versnellingsbak wissel!

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

Re: versnellingsbak wissel!

Berichtdoor Roger B. » 24 Jan 2014, 11:30

Wat is het mankement eigenlijk...wat doet ie wel, of juist niet!?
gone

Coen83

Berichtdoor Coen83 » 24 Jan 2014, 18:50

Roger B. schreef:als je al een andere bak neemt, zou ik een R380 nemen en niet een LT85, de R380 is aan de buitenkant zo ongeveer identiek aan de LT77, alleen zit de achteruit rechtsachter ipv linksvoor, (dat is al makkelijker, niet per ongeluk in de achteruit ipv in de 1 of omgekeerd) en ik had het idee dat R380 bakken soepeler schakelen (minder stug) dan LT77.

Een R380 heeft volgens mij wel een hele andere tunnel nodig dan een LT77. Ook nog ff een puntje om rekening mee te houden.

En ja, een R380 schakelt vele malen soepeler dan een LT77! Ook minder luidruchtig.
Land Rover Defender 110 2.4 Td4, 2007
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 24 Jan 2014, 20:09

allemaal macano, vaak schroef je de tunnel er bij bakwissel toch uit :lol:
tunnel is ook wel aan te komen
gone

rrover

Berichtdoor rrover » 24 Jan 2014, 20:14

Een Defender LT77 en een Defender R380 zijn niet even lang (300Tdi motor ligt verder naar voren). Dus LT77 uitwisselen voor R380 kan maar dan moet je ook het blok naar voren verplaatsen. Is iets van 7cm.

Er bestaat een speciale korte R380 maar die zijn zeldzaam en erg prijzig.

Zie ook http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=72446
One Ten 300Tdi
Ninety 200Tdi

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 24 Jan 2014, 20:45

... my personal preference would be to go LT77 again, just because it is a direct replacement and you are not buggering about forever getting the R380 to fit. However that said Ian and Daves' "stumpy" bellhousing for the R380 is fantastic and drops the box exactly into the position the LT77 was.

obviously there are a couple of other things that it requires apart from FTC4018, but Land Rover themselves did the LT77 to R380 swap as an upgrade kit.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Dennis Crusio

Berichtdoor Dennis Crusio » 24 Jan 2014, 22:44

dit is voor mij een te technisch verhaal aan het worden welk ik nu niet meer goed kan volgen. je hebt je versnellingsbak lt 77 in een standaard overbrenging 1.4 wil je meer op de snelweg dan een 1.2, wil je fors het terrein in 1.6. dit heeft te maken met trekkracht? dus het een 1.6 heb je snelheid verlies op de snel weg maar wel meer koppel?
of zit dit verhaal in je tussenbak ?

zo,ja wat is dan het verschil tussen de lt77 en de r380?

ik gebruik mijn 110 voor lrch evenementen, op vakantie met mijn gezinnentje, terrein te rijden ( waar je toch stiekem elke keer je grenzen aan het verleggen bent en wat ook de bedoeling is!) zo nu en dan eens een ritje naar familie en vrienden.

in de toekomst ( lees eind 2014) wil ik lockers van ascroft laten monteren en aanpassen wat er aangepast dient te worden ( nieuwe homokineten en steekassen) zodat ik in de Ardennen net ff wat verder kom zeg maar.

welke bak past nu het beste bij dit verhaal??

en Roger de auto doet niks meer! bak is echt naar de kl.... wel als ik eenmaal in zijn 4 rijd is er weinig aan de hand maar eer je hem daar hebt! is heel spannend. is ook eerlijk gezegd geen doen!

tim ik heb die man van mp net een mailtje gestuurd voor meer foto,s thanks voor de tip! je weet nooit

Coen83

Berichtdoor Coen83 » 24 Jan 2014, 22:52

Dennis Crusio schreef:dit is voor mij een te technisch verhaal aan het worden welk ik nu niet meer goed kan volgen. je hebt je versnellingsbak lt 77 in een standaard overbrenging 1.4 wil je meer op de snelweg dan een 1.2, wil je fors het terrein in 1.6. dit heeft te maken met trekkracht? dus het een 1.6 heb je snelheid verlies op de snel weg maar wel meer koppel?

