Zwaardere dynamo 200TDI, passen alle types, verschil airco?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Guido
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 Aug 2010, 15:27
Locatie: Millingen aan de Rijn

Zwaardere dynamo 200TDI, passen alle types, verschil airco?

Berichtdoor Guido » 01 Mar 2014, 10:31

Ik wil mijn dynamo vervangen voor een dynamo met meer capaciteit.
Ik heb een 200 TDI Disco uitvoering zonder airco.
Kennelijk zit er verschil in een dynamo voor een motor met of zonder airco, wat is het verschil, wat moet ik aanpassen?
Zit het verschil alleen in de poelie of ook in de bevestiging?
Wie heeft er ervaring met 2 dynamo’s op een 200 TDI?
Op http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=42857 las ik dat een 100amp dynamo van een 300 TDI ook past als je de multi riem poelie vervangt voor een V poelie.
Iemand ervaring hiermee?
Groeten, Guido

Defender 110 TD5 camper
Defender 110 200 TDI off-road speeltje
(D1, rijdt in Gambia als ambulance)

Gebruikersavatar
rrover
Berichten: 89
Lid geworden op: 24 Mar 2007, 18:41
Locatie: Helmond

Re: Zwaardere dynamo 200TDI, passen alle types, verschil air

Berichtdoor rrover » 01 Mar 2014, 10:42

Guido schreef:Op http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=42857 las ik dat een 100amp dynamo van een 300 TDI ook past als je de multi riem poelie vervangt voor een V poelie.
Iemand ervaring hiermee?


Dat past zonder problemen. Wel de draden naar startmotor verzwaren ivm de mogelijk hogere laadstroom.

Hoe ga je dat electrisch doen die 2e dynamo?

Gwyn Lewis heeft steun voor 2e dynamo 300Tdi. Vast ook wel passend te maken voor 200Tdi.

http://www.gwynlewis4x4.co.uk/page80.html
One Ten 300Tdi
Ninety 200Tdi

Gargamel
Berichten: 54
Lid geworden op: 02 Feb 2010, 19:21

Re: Zwaardere dynamo 200TDI, passen alle types, verschil air

Berichtdoor Gargamel » 01 Mar 2014, 10:53

Qua maatvoering zal een 10A dynamo met V-snaar poelie prima passen.
Technisch gezien is het echter een slechte oplossing; omdat een standaard V-snaar niet in staat is de kracht over te brengen die een 100A dynamo op vollast vraagt.
Zeker niet als hij ook nog eens de waterpomp e.d moet aandrijven.
Praktisch gezien is een 70 Ampere via een normale V-snaar het maximum dat betrouwbaar langdurig kan werken; bij grotere vermogens slijt de snaar een stuk sneller. (been there - done that)

Alles wat meer vermogen vraagt heeft een ander type snaar (belt of bredere V-snaar) nodig.
Bij kortstondige vollast kan het lang goed gaan; maar als er zaken als voorruitverwarming & stoelverwarming door gevoed worden ga je niet blij worden.
Dan is een tweede dynamo met apparte snaar een veel betere oplossing.
On the 8th day god invented duct tape.....


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Landmarcs, s--mulder en 22 gasten