Verzinken Defender onderdelen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Pike

Verzinken Defender onderdelen

Berichtdoor Pike » 04 Jan 2014, 23:34

Ik laat over een paar weken mijn chassis en bulkhead verzinken.
Welke onderdelen komen nog meer in aanmerking voor verzinken?
Is er naast de bulkhead nog meer niet-aluminium plaatwerk?
Body cappings....
Seat base en versnellingsbaktunnel zijn van aluminium toch?

Roger B.

Re: Verzinken Defender onderdelen

Berichtdoor Roger B. » 04 Jan 2014, 23:48

magneetje nemen en alles eventueel verzinkt zou mogen even testen of het staal/ijzer is
gone

rrover

Berichtdoor rrover » 05 Jan 2014, 09:17

Trailing arms, Radius arms, Panhard stang, diverse steunen van bv bulkhead, motor, v-bak, uitlaat, luchtfilter, expansievat, etc...
Dorpels, balkjes onder de tub, binnenschermen.
Zo'n beetje alles van staal kan natuurlijk. Ligt er aan hoe ver je wil gaan (en hoe ver je auto uit elkaar ligt :D )
One Ten 300Tdi
Ninety 200Tdi

Pike

Berichtdoor Pike » 05 Jan 2014, 11:20

Hij ligt helemaal uit elkaar.
Ik ben al te ver gegaan, want ik wilde het 'klein' houden :mrgreen:
Ik ga de ashuizen ook laten verzinken.
Heb er al aardig wat over gelezen en het is te doen.
In Engeland kun je ze zelfs gegalvaniseerd kopen!

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 05 Jan 2014, 12:22

als je geld te veel hebt....

de ashuizen... alsof daar vaak roestprobleem aan zit.. enige dat doorroest eventueel is de pan van het diff..... radiusarms.... een blok gietstaal/smeedstaal alsof je daar ooit (door)roestproblemen hebt.

bedenk ook dat galvaniseren niet zaligmakend is, ook dat zinklaagje schuurt er af in het terrein uiteindelijk, ook verzinkt staal roest uiteindelijk weg (kijk maar eens langs de snelweg naar oudere stukken vangrail) en dan nog het effect dat verzinken kan hebben op de onderdelen door de warmte die er in gaat...

ik zou het niet te gek maken... chassis en bulkhead.. oke, maar assen en wielophanging?

wat wel verstandig kan zijn om te galvaniseren, zijn al die metalen beugels onder de carrossrie en waar diverse leidingen mee vast zitten in motorruimte en rond het chassis enzo... al die brackets zijn van pisbakkenstaal en roesten al in de folder
gone

Pike

Berichtdoor Pike » 05 Jan 2014, 13:13

Ik heb nooit geld teveel :twisted: .
Kosten vallen mee.
Omdat ik het chassis en bulkhead laat doen is het overige wat ik mee laat doen slechts een fractie van de prijs.

Ik denk dat je het gebruik van verzinken een beetje bagatelliseert . Alsof het een laagje is dat je er zo afblaast en slecht iets beter beschermt tegen roest...

Heb je wel eens geprobeerd het 'zinklaagje' te verwijderen :mrgreen: ?
Nou ik wel! Vorige week nog.
Het is er bijna niet af te krijgen.

Ik ben het met je eens dat de assen en wielophanging relatief weinig last van roest hebben en dat het niet noodzakelijk is. Zelf een beetje overdreven :oops: !
Voor mij is het ook deels cosmetisch, omdat ik het chassis na verzinken onbehandeld laat en ik het mooi vind als de assen en ophanging hetzelfde uiterlijk hebben.
De carrosserie wordt zwart en dat vind ik wel mooi tegen elkaar aftekenen.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 05 Jan 2014, 13:47

als je terrein rijdt schuurt het er op den duur echt wel vanaf, zo bedoelde ik het (dus langsarmen en assen in zand, dat schuurt

dan het onbehandeld laten van de verzinkte onderdelen, buiten het feit dat ik dat dus juist niet mooi vindt, erger nog lelijk, heb je dan onbeschermd zink dat dus eerder oxideert en slijt dan beschermd zink
een verzinkt, maar verder onbeschermd chassis is ook niet oneindig veilig, na dertig jaar zitten daar net zo goed de gaten in als in een gelakt niet verzinkt chassis
gone

marcel vonk

Berichtdoor marcel vonk » 05 Jan 2014, 18:34

Ik zou zegen: Alles galvaniseren.

Toen ze bij Land Rover nog wisten wat goede auto's bouwen was :roll: zeg maar van 1948 tot begin 1955 :lol: toen werd het frame onder de motorkap en het radiator frame nog van aluminium gemaakt
tot de dag van vandaag nul problemen. In die tijd werden ook de deur frames en raam frames gegalvaniseerd. Ik heb er een paar in de schuur staan (losse deuren) die zijn letterlijk als nieuw.

Ten tweede beschermt het niet alleen de buitenkant maar ook alle "holle delen" waar je met verf etc. nooit goed bij komt.

Dus dompelen maar.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 05 Jan 2014, 19:27

marcel vonk schreef:Ten tweede beschermt het niet alleen de buitenkant maar ook alle "holle delen" waar je met verf etc. nooit goed bij komt.

Alleen als daar het zink ook kan komen. In kokers etc. zullen daarom (voldoende grote) gaten moeten zitten zodat de lucht kan ontsnappen en het vloeibare zink er in en weer uit kan stromen.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Pike

Berichtdoor Pike » 06 Jan 2014, 19:57

Roger B. schreef:buiten het feit dat ik dat dus juist niet mooi vindt, erger nog lelijk, heb je dan onbeschermd zink dat dus eerder oxideert en slijt dan beschermd zink

Okee, ik had al inmiddels begrepen dat je geen fan van verzinken bent :lol: !

Terug naar “Techniek”