Den helder resque en weer freelander koeling probleem

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Menno SIII 109

Den helder resque en weer freelander koeling probleem

Berichtdoor Menno SIII 109 » 04 Feb 2014, 20:30

Vanochtend met vol goede moet vertrokken van de achterhoek naar den helder voor 4 dagen cursus.

5 km voor den helder werd de freelander weer warmer dan normaal. Eenmaal aangekomen op de cursus eerst maar naar binnen en tijdens de pauze wou ik even kijken en wat water bijvullen.

Toen liet ik het ontluchtingsboutje vallen tussen het blok

Had geen gereedschap bij me en had weinig tijd. Toen Sjaak gebeld en hij kwam er gelijk aan natuurlijk.

Echt super bedankt Sjaak.

Toen hebben we de onderste beschermkap eronder uit geschroefd en gelukkig vond ik daar het ontluchtingsboutje

Nadat we alles ontlucht en bijgevuld hadden kwamen Sjaak en ik er achter dat de radiator lek was. Hierdoor is denk ik het niveau te laag geworden en lucht in het systeem gekomen zodat hij weer te warm werd.

Omdat de cursus door ging heb ik het maar gelaten en net naar het hotel gereden. Daar aangekomen stond het niveau nog goed. Ik denk dat als er weer druk opgebouwd wordt de radiator weer gaat lekken.

Wat is nu weer wijsheid???? Vrijdag moet ik weer terug naar de achterhoek. Ik kan proberen een blikje radiator repair te kopen en gewoon proberen naar huis te rijden zonder de dop op het reservoir zodat hij geen druk opbouwd. Of heeft iemand nog andere suggesties ???
Ik wordt hier trouwens niet bepaald vrolijk van
Groet`n Menno.

Landrover SIII 109 Powerd by 2ltr TDI Perkins
SIII 88 pickup

JanTD5

Re: Den helder resque en weer freelander koeling probleem

Berichtdoor JanTD5 » 04 Feb 2014, 20:46

Ik zou er gewoon een nieuwe inzetten. Informeer eens bij een brezan oid wat een nieuwe kost. Een freelander is een wat "courantere" auto voor een auto materiaal zaak. Misschien vallen de kosten mee. Voor onze 307 was een radiateur nog geen €80.- vandaag bestelt en morgen om 08:00 binnen, op een zaterdag. Zon potje anti lek is een leuk thuis komertje, maar liever niet in mijn auto.

Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Bert Spronk

Berichtdoor Bert Spronk » 04 Feb 2014, 21:25

radiateur vervangen als je thuis bent ,zorg dat je voldoende water bij je hebt en gooi er zo n potje anti lek in om thuis te komen,wel de dop op je reservoir zetten anders ben je je koelvloeistof op zeker snel kwijt en temp meter goed in de gaten blijven houden liever een x teveel stoppen dan warm laten lopen

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 04 Feb 2014, 22:22

laatste keer dat ik een (goed) lekke radiateur had was met de evasion (ja is een citroen) die had toen lekke koppakking, maar moest werken dus effe naar kampen en terug... (en onderweg tig keer stoppen om af te koelen en water bij te vullen)....bijna thuis grote stoomwolken uit de grille..... dus naast koppakking ook nieuwe radiateur nodig.

ik zou toch nog eens heel goed nakijken of je kop(pakking) en cilinderbuspassing nog ok is
gone

Terug naar “Techniek”