Pagina 1 van 1

Bout / Tapeind om verstuiver vast te zetten 300 Tdi

Geplaatst: 27 Mar 2014, 18:39
door Luke
Hallo mensen.

Heb hier een in de UK gebouwde 90 onder handen en die heeft, om de verstuivers vast te zetten, draadeinden (met flens in het midden, dus GEEN volle draad) in de kop, dit in tegenstelling tot de hier gebouwde motoren waarbij de verstuiver vast gezet wordt met flensbouten.

De schouder / flens op de draadeinde is bovendien dunner als de stukjes waar wel draad op zit. Met als vrolijk gevolg dat er 1 gezellig afbrak bij vastzetten met een "super" kracht van 30 nm......ding was blijkbaar al behoorlijk moe.

Afijn ik zit dus nu met een afgebroken draad einde van de 4e cilinder. Hij steekt nog zo'n 15 mm boven de kop uit dus ruimte om er een moer op te lassen heb ik wel.

Wat ik echter wel even zeker wil weten (vooral ook omdat ik niet bekend ben met dit systeem) of het ding gewoon in de kop gedraaid zit, en er niet in is geperst (zie nl wel een stukje flens, maar niet of er draad onder zit wat kop ingaat).
Ik kan het ook niet via onderdelen lijst of microcat controleren want die geven allemaal aan dat de verstuiver met een flensbout vastzit en niet dmv een draadeind.

Is er iemand bekend met dit systeem?

Luke

Re: Bout / Tapeind om verstuiver vast te zetten 300 Tdi

Geplaatst: 27 Mar 2014, 19:54
door ikke jelle
in principe maakt het niet uit.
als je de moer goed vastlast zodat de 'draad' ook rood heet wordt gaat deze geperst ook los zitten.zelf pak ik meestal 2 maten grotere moer
staal krimpt nou eenmaal meer dan het uitzet en in dit geval kan het niet uitzetten.
maar ik durf bijna zeker te zeggen dat er draad inzit.
dit omdat het blok ook heet word en weer afkoelt en dan is een geperste verbinding niet de beste de cilinderdruk komt er natuurlijk ook bij op, het is niet alleen de om de verstuiver vast te houden .

en op je vraag :roll: nee niet bekend mee

succes

Re: Bout / Tapeind om verstuiver vast te zetten 300 Tdi

Geplaatst: 27 Mar 2014, 20:26
door Roger B.
ik ken de 200 en 300 Tdi niet anders als met verstuivers die met kikkerplaatjes over zo'n tapeind vastgezet zijn. zo uit het hoofd moeten de moeren op die kikkerplaatjes met 25Nm vastgezet, dan zou je er dus al 20% overheen gezeten hebben...

nummer 26 is de betreffende bout/tapeind;
cilinderkop Tdi.pdf
(37.65 KiB) 87 keer gedownload


en de montage handleiding voor de verstuivers

cilinderkop Tdi.pdf
(37.65 KiB) 87 keer gedownload

Re: Bout / Tapeind om verstuiver vast te zetten 300 Tdi

Geplaatst: 28 Mar 2014, 04:55
door Luke
Ok mensen,

we zijn inmiddels paar uurtjes verder....resterende stukje is er uit, moertje opgelast en klaar...was schroefdraad en niet eringeperst dus, maar omdat er een "kraag" op het tapeindje zat was dat niet te zien.

@ roger: frappant is dat de verstuivers van hier dus allemaal met bouten door het kikkerplaatje vastzitten ipv van zoals je ze kent kikkerplaatje over het tapeinde. De tapeindjes zelf vind ik een zwakke constructie vanwege het dunne stukje tussen de 2 uiteinden waar schroefdraad op zit. we hebben het hier over 8 mm schroefdraad maar vanwege die dunne stukjes ertussen breken ze bij 30 nm????
Draai jij nooit een bout vaster aan als 30 nm dan?

Er zit inmiddels een tukje volledig bedraad tapeinde in van 8 mm en het is dus prima opgelost. liefste had ik zelf nog geopteerd om ze alle 4 te vervangen voor de hier gangbare 8 mm flensbouten, maar we wilde verder niet het risico nemen dat 1 van de andere 3 ook af zou breken dus uiteindelijk het spul maar laten zitten.

Luke

Re: Bout / Tapeind om verstuiver vast te zetten 300 Tdi

Geplaatst: 28 Mar 2014, 08:26
door rrover
Maximale aanhaalmoment voor een 8.8 M8 bout in is 25Nm. En dat is bij "droge" montage. Doe je er vet aan dan mag je dat moment met zeker 15% verlagen vanwege het feit dat je verminderde wrijving tussen bout en moer hebt. Er gaat dus meer kracht in de bout zitten (rek). Bij droge montage gaat er grofweg (afhankelijk van glijcoefficient) 15-20% van het aanhaalmoment "verloren" in wrijving. De rest van de kracht is trekkracht op de bout.

Constructie met tapeind is veel beter dan een bout omdat je het tapeind er eenmalig indraait en borgt met loctite. Komt dus geen belasting op de alu kop bij het monteren hiervan. Alleen trekbelasting als je de verstuiver met de kikkerplaat vastzet op 25Nm.
Als je hem met een bout vastzet dan heb je kans dat je hem doldraaid in de alu kop.

Re: Bout / Tapeind om verstuiver vast te zetten 300 Tdi

Geplaatst: 28 Mar 2014, 12:27
door Luke
rrover schreef:Als je hem met een bout vastzet dan heb je kans dat je hem doldraaid in de alu kop.


Ware het niet dat ze bij de Maxion Motoren gewoon standaard met een flensbout vastzitten.

Re: Bout / Tapeind om verstuiver vast te zetten 300 Tdi

Geplaatst: 28 Mar 2014, 13:15
door rrover
Luke schreef:
rrover schreef:Als je hem met een bout vastzet dan heb je kans dat je hem doldraaid in de alu kop.


Ware het niet dat ze bij de Maxion Motoren gewoon standaard met een flensbout vastzitten.


Dat neemt niet weg dat het een slechte constructie is.

Re: Bout / Tapeind om verstuiver vast te zetten 300 Tdi

Geplaatst: 28 Mar 2014, 13:15
door Edward
Als je met 25Nm de draad uit de kop trekt dan is die kop zo erg van peperkoek dat ie de verbranding van diesel ook wel niet zal overleven. :lol: :lol:

Daarom: ALTIJD met een momentsleutel werken tenzij je zoveel ervaring hebt dat je het op gevoel kunt. ;)