Defender opbouwen op youngtimer chassis

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Baswess99

Defender opbouwen op youngtimer chassis

Berichtdoor Baswess99 » 27 Jun 2014, 09:18

Goedemorgen,

Ik sta op punt om een defender 130 te kopen in duitsland, maar deze staat op een chassis uit 2003. Is het toegestaan om deze defender uit te laten schrijven en de onderdelen over te zetten op een nederlands 130 chassis van 16 jaar zodat ik in de youngtimer regeling val? Ik ben zelf wel handig dus niet bang voor een beetje werk.

Alvast bedankt, Bas Wesselink

Roger B.

Re: Defender opbouwen op youngtimer chassis

Berichtdoor Roger B. » 27 Jun 2014, 10:48

maas in de wet..... als je de body van je 16 jaar oude vervangt ter reparatie. het chassis niet vernieuwd, of ook alleen als reparatie dan kun je de aandrijflijn vervangen door een nieuwere versie.....

zo zijn ook heel veel oldtimers destijds omgebouwd om een nieuwe belastingvrij te rijden.

zou er alleen niet van op kijken als de youngtimer regel binnen afzienbare tijd oa vanwege dit soort ombouwen aangepast of afgeschaft wordt.

zorg dat je goed documenteerd, overleg met rdw en je houdt het legaal
gone

Dixo

Berichtdoor Dixo » 28 Jun 2014, 14:07

Makkelijkste is om een auto van 1999 te zoeken, heb je ook een Td5 en is 'ie met 15 jaar gunstig voor de bijtelling... Ombouw wordt als je het zelf niet kunt een prijzig geheel.

Maar het is wel een Meccano doos, dus een hoop mogelijk. Of het kostentechnisch rendabel is, is een tweede. En let op de regeling samengestelde voertuigen bij de identiteit, tweederde éénderde.

Coen83

Berichtdoor Coen83 » 30 Jun 2014, 17:23

Baswess99 schreef:Goedemorgen,

Ik sta op punt om een defender 130 te kopen in duitsland, maar deze staat op een chassis uit 2003. Is het toegestaan om deze defender uit te laten schrijven en de onderdelen over te zetten op een nederlands 130 chassis van 16 jaar zodat ik in de youngtimer regeling val? Ik ben zelf wel handig dus niet bang voor een beetje werk.

Alvast bedankt, Bas Wesselink

Je hoeft hem alleen maar te kopen. De verkoper kan dan aangeven dat hij uitgeschreven wordt in Duitsland. Zolang jij de nieuwe niet invoert hoef je met de auto niets te doen.
Ik zou ook eerst eens gaan praten met iemand van de RDW. Overigens; heb je goed nagedacht over de reden dat je er een van 15+ op kenteken wil hebben? Je kunt namelijk ook een grijs kenteken hebben (lage MRB, geen BPM bij invoer) en de auto op je privé hebben staan. Dan val je ook buiten de regeling; kwam ik ook later achter. Mogelijke nadelen zijn dat het dan weer iets lastiger is met het verrekenen van BTW e.d. Misschien moet je even met een accountant of boekhouder praten, kan je ook een boel sleutelen schelen. Succes!
Land Rover Defender 110 2.4 Td4, 2007
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Jun 2014, 