versnellingsbak wissel!

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Dennis Crusio

versnellingsbak wissel!

Berichtdoor Dennis Crusio » 23 Jan 2014, 22:33

daar gaan we weer! op de laatste terrein dag mijn bak naar de knoppen gereden. er ligt een lt77 in gekoppeld aan een 200 tdi. een 110.

ik moet dus een andere versnellingsbak gaan kopen en plaatsen.

kan ik het beste weer de zelfde nemen of is een ander type een advies? zo waarom? lt77 of lt85 dus en met welke overbrenging?

bij de wissel moet alles weer los natuurlijk maar kan je die bak er makkelijk uithalen met de tussenbak er aan of moet je die in delen er af halen en ook weer in delen monteren. ik heb van de vorige keer begrepen toen de koppelingsplaten vervangen zijn dat de gehele versnellingsbak met nogal grof geweld terug is geplaatst. is dat echt zo,n rot werk of gaat er in de garage iets goed mis?

welke olie moet er in de bak?

ik hoop dat jullie me er weer door heen kunnen loodsen zodat ik weer met gedegen kennis verder kan ;)

Roger B.

Re: versnellingsbak wissel!

Berichtdoor Roger B. » 23 Jan 2014, 22:42

versnellingsbak wordt normaalgesproken compleet met tussenbak onder de auto vandaan gehaald, kan prima dus waarom splitsen (wat bij een koppelingswissel normaalgesproken ook niet nodig is)

als je al een andere bak neemt, zou ik een R380 nemen en niet een LT85, de R380 is aan de buitenkant zo ongeveer identiek aan de LT77, alleen zit de achteruit rechtsachter ipv linksvoor, (dat is al makkelijker, niet per ongeluk in de achteruit ipv in de 1 of omgekeerd) en ik had het idee dat R380 bakken soepeler schakelen (minder stug) dan LT77.

De LT77 bak zou ATF D2 of D3 in moeten bij de R380 moest er eerst ATF D2 of D3 in en later (bij de TD5) is dat MTF94 geworden. ook in de oudere R380 kun je die gebruiken

en met een fatsoenlijke transmissiekrik, twee man en de auto op een brug moet de bak er zonder geweld in kunnen
gone

Dennis Crusio

Berichtdoor Dennis Crusio » 23 Jan 2014, 22:49

thanks roger, hoe zit dat met de overbrenging? wat houd dat in??

tim

Berichtdoor tim » 23 Jan 2014, 22:58

Mocht je een 380 verkiezen tov de 77 , heb je daar verder niets mee te maken.
je eind overbrenging wordt door je tussenbak verzorgt, de lt230.
di heb je in verschillende eindreductie varianten.

de 1.2, de 1.4 en de 1.6.
(in de volksmond zo benoemd)
de meest gemonteerde: 1.4
veel snelwegkilometers maken, en houden van een iets lager toerental, advies; de 1.2
trek je veel karren ed , dan wat minder geschikt wellicht.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

tim

Berichtdoor tim » 23 Jan 2014, 23:01

Heb je uitgesloten dat het je hoofd of tussenbak is?

montage moet op een normale wijze plaats vinden, dus erop "slaan" zoals dat door de garage evt. gedaan zou zijn is uit den boze.
110 HT 200 Tdi 1989.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 23 Jan 2014, 23:49

er zijn ook verschillende overbrengingsverhoudingen in de hoofdbakken, en verschillende lengtes ingaande as/bellhouse en de plek waar de pook uit de bak komt verschilt tussen de verschillende bakken... dus je moet wel kijken voor de juiste bak. er is ook nog verschil tussen een 200tdi bak op een defender (LT77) en een 300 Tdi bak (R380) op een defender. het past niet allemaal zondermeer.

Maar Rob weet vast wel welke bakken er wel en niet in zouden kunnen passen (*jouw auto is origineel 200tdi met Lt77/LT230? of is ie van 2,5 na/td omgebouwd?)
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Jan 2014, 00:02

Deverschillen in de hoofdbakken zijn beperkt (je hebt als grootste verschil "militaire" bakken met extra lage 1ºversnelling.
Erg handig is de shcroft calculator, dan zie je snel waar de verschillen in zitten en wat de resultaten zijn van die verschillen.

Qua passing ... daar heb je dan weer niks aan de calculator, da's jammer.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 24 Jan 2014, 00:10

zet jij dan maar lekker een dieselbak aan een v8 of omgekeerd.....als die verschillen zo beperkt zijn. en bakken zijn er niet alleen voor defenders maar ook voor RRC en disco

dus "een" R380 of LT77 is niet zondermeer geschikt, niet kwa passing, en ook niet kwa overbrengingen
gone

Dennis Crusio

Berichtdoor Dennis Crusio » 24 Jan 2014, 09:36

Roger de laro is van een na naar een 200 tdi gegaan. tim denk zelf de tussenbak! maar ben de grote reparatie,s nu wel beu aan het worden en wil het dus ook uitsluiten voor de toekomst dus beide worden vervangen voor nieuw of een goede revisie. ik wil eigenlijk geen gekloot meer aan de motor of versnellingsbak de rest maak mij niet zo veel uit.

tim

Berichtdoor tim » 24 Jan 2014, 10:01

Dennis, zoek eerst even uit welke huidige TB je hebt ivm de eindoverbrenging.
(via het bloknummer c.q het stickertje/ kijk op de site van vis te scheveningen qwa verdere info)
Op mp staat al een langere tijd een splinternieuwe lt 230 te koop in Den Haag van een eene stephan.
Hij heeft uiteindelijk toch voor een 1.2 TB gekozen, ipv deze te koop staande 1.4.
Misschien dat je 'm kan overnemen voor een voor beide jullie intressante prijs.
Bak en aanbieder zijn 110% okee, heb voor hem tdt die bak die vanuit UK naar Olst overijssel werd verstuurd, mee genomen voor hem naar den haag.
110 HT 200 Tdi 1989.

Terug naar “Techniek”