Motor RRC slaat zomaar af tijdens rijden maar start ook weer

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
andre66

Motor RRC slaat zomaar af tijdens rijden maar start ook weer

Berichtdoor andre66 » 04 Okt 2013, 21:22

Eigenaardig probleem: ik rijd in mijn raro classic uit 1979 (3,5 carb V8, electronische ontsteking); niks aan de hand; rijdt als een zonnetje. Dan ineens slaat de motor zomaar af. Is een keer op de snelweg gebeurd, en vandaag een paar keer in het dorp. 5-10 seconden later: hij slaat weer aan zoemt weer verder. T is ook gebeurd toen ik stilstond. De motor slaat ineens af. Ik draaide sleutel om en hij start weer. Probleemloos. Wat kan dat zijn? Maar er is ook nog iets anders gebeurd: de middendemper is ontploft met een grote knal. Volgens de garage was de einddemper verstopt geraakt. De ontsteking is nagekeken (want misschien benzine in de middendemper die ontplofte). De ontsteking was in orde. Is dit gerelateerd? Ik denk aan iets electrisch, misschien t contact? Wie heeft een vergelijkbare ervaring of ideeen?

RobStewart

Re: Motor RRC slaat zomaar af tijdens rijden maar start ook

Berichtdoor RobStewart » 04 Okt 2013, 21:50

The problem does sound like ignition related and large misfires do point towards the fuel being dumped down the bores and no spark. I would first be checking the power supply to the electronic ignition and coil, if it were just a single cylinder or fuel failure on one bank the V8 would still run. The fact that the ignition setup is OK further points to electrical supply failure on the ignition system. The V8 runs fine on 4 cylinders with the ignition 180 degrees out too.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

andre66

Berichtdoor andre66 » 04 Okt 2013, 23:43

Dank je Rob, jij zegt dus de powersupply naar de ontsteking toe. Wat zou dan het probleem kunnen zijn? Je zegt ook 'Of de ontsteking is 180 graden verkeerd om'. Maar dan loopt ie op 4 cilinders maar dan verlies je toch een heleboel power? Dat zou je toch merken?

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 05 Okt 2013, 13:15

So you need to check all the 12v feeds to the electronic ignition (and or module) and all the massa points too. Which type of electronic ignition is it ?

I mentioned the 180 degrees to point out that the engine will still run if it were a timing problem.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

andre66

Berichtdoor andre66 » 25 Okt 2013, 17:36

Hoi,

ff andere dingen gedaan, nu weer verder gegaan met de range. Rob, het type ontsteking staat er niet op. Waar kan ik dat aan zien? Ik probeer een foto te uploaden maar het bestand is te groot.

Inmiddels heb ik de middendemper voor de tweede keer :x vervangen. En een nieuwe bobine geplaatst. En de bedrading nagelopen. Ik kan niet veel geks ontdekken, op een slangetje na dat van iets onder de ontsteking loopt naar 1 van de carburateurs. Die was broos en hing los of ging los toen ik eraan zat. Slangetje vervangen. Geen idee wat dat slangetje daar doet, btw.

Contactslot kan t ook niet zijn, denk ik. Omdat de controle lampjes voor oliedruk en nogwat gaan branden zodra de auto afslaat

Een elektronische ontsteking heeft toch geen contactpuntjes?

Iemand een idee?

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 25 Okt 2013, 22:35

dat slangetje is van de vacuum vervroeging, bij meer vacuum wil de motor graag meer vervroegd ontsteken, dat doosje aan de ontsteking zit een membraan in dat via een stangetje het ontstekingstijdstip iets veranderd.

er was laatst een ander topic met soortgelijk probleem, daar was een kabelbreukje de oorzaak (ff zoeken in de technieksectie van de laatste 2 weken)
gone

Franc

Berichtdoor Franc » 26 Okt 2013, 12:11

Andre,

Lees even dit stukje op de site van Rpi: http://www.v8engines.com/electrics-1.htm#Later-electronic
Daarmee kun je identificeren welke verdeler je hebt. als je nog de originele 35DE8 hebt kan het heel goed dat de vonkversterker het langzaam aan het begeven is. Dat kan bij de andere types trouwens ook de oorzaak zijn. Vooral als het probleem pas optreedt nadat je al een tijdje rijdt.

Ik heb zelf de originele vervangen door een Pertronix, absoluut probleemloos.

Groeten,
Franc.
Range Rover classic 3.5V8 '85 LPG Groen
Defender 90 '85 200TDI "Scotty"

andre66

Berichtdoor andre66 » 26 Okt 2013, 15:30

Gebaseerd op deplaatsjes is het type dat ik heb de Lucas 'Limb' system 35DM8.

In t tekstje staat idd mijn probleem beschreven. De motor valt compleet uit, maar start daarna wel weer normaal. Als ikt goed begrijp moet ik dan de verdeler vervangen. Oke.

En dat slangetje trekt dus een beetje vacuum. Maar kan de motor daardoor ook afslaan of gaat ie dan een beetje kuchen als ik gas geef en vermogen vraag bij weinig toeren?

Franc

Berichtdoor Franc » 27 Okt 2013, 09:19

Dat slangetje zorgt voor valse lucht en daardoor een verkeer mengsel. Tevens werkt dan je vacuumvervroeging niet goed. Maar dat verklaart je symptomen niet.

Bij een V8 is je ontsteking super belangrijk voor een betrouwbare motor.

Groeten,
Franc.
Range Rover classic 3.5V8 '85 LPG Groen
Defender 90 '85 200TDI "Scotty"

andre66

Berichtdoor andre66 » 27 Okt 2013, 17:54

OKe, aan de slag met de verdeler. Maar moet ik dan voor een elektronische ontsteker gaan of ' oldschool' met contactpuntjes etc? Lijkt me wel makkelijker te onderhouden?

Terug naar “Techniek”