Stuurdemper (RRC) vervangen => welke te nemen?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
tom17
Beheerder

Stuurdemper (RRC) vervangen => welke te nemen?

Berichtdoor tom17 » 22 Sep 2013, 13:16

De APK-keurmeester stelde vast dat de stuurdemper wel erg veel spelling heeft. Gelukkig geen afkeurpunt.
Zit ik op Paddocks te kijken en zie een heleboel verschillende.
Op de oude zit geen sticker of andere herkenningspunten.
Dus.....

Wie kan mij vertellen welke ik het beste kan nemen en waarom juist die?

o ja...
Ik rij vnl snelweg/B-wegen en af en toe offroad. 't gaat hard: 4000 km/mnd.

Thanks!
Range Rover Classic, 2-deurs, 200TDI => ModderBumper
Honde CB 750 F4 => Plof

Roger B.

Re: Stuurdemper (RRC) vervangen => welke te nemen?

Berichtdoor Roger B. » 22 Sep 2013, 13:56

ik zou bijna willen zeggen de goedkoopste, maar das erg kort door de bocht.

maar oem of origineel voldoet prima
gone

dennis83

Berichtdoor dennis83 » 22 Sep 2013, 20:17

Ik heb zelf de goedkoopste demper van BrittPart er onderzitten. Moet zeggen dat deze prima bevalt voor normaal gebruik en zo nu en dan een offroad tripje.

Groeten

Dennis
Groeten,

Dennis

Range Rover Classic 3.9 EFI, Defender 110 ex MOD softtop en DAF YA-126 truck.

Lucas van Lierop

Berichtdoor Lucas van Lierop » 23 Sep 2013, 12:39

Of evt even geen, wat er niet op zit hoeft ook niet te werken. Ik moet mijn Bilstein demper nog steeds monteren maar op de weg merk ik echt geen verschil nu ie er nog niet op zit.
zoek je mij? lucas at vanlierop punt org

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 23 Sep 2013, 13:37

Sorry maar wat is dat voor beunhaasadvies....

wat er niet op zit........ dan kun je de halve auto leegslopen...want ja....als het er niet op zit........

het ding zit er niet voor niets en zorgt voor beter gevoel in het stuur en betere koersstabiliteit
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 24 Sep 2013, 13:08

En niet om de knuppel in het hoenderhok te gooien ofzo, mare.....

Roger zegt het al , zo'n ding zit er niet voor niets op.
En dat wilde ik dan even nader toelichten.
een land rover staat er om bekend een zgn kritiek punt te hebben waarbij de onbalans in de gestuurde wielen zich gaat versterken. Op het moment dat dit gebeurt wordt de auto feitelijk onbestuurbaar, en onhandelbaar
Als je geluk hebt kan je het voertuig zonder brokken tot stilstand brengen en dan opnieuw wegrijden in de hoop dat het niet weer gebeurd
Ik heb dit fenomeen "mogen" ervarenmet een ex defentie 109 van mijn zwager en heb het er gelukkig heelhuids vanaf gebracht.
Ondanks dat de auto niet van mij was ben ik nog tijdens dezelfde rit door gereden naar ron bolleboom en heb een stuurdemper laten monteren!

Maar goed, voor degene die het graag zonder doen....Sterkte en hopelijk een goede verzekering ;)

Luke

NB, dit fenomeen hangt uiteraard ook samen met het feit of je wielen al dan niet gebalanceerd zijn, of je uilijning goed is, je stuurkogels niet versleten zijn etc
En in al deze gevallen kan een stuurdemper het verschil nog maken tussen de auto onder controle kunnen houden of niet.
ie ik heb liever een auto de niet gebalanceerd of uitgelijnd is en met versleten stuurkogels maar met stuurdemper dan andersom.
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Sep 2013, 14:34

Toch, ... om maar even door te knuppelen ... zit die stuurdemper er bijna voor niks.

Als de voorspanning etc klopt dan gaat het stuur normaal niet met de auto aan de loop. Onder de Series was het een optie om het "gebroken duimen" fenomeen te voorkomen, dwz de demper zorgt ervoor dat bij een kuil, steen etc die je tijdens het terreinrijden tegenkomt het stuur niet met een hoge vaart omloopt (en dan binnen het stuur stekende duimen meeneemt).

Bij een modernere LandRover is het niet anders.

Dus: een stuurdemper doet wel wat maar kan je best even missen (als de rest deugt).

Groeten MarcS

ErwinD90

Berichtdoor ErwinD90 » 24 Sep 2013, 15:35

Volgens mij is het les 1 die men je leert als jenog maar net in de auto bent gestapt voor een cursusje off-road: duimen op het stuur en niet er om!
Bijlagen
LR handen verkeerd.jpg
Zo doe je het dus beter niet!
Met vriendelijke groeten uit het gezellige Brabant!

Defender 90", 2001
Projectje: 88" Series 1, 1957, Soft Top

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Sep 2013, 16:17

ErwinD90 schreef:Volgens mij is het les 1 die men je leert als je nog maar net in de auto bent gestapt voor een cursusje off-road: duimen op het stuur en niet er om!

Vlgs mij is dit lesje voor auto's met een goede stuurdemper niet echt nodig, behalve dan dat de off-road-cursusman dan waarschijnlijk verder niet al te veel te vertellen heeft.
De beste off-road cursus leer je nl niet in de auto maar in het veld: nl. een cursus niet-bloeiende planten herkennen aangevuld met een blokje ecologie. Je weet nl. als je die cursus met goed gevolg hebt afgerond voortaan direct in te schatten of het allemaal nog gaat met de gewone vooral weg banden, of je het met AT's nog kan of dat het modderen wordt. De meesten kiezen echter de andere aanpak, ik zou bijna zeggen de Amerikaanse: kosten nog moeite nog materiaal gespaard en gaan met die banaan. Vroegeh ...toen "onze jongens" het nog moesten hebben van inzicht en kunde, toen leerde de artillerie-officieren nog wel wat tegenwoordig alleen nog de "geitenwollensokken-types" kennen (althans een enkele daaronder), maar goed, vroegehhh toen was het winnen of verliezen van een veldslag soms afhankelijk van het vast komen zitten van de artillerie en/of de mogelijkheden van een cavalerie-charge ... maar ja vroegehh werden paardekrachten ook door paarden geleverd.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 24 Sep 2013, 18:51

Goed, alle gelul weer terzijde. :shock: :shock:

Een stuurdemper is niet noodzakelijk op een goede RRC maar wel fijn. De Brittpart doet het prima op een RRC en een D1.

Een paar dagen zonder kan geen kwaad, maar na een tijdje ga je hem wel degelijk missen. :roll:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Terug naar “Techniek”