Def '85 200 TDI : Restauratie

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Pike
Berichten: 99
Lid geworden op: 15 Sep 2013, 12:58

Re: Restauratie Defender 200 TDI 1985

Berichtdoor Pike » 14 Aug 2014, 21:29

Nog steeds lekkker bezig met opbouwen.
Toch maar een werkplaatshandboek aangeschaft, want het wordt wel steeds meer puzzelen.

Afbeelding

Dislocation cones voor en achter geplaatst.
Ook maar gelijk een zeer stevige stuurstang.
Er zat een knikje in de oude.

Afbeelding

Valt wel op hoeveel ruimte er zit tussen de ventilator en de radiateur :shock:
Heb het gevoel dat ik iets mis of dat die kunststof kap niet de juiste is.

Afbeelding

Heb nog een electrische fan liggen, dus misschien plaats ik die wel.
Laatst gewijzigd door Pike op 14 Aug 2014, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Roger B.
Berichten: 10156
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Restauratie Defender 200 TDI 1985

Berichtdoor Roger B. » 14 Aug 2014, 21:46

twee keer dezelfde foto geplaatst :mrgreen:

de koeltunnel voor een 200 Tdi schijnt wel zeldzaam te zijn om te vinden....

het origineel loopt tot net aan de fan
gone

Pike
Berichten: 99
Lid geworden op: 15 Sep 2013, 12:58

Re: Restauratie Defender 200 TDI 1985

Berichtdoor Pike » 14 Aug 2014, 21:50

Zojuist aangepast :mrgreen: !

Lees heel wisselende verhalen over een electrische fan, maar die koeltunnels zijn dus zeldzaam :cry:

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 6354
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Restauratie Defender 200 TDI 1985

Berichtdoor Edward » 14 Aug 2014, 22:01

Pike schreef:Zojuist aangepast :mrgreen: !

Lees heel wisselende verhalen over een electrische fan, maar die koeltunnels zijn dus zeldzaam :cry:


Je hebt een basis in de goede vorm. Het is geen raket wetenschap om een strook alu of kunststof aan de bestaande kunststof radiatorkap te lijmen, poppen, lassen oid. Meer dan een ronde koker hoeft het niet te zijn met eventueel twee bevestigingspunten. ;)
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Roger B.
Berichten: 10156
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Restauratie Defender 200 TDI 1985

Berichtdoor Roger B. » 14 Aug 2014, 22:49

moet wel een beetje trechtervormig zijn dan, de originele tunnel sluit redelijk aan op de diameter van de fan
gone

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: Restauratie Defender 200 TDI 1985

Berichtdoor tim » 15 Aug 2014, 01:15

Zo te zien aan de foto heb je een originele defender 200 tdi erin zitten, en geen discoversie.
Zoals roger de situatie van de koeltunnel aangeeft, die ontsluit de fan vrijwel volledig, dus maximale airflow.
Al dan niet daarom heeft de 200tdi qwa koeling een zeer goede reputatie.
Neem eens contact om met gert jan te olst, van landrover discoverd oid.
die zou misschien nog weleens aan zo'n tunnel kunnen komen.
anders misschien ron b/paul van one ten, je weet maar nooit.
De tunnel van een 2.5td komt qwa vorm ook redelijk in de beurt van de 200 tdi.
ik weet niet of de disco 200 tdi koeltunnel identiek is aan de defender 200 tdi koeltunnel.

je kunt ook gaan mcgiveren zoasl edward zegt, maar de pasvorm van een originele is perfect, dat maak je mi niet zomaar even na.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Roger B.
Berichten: 10156
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Restauratie Defender 200 TDI 1985

Berichtdoor Roger B. » 15 Aug 2014, 02:02

disco heeft nog geen kwart van de lengte van een defender koeltunnel bij de 200tdi
gone

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 6354
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Restauratie Defender 200 TDI 1985

Berichtdoor Edward » 15 Aug 2014, 08:49

Arie van Secondlifecarparts.nl rijdt momenteel vrij frequent heen en weer naar UK. Als je hem hier niet vind kan hij er vast één voor je meenemen. ;)
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Pike
Berichten: 99
Lid geworden op: 15 Sep 2013, 12:58

Re: Restauratie Defender 200 TDI 1985

Berichtdoor Pike » 16 Aug 2014, 10:45

tim schreef:Zo te zien aan de foto heb je een originele defender 200 tdi erin zitten, en geen discoversie.
Zoals roger de situatie van de koeltunnel aangeeft, die ontsluit de fan vrijwel volledig, dus maximale airflow.
Al dan niet daarom heeft de 200tdi qwa koeling een zeer goede reputatie.


Ik dacht dat de motor van een Discovery was. Hoe kun je dat zien?

De koeltunnel is gewoon nog nieuw te krijgen.
http://www.brit-car.co.uk/product.php/8 ... 200tdi_def

Heb een advertentie gezet en best al veel reacties.
Alleen 2e hands prijs vaak dichtbij nieuw prijs :( !

Roger B.
Berichten: 10156
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Restauratie Defender 200 TDI 1985

Berichtdoor Roger B. » 16 Aug 2014, 12:17

de plek van de fan is iets anders bij een defender motor tov een disco motor (distributie is ook tikkie anders) dus wel van belang bij onderdelen bestellen te weten of je een defender of een disco motor hebt.

Een disco had de turbo lager zitten dan een defender, bij de laatste stond de turbo a.h.w. bovenop het spruitstuk.

Als het een disco motor is, dan zul je met een originele koeltunnel niet uitkomen omdat het gat bij de fan dan niet daar zit waar je fan zit.

dat ze zeldzaam waren zal dan meer op "zeldzaam, betaalbaar tweedehands" betrekking gehad hebben ;-)
gone


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: wiro en 30 gasten