Geen.
De overbrenging naar de ratio's gebeurt door de tussenbak. De hoofdbak zorgt alleen voor de overbrenging van motor naar tussenbak. Dus je kunt een tussenbak hebben met ratio 1.6, zoals Floris vertelde. In de regel betekent veel toeren om hoge snelheden te bereiken. Geloof dat de overbrenging oorspronkelijk voor de kale ongeblazen 2,5N/A gemaakt is, om ervoor te zorgen dat die van z'n plek kwam (weinig vermogen, dus lichter verzet). De 1.4 is standaard onder een defender. De 1,2 komt van een disco. Daarmee heb je dus veel langere versnellingen, omdat hij veel zwaarder is. Heeft voordelen: 100+ op de snelweg betekent minder toeren. Maar ook nadelen: wegrijden met zware last betekent veel slippen met de koppeling of wegrijden in low gearing en schakelen naar high. Nogmaals, dit is allemaal tussenbak afhankelijk. Je hoofdbak (lt77 / R380) heeft hier niks mee te maken.
Land Rover Defender 110 2.4 Td4, 2007
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

Edward

Berichtdoor Edward » 24 Jan 2014, 22:57

Je roept nu wel heel veel door elkaar. Je hebt een versnellingsbak met daarachter een tussenbak. De versnellingsbak is bij jouw een Lt77. Bij later modellen is dat een R380.

De tussenbak kan een ratio hebben van 1:1.2, 1:1.4 of 1:1.6. Neem je een 1.2 dan heb je meer topsnelheid en neem je een 1.6 dan heb je meer trekkracht.

Als je hoofdbak stuk is, dus de Lt77 wil dat niet zeggen dat je tussenbak ook versleten of kapot is. Als je de hoofdbak wilt (laten) wisselen moet de tussenbak er ook af dus die kan dan meteen nagekeken worden. ;)

Waarom zou je voor jouw toepassing in hemelsnaam lockers en zwaardere steekassen monteren? Ga je wedstrijden rijden of zo????? :roll: :roll:

Enerzijds geef je aan dat je de reparaties beu bent en anderzijds wil je onderdelen monteren die bakken met geld kosten en alleen meerwaarde hebben bij wedstrijden of heel erg serieus off roaden. Met een standaard Def kun je heel, heel ver komen.

Niet rot bedoeld, maar geef eens een fractie van die Ashcroft kosten uit aan een goede cursus. ;) ;)
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Jan 2014, 23:03

Dennis Crusio schreef:dit is voor mij een te technisch verhaal aan het worden welk ik nu niet meer goed kan volgen. je hebt je versnellingsbak lt 77 in een standaard overbrenging 1.4 wil je meer op de snelweg dan een 1.2, wil je fors het terrein in 1.6. dit heeft te maken met trekkracht? dus het een 1.6 heb je snelheid verlies op de snel weg maar wel meer koppel?

Dennis,

De 1:1,2 / 1:1,4 of 1:1,6 vraag zit in de tussenbak. En het mooie is, als je een "snelle" tussenbak (dus die met 1:1,2) kiest, en je hebt geen te grote/woeste banden,en geen zware aanhangers en/of roofracks dan rijd je rustiger bij het alledaagse gebruik en ... in Low-gear is ie net zo Low als een andere tussenbak. Alleen als je dus in High last van teveel toeren hebt in z'n 5º dan kan je een snellere tussenbak overwegen.

Het verschil tussen LT77 en R380 is groot en klein tegelijk: beide 5 versnellingen, de R380 moderner gebruiksvriendelijker, de LT77 die ken je al, misschien is ie iets steviger en in ieder geval wat hoekiger en lawaaiiger in het gebruik. De versnellingsverhoudingen ontlopen elkaar niet erg veel.

Zoals ik al eerder zei: Vol de Ashcroft-Caluclator een in met verschillende combinaties, dan weet je hoeveel toeren de motor draait bij bij kruissnelheid (aangenomen dat je een realistische kruissnelheid kiest ... 150 km/u ga je niet halen met een Tdi denk ik zo).

Groeten MarcS

tim

Berichtdoor tim » 25 Jan 2014, 00:08

Dennis, als ik het zo lees van je, zou ik eerst de aandacht geven aan je hoofdbak de lt77.
Wellicht dat de TB gewoon (redelijk) okee is.
Ik, nogmaals ik, zou gewoon voor vervanging van de 77 voor een 77 gaan

al die overbrengingsverhoudingen boeien niet op het moment dat je het terrein ingaat in lage gearing.
ik heb zowel de 1.4 als de 1.2 Tb gehad, en vindt de disco 1.2 tb eindoverbrenging een upgrade qwa algeheel rijden.

mocht je iets kunnen rondbreien met die TB in denhaag, dan kan ik dat ding wel tegen diesel kosten langsbrengen, daar ik op dagelijkse basis in DH zit, en roosendaal is nou ook niet de wereld vanuit gouda.
maar eerst focussen op je 77 hoofdbak.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Terug naar “Techniek”