Grijs kenteken dakje verwijderen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Dirkdt

Grijs kenteken dakje verwijderen

Berichtdoor Dirkdt » 09 Feb 2014, 08:27

Heeft iemand ervaring met het verwijderen van het grijs kenteken dak? Ik zit eraan te denken om deze te verwijderen omdat ik de rest toch al heb omgebouwd naar stawa 110 en dus geel rij. Ik vraag me af wat je met het gat in het dak doet en of het hemeltje makkelijk te herstellen is?

Gr Dirk

JanTD5

Re: Grijs kenteken dakje verwijderen

Berichtdoor JanTD5 » 09 Feb 2014, 09:20

Ja, een k*t klus. Ding zo stevig vast gekit dat die paar parkers waar mee het dak vast er voor de show inzitten. Ik hem er af gesneden met een lang afbreek mes. Niet één zo'n plastic houder maar een degelijker in een stalen hand vat. Is nog steeds wat aan de korte kant maar ik heb het er mee gered. Heb daarna een alu plaat er in/op geklonken. Misschien zou een draad waarmee ze een auto raam er uit snijden ook kunnen werken, maar ben bang dat dan eerder ook in het glasvezel dak snijdt. Al met al een rot werk. Succes!
Had daarna het hele spul te koop staan en aan de straat stenen niet kwijt kunnen raken. Het binnen hemel weg gegeven en het dak uiteindelijk naar de stort gebracht. Geloof dat er op dit moment wel meer interesse is door de mrb perikelen.

Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Roger

Berichtdoor Roger » 09 Feb 2014, 09:37

Is inderdaad een rot klus. Nog nooit zo veel witte kit gezien. Afbreekmes was niet lang genoeg. Zorg dat je het sterkste en duurste mes hebt anders is kans op verwonding groot. Ik sloeg steeds wigjes tussen dak en verhoging net achter het mes anders kom je er niet door. Gepast geweld is nodig. En wil je het dakje heelhouden doe t klusje niet als t te koud is. Hoe warmer hoe minder kans op breuk en de kit is iets handzamer..

Daarna alle kitresten van het dak verwijderen is een nog groter drama. Heb ik voorzichtig haakse slijper voor gebruikt. Daarna wel de lak bijwerken. Heb vervolgens over hele dak 3mm tranenplaat gekit en gepopt.

Prima resultaat.

Ik heb het dakje nog staan. Gratis af te halen.

:D
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
Toyota Hilux D4
UNIC 75 PC camper 4x4 truck

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 09 Feb 2014, 10:28

Idd heel veel kit, zwart in mijn geval. Ik heb de alu plaat het rest randje kit laten overlappen, was ongeveer 4cm aan elke kant. En idd een wigje er onder tegen het vast lopen van het mes.

Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Roger

Berichtdoor Roger » 09 Feb 2014, 10:43

Ik bedenk me trouwens dat ik ook een zaag heb gebruikt. Een heel platte, zeer flexibele met fijne vertanding. Gebruik ik voor mn loodgieterswerk. Heeft vertanding vrijwel rondom. Die zaag heeft me enorm geholpen. Liep niet vast en voert materiaal af en beschadigde niet de lak en je zaagt zelfs als de zaag in 90 graden haak staat.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
Toyota Hilux D4
UNIC 75 PC camper 4x4 truck

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 09 Feb 2014, 11:44

je kunt ook kijken of je iemand vinden kunt die zijn (niet meer belastingvrije) wil ombouwen naar grijs kenteken en dan simpelweg het dak wisselen, het dak zit gewoon gebout op de auto en kan vrij makkelijk eraf... effe samen een middag sleutelen en beide zonder kosten en ellende een mooie oplossing
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 09 Feb 2014, 13:17

Stelt niks voor zolang je het juiste gereedschap hebt. Parkers eruit en dan met een Fein delta machine met een kit verwijderaar door de naad heen bibberen en je pakt hem er zo af.

Tis onvoorstelbaar hoe rap dat ding door een kitnaad heen rent. Ga vooral niet met afbreekmessen en dergelijke lopen kloten, want een slagaderlijke bloeding is dan zo opgelopen.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 09 Feb 2014, 14:03

Tja Ed dan moet je wel zon ding hebben ;) En Fein is ook niet het goedkoopste om aan te schaffen voor eenmalig gebruik :mrgreen: Ik heb ook een dus zaagblad geprobeerd maar die loopt vast in het kit, zaag lost niet in dat spul :twisted:

Groeten Jan

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 09 Feb 2014, 14:21

allemaal leuk en aardig.... maar dan is dat kunststof bultje eraf en zit je met een gat in je dak en hemeltje.....

moet je daar weer een pleister op plakken wat nooit mooier is dan een origineel dak....

dus ik zou zoals gezegd proberen het hele dak te ruilen met een geel kenteken die grijs wordt
gone

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 09 Feb 2014, 14:30

Idd een gat :mrgreen: Ik heb een alu plaat van 1mm gepakt mooi de ronding aan de uit einden er gemaakt en die gemonteerd. Nooit meer met lading, pas op mij dak :D Ook het dak weer verstevigt want bij (terberg) het ombouw bedrijf zagen ze gewoon de midden spant er uit. Nu had ik een korte verhoging, heb ze ook lang gezien en dan moet je iets verzinnen voor twee dak panelen.

Groeten Jan

Terug naar “Techniek”