lekkende hoofdkoppelingscylinder

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
hannes
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 Mei 2007, 21:36

lekkende hoofdkoppelingscylinder

Berichtdoor hannes » 24 Nov 2013, 11:29

:| Op kmstand 65480 in 2004 lekte die cilinder en dat kostte (geen garantie!) me 'n lieve duit. Nu, kmstand 196000/2013 ben ik weer 's aan de beurt (opnieuw oliespoor langs 't pedaal) en ik vraag me af, of er 'n overzichtelijke handleiding is om dat probleem aan te pakken. Revisiesetje? Revisiecylinder? Heel moeilijk? Ben benieuwd naar 't advies. :idea:

Roger B.
Berichten: 10156
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: lekkende hoofdkoppelingscylinder

Berichtdoor Roger B. » 24 Nov 2013, 11:33

geen revisiekit plaatsen, kans op snel weer lekken gewoon nieuwe zetten
gone

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 699
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Brivezac France

Re: lekkende hoofdkoppelingscylinder

Berichtdoor Roger » 24 Nov 2013, 13:48

Misschien handig te melden wat voor auto het is, bouwjaar etc.
Dan kunnen we iets meer advies geven.

Ik heb inmiddels al 3 keer een master en slave vervangen voor een Defender.
Kost niet echt veel een nieuwe set. Vervangen van de master is iets meer werk dan de slave maar all in all niet onoverkomelijk.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
Toyota Hilux D4 verkocht
D2 TD5 2004 automaat

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: lekkende hoofdkoppelingscylinder

Berichtdoor RobStewart » 24 Nov 2013, 14:53

Roger schreef:Misschien handig te melden wat voor auto het is, bouwjaar etc.


2001 90 Td5 if I remember correctly ;)

... the slave almost hardly ever fails on the Td5 as it is the strongest they have ever managed to build, however the master is still exactly the same item that was introduced on the Series III (550732 , STC100410, STC100411 and finally STC500100). There is no point of doing a revision it will leak, so buy the TRW/Lucas/Girling one and make sure that it IS that one I have seen some over here that come in the correct box but are actually are the replacement ones.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

hannes
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 Mei 2007, 21:36

Re: lekkende hoofdkoppelingscylinder

Berichtdoor hannes » 24 Nov 2013, 17:30

:) Rob Steward's herinnering is correct: 90TD5, 2001 en geleverd door Rostar, Jan van Os' himself! Alle adviezen zijn welkom, vrienden. :)

Roger B.
Berichten: 10156
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: lekkende hoofdkoppelingscylinder

Berichtdoor Roger B. » 24 Nov 2013, 17:36

zoals gezegd.... schaf een goede nieuwe aan....

schroef het oude ding er uit, schroef de nieuwe er in en stel de vrije slag af, ook nog even ontluchten en je kunt er weer een paar jaar tegen.

soms wil regelmatig rem- en koppelingsvloeistof verversen ook wel iets verlenging van de levensduur bewerkstelligen (koppeling wordt nog weleens overgeslagen bij het verversen
gone

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 699
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Brivezac France

Re: lekkende hoofdkoppelingscylinder

Berichtdoor Roger » 24 Nov 2013, 18:02

Tja nou je t zegt naamgenoot, moet ik ook weer eens doen. Minstens 4 jaar geleden, remvloeistof ook trouwens.

:oops:
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
Toyota Hilux D4 verkocht
D2 TD5 2004 automaat

Roger B.
Berichten: 10156
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: lekkende hoofdkoppelingscylinder

Berichtdoor Roger B. » 24 Nov 2013, 18:06

ik zeg niks :mrgreen: :roll: mijn auto's blijven vaak niet lang genoeg om de noodzaak groot genoeg te maken, maar bij de DSE (en eigenlijk de HSE ook) zou ik het wel eens moeten aanpakken ..... onderhoud bestaat hier vaak uit olie bijvullen en defecte delen vervangen...
gone

Landmarcs
Berichten: 7520
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: lekkende hoofdkoppelingscylinder

Berichtdoor Landmarcs » 24 Nov 2013, 18:53

Roger B. schreef:soms wil regelmatig rem- en koppelingsvloeistof verversen ook wel iets verlenging van de levensduur bewerkstelligen (koppeling wordt nog weleens overgeslagen bij het verversen


Wat is de magie van het vervangen van de koppelingsvloeistof ?

Ik heb altijd begrepen dat het grootste probleem is dat de koppelingscylinder langzaamaan vuil en viezigheid verzamelt (hij zit niet erg beschermd, vooral bij een LHD auto) en dat daardoor uiteindelijk de afdichtingen gaar worden. Ik heb echter nooit goed gekeken naar een oud lekkend exemplaar, wellicht kan je daaraan de bron van de ongemakken zien.

Groeten MarcS

Roger B.
Berichten: 10156
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: lekkende hoofdkoppelingscylinder

Berichtdoor Roger B. » 24 Nov 2013, 19:24

verouderde remvloeistof schijnt (is me verteld) de rubber cupjes aan te tasten (of slechter te beschermen) waardoor deze sneller vergaan dan met verse.

in de motorruimte is de koppelingscilinder gewoon een blok aluminium met een dop die als het goed is gewoon afsluit... waar moet ie daar troep verzamelen? enige punt waar troep binnen zou kunnen dringen is langs de afdichting van de drukstift... maar waarom dat bij LHD dan meer zou zijn dan bij RHD moet je me dan eens uitleggen
gone


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten