tandwielen tussenbak

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Bert Spronk

tandwielen tussenbak

Berichtdoor Bert Spronk » 01 Mei 2014, 21:39

Wie weet waar of heeft misschien het tandwiel asje voor de tussenbak van een discovery 1 waar de as van de hoofdbak in koppelt het is een as met twee lagers en tandwielen die inwendig vertanding heeft voor de as uit de hoofdbak

Roger B.

Re: tandwielen tussenbak

Berichtdoor Roger B. » 01 Mei 2014, 21:44

input gear noemt men dat doorgaans...

want? de splines zijn uitgeslagen?

heb je al het vernieuwde type (zou wel moeten eigenlijk) met gaten in het gladde deel tussen de twee tandwielen??

als de splines uitgeslagen zijn, zijn die van de hoofdas (uitgaande as van de hoofdbak) dan wel nog ok?

je moet wel de juiste nemen want voor de D1 300Tdi zijn verschillende versies gemonteerd....
gone

Maarten77

Berichtdoor Maarten77 » 02 Mei 2014, 10:48

Ik zou zeggen neem eens contact op met Ashcroft in Engeland.

Bert Spronk

Berichtdoor Bert Spronk » 05 Mei 2014, 20:40

hoi roger deze input gear was nog niet geboord maar komt uit een zogenaamde gereviseerde bak was rap naar de maan , ik wil de input gear nu vervangen zodat ik weer een goed tussen bak heb en hier ook gelijk de geboorde voor gaan gebruiken.
De uitgaande as van de hoofdbak is idd ook naar de maan verder is die bak ook nog super en wil deze as dus ook vervangen voor een nieuwe.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 05 Mei 2014, 21:13

Probeer eens met Rob in contact te komen, ik meen dat de 300Tdi disco's een recall op de inputgear gehad hebben, als jouw auto dat niet gehad heeft... wellicht dat ie er dan toch nog recht op heeft (dat recht schijnt lang te blijven bestaan) Rob kan a.d.h.v. het chassisnummer kijken of er nog recalls open staan.

de hoofdas van de bak vervangen betekent hele bak uit elkaar aangezien de tandwielen van zo ongeveer elke versnelling op die as zitten.....(bij een handbak) bij een automaat schijn je de as "van buitenaf" te kunnen vervangen ( is me verteld)

Je zult ook moeten kijken dat je de juiste inputgear neemt, met het juiste aantal tanden.

Ashcroft hoor ik toch wel wat mindere ervaringen over zo nu en dan, dus af dat nou het beste adres is..........
gone

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 05 Mei 2014, 21:42

... yes it was a cock up but it was never a recall unfortunately.

This is the bulletin,

410696.pdf
(19.14 KiB) 73 keer gedownload

and in my humble experience the splines on the shaft normally are OK but the input gear splines are shot, so it's a new input gear.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 05 Mei 2014, 23:00

Toen ik bij de dealer kwam werken was deze "aktie" net voorbij en als gevolg daarvan hadden we een aantal R380 versnellingsbakken met spline schade varierend van vrijwel niks tot halve spline weggesleten... Die bakken waren vervangen door nieuwe (met verbeterde uitgaande as, zo is me destijds verteld) onder garantie, en nooit door de importeur terug gevraagd.

Bij de LT77 kwam het zelfs best vaak voor dat de uitgaande as van de bak fors slijtage aan de splines vertoonde. Naar ik begrepen heb was de hoofdas bij de vroege R380 bakken ook slijtage gevoeliger, en is daar later een hardere as in gekomen die, ondersteund door dat inputgear met boringen, veel minder tot geen last van spline slijtage had
gone

Gizmo

Berichtdoor Gizmo » 11 Mei 2014, 14:59

Door de jaren heen heb ik al heel wat bakken gezien die een versleten uitgaande as hadden.
Allemaal veroorzaakt door het input gear dat geen smering ontving.
Plaatsten met veel vet (van welk soort dan ook) mag niet baten. Eenmaal een klein beetje speling geeft erg snel een vergroot slijtage patroon.
Inderdaad zijn er hardere assen geplaatst later, maar een input gear dat niet is doorboord, geeft problemen!
De LT77 is er gevoeliger voor dan de R380, maar ze slijten onherroepelijk!

Een nieuw inputgear plaatsen op een versleten uitgaande as van de bak heeft geen nut. Doordat de as is versleten zal er speling op de overbrenging blijven bestaan, en daardoor het nieuwe input gear vrij rap slopen.
Ze kosten niet al te veel bij Ashcroft, maar er komen ook nog twee lagers bij, en het werk dat je er aan hebt.

Mijn devies: Input gear vervangen voor een doorboorde versie (Crosslink drilled) (ze zijn overigens niet allemaal crosslink drilled te verkrijgen. Ik heb een bedrijf gevonden die ze kan boren, dus dat probleem is dan ook uit de weg)
en je bak laten repareren. (uitgaande as is de hoofdas van de bak. Veel werk, maar het loont wel, en het rijdt beter!)

Groet

Sander

Terug naar “Techniek”