je contactslot versleten.
Ik heb soortgelijke problemen ook eens gehad. Als de motor loopt eens een beetje "rommelen" met je sleutel?

Gerard

wilzun

Berichtdoor wilzun » 19 Jun 2013, 07:00

Gerard schreef:Misschien is je contactslot versleten.
Ik heb soortgelijke problemen ook eens gehad. Als de motor loopt eens een beetje "rommelen" met je sleutel?

Gerard

Ik heb alleen mijn contact sleutel in het contact. Dus zal niet zijn versleten door het gewicht. Sloeg die van jou ook gewoon spontaan af. Ik heb al vaker de sleutel heen en weer gedaan onder het rijden en tegen het stuurhuis getikt maat dat gaat goed.

wilzun

Berichtdoor wilzun » 19 Jun 2013, 07:06

Roger B. schreef:zoek maar eens op internet "spider 300Tdi" vermoed dat je het daar moet zoeken

Ik heb gekeken. Moet het volgens mij ook in die richting zoeken. Ik ga vanavond nogmaals kijken. Of ik er een tegen komt met dezelfde symptomen.
Laatst gewijzigd door wilzun op 19 Jun 2013, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 19 Jun 2013, 08:11

Bij mijn 300 Tdi had ik af en toe het probleem dat na afzetten van het contact, de motor gewoon bleef doorlopen. (Oorzaak: "spider").

Als het de "spider" is dan is de "oplossing" van RogerB (een extra draadje naar de afsluiter op de inspuitpomp) zo gek nog niet.
Iemand op het forum had de afsluiter gekoppeld aan de verlichting (licht aan: afsluiter open, licht uit: afsluiter dicht) Die reed dus altijd met het licht aan.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

wilzun

Berichtdoor wilzun » 19 Jun 2013, 12:42

Erik Peters schreef:Bij mijn 300 Tdi had ik af en toe het probleem dat na afzetten van het contact, de motor gewoon bleef doorlopen. (Oorzaak: "spider").

Als het de "spider" is dan is de "oplossing" van RogerB (een extra draadje naar de afsluiter op de inspuitpomp) zo gek nog niet.
Iemand op het forum had de afsluiter gekoppeld aan de verlichting (licht aan: afsluiter open, licht uit: afsluiter dicht) Die reed dus altijd met het licht aan.

Groet,

Erik.

Als die extra draad er komt kan de spider dan wel aangesloten blijven of kan je niet twee keer voeding aansluiten.

wilzun

Berichtdoor wilzun » 19 Jun 2013, 17:34

Roger B. schreef:je kunt een draadje via een schakelaar vanaf een geschakelde plus (plus na contactslot) naar het brandstof afsluitventiel op de inspuitpomp leggen. als de motor afslaat doe je helemaal niks behalve dat schakelaartje op "aan" zetten, slaat ie dan weer aan dan weet je in elk geval dat de spanning naar het afsluitventiel wegvalt tijdens het rijden en je daarin de oorzaak moet zoeken

Als ik de schakelaar dan aan laat staan kan ik deze dan zo laten staan en voorlopig zo rijden.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 19 Jun 2013, 20:40

ja, omdat je het signaal van het contact haalt zal de motor uit gaan bij uitschakelen van het contact.

waarom zou je, het is beter deze draad met schakelaar te gebruiken om te constateren of je probleem in de aansturing van de brandstofafsluiter zit.

gewoon rijden, en als de motor afslaat, niet de koppeling intrappen, maar gewoon dit schakelaartje omzetten, je zet dan spanning op de afsluiter, als de motor afslaat door wegvallen van de stuurspanning naar de afsluiter dan zal hij weer aanslaan als je de schakelaar omzet. Slaat ie dan niet aan, dan zit het dus hoogstwaarschijnlijk niet in de aansturing van het afsluitventiel, dan kan het nog het ventiel zelf zijn, of andere oorzaak.

Ik zou niet per definitie en altijd met deze schakelaar aan gaan rijden, aangezien het niet voorkomen van de storing geen zekerheid is dat je het probleem verholpen hebt (aangezien het niet op vaste momenten en intervallen voorkomt)
gone

Terug naar “Techniek”