Tectyleren

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Frits

Tectyleren

Berichtdoor Frits » 04 Jan 2014, 11:45

Hallo medesleutelaars!

Mijn defender 90 td5 uit 2002 wil ik laten tectyleren. Onderkant is nog erg hard en dat wil ik graag zo houden.

Er zijn verschillende methodes begrijp ik.

- Kan iemand me hier over bijpraten en ervaring delen over het effect op langere termijn?
- En iemand een goedkoop, maar wel kwalitatief goed adres.

Alvast dank!

Met hartelijke groet,
Frits

Roger B.

Re: Tectyleren

Berichtdoor Roger B. » 04 Jan 2014, 13:35

tja daar is al heel veel over geschreven hier, en op internet... zoekfunktie al eens bekeken?
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 04 Jan 2014, 15:08

Als je het wil laten doen zou ik hem laten behandelen met Dinitrol. Van Aalst en Gosliga zijn de bekendste maar je kunt ook bij Bv Mark Jansen in Udenhout terecht.

Ga iig eens praten bij 1 van die bedrijven dan kun je je een beeld vormen. ;)
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 04 Jan 2014, 15:43

Frits schreef:- En iemand een goedkoop, maar wel kwalitatief goed adres

I have seen too many "cheap quality" jobs in my time, Tectyleren is a horrible, messy and time consuming job if it is done properly. On a 2002 90 Td5 you have 11 years of built up shit, corrosion and oil covering the underside of the vehicle. You do not just spray Tectyl over it like some companies do, it falls off after a couple of weeks in big chunks. Similarly you do not just pressure wash off the bottom with a high pressure washer and expect the Tectyl to stick afterwards because surprisingly enough it falls off about a month later.

The whole of the underside needs to be steam cleaned, degreased and rust areas taken back so that all the flaking is removed. The inside of the chassis also needs to be cleaned thoroughly as rotting of the chassis rails predominantly comes from inside out rather than outside in.

Any large areas of rust needs to be checked for perforations and repaired.

After preparation, the vehicle should stand for about 24hrs in a warm dry environment to make sure that no traces of moisture are left on the areas to be treated as these will sit between the Tectyl and the metal and continue the corrosion process unnoticed.

The Tectyleren process itself is a tricky one, any idiot can squirt the stuff over any available area and give good coverage, but does good coverage mean that it can be found on the inside of the dashboard, windows, headlights, air intake etc etc. Yes I have seen a brand new vehicle like this and it took ages to clean properly.

Knowing what to treat and how to treat it is an art form in itself, and is the inside of the chassis rails treated as well as the inside of the usual places where rust will form.

By all means look for a "cheap" solution but wouldn't it be better to look for a "quality" solution otherwise you might as well buy the stuff yourself and do it yourself and then possibly have a chance that you do it right.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

aad

Berichtdoor aad » 04 Jan 2014, 16:29

Dinitrol van Aalst :D :D :D

Afbeelding
Met vriendelijke groet, Aad & Marieke C.
“The World is a book, and those who do not travel read only a page.” St. Augustine
Defender 90 TD5 2004.

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 04 Jan 2014, 17:31

Ja bij van Aalst heb ik het ook laten doen. Je bent hem een week kwijt. Eerst zoals Rob zegt schoon spuiten, schoon spuiten en nog eens schoon spuiten van onderen en ook in de balken zelf. Dan drogen dan ml er dan dinitrol 1000 in de holle ruimtes en dan dinitrol coating op de buiten kant. En ja ze nemen ook je schutbord en binnen kant van de deuren en stijlen mee. Kost je wel een flink bedrag. Alleen zo schoon als zij hem krijgen zo lukt het mij niet. Én ik heb geen trek in dat vieze klusje.

Oja en nu komen waarschijnlijk de voor en tegenstanders want er zijn meer methodes in de wereld.

Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

maXcomX

Berichtdoor maXcomX » 05 Jan 2014, 02:27

Voor dat geld, kun je net zo goed het geval laten galvaniseren.
Het kost je wat sleuteluurtjes, maar dan heb je ook wat.

Als je galvaniseren geen optie vindt:
Voor de buitenkant zou ik geen tectyl gebruiken maar een goede verf (zoals bijv. van Wilckens die leveren veel lakken en beschermers voor landbouw doeleinden)
In de holle ruimtes en overlappende naden kan je gewoon een zelfherstellende was gebruiken, dat kan van ML oid zijn.

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 05 Jan 2014, 09:25

maXcomX schreef:Voor dat geld, kun je net zo goed het geval laten galvaniseren.
Het kost je wat sleuteluurtjes, maar dan heb je ook wat.

Rare vergelijking, kwa prijs vergelijk je nu appels met peren. Ik denk tenminste dat je bedoeld te vergelijken 1) tectyleren of dinitrollen, laten doen: dus week weg inclusief stoomcleaneren, drogen, dintrollen, vergelijken met 2) een gegalvaniseerd chassis, waarbij je de ombouw helemaal zelf doet? :?: :o :shock:

Dat eerste kan ik wel (alleen brengen en ophalen), dat tweede niet (en wil ik ook niet zelf doen), dus voor de prijsvergelijking moet je daar nog even de manuren etc. bij optellen. :shock:
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 05 Jan 2014, 09:49

wat zijn globale prijzen waar je aan moet denken dan? (aan de kassa ex eigen uren)
voor de verschillende soorten behandelingen dinitrol, mike sander vet, verzinken.
natuurlijk verschilt dat voor een brandschone 88 of een blubber 130.
maar dat maakt het verschil tussen de appels en peren wat duidelijker.
groet jelle

tim

Berichtdoor tim » 05 Jan 2014, 10:55

Ik meen me te herinneren dat een behandeling voor een 110 bij van aalst in alphen aan de rijn neer kwam op iets van rond de 1200 euro.

De vergelijking met galvaniseren is leuk voor de vorm, maar zuiver (economisch) gezien van
"sociale werkplaatsniveau"..
Als je de uren die in het af,- en opbouwen gaat tellen en dat zou rekenen naar betaald werk, dan kun je je auto 10 keer tectieleren.
En dan ga je per definitie ervan uit dat je alle gereedschappen in huis hebt, een gratis ruimte, en de kennis en kunde.
Maar ja, wij zijn alhier slechts hobbyjisten, dus bij het bezit van een landrover stoppen we met nadenken..

@frits,

staat jouw 90 met regelmaat toevallig aan het begin van de oosthaven, daar tegenover dat restaurant?
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Terug naar “Techniek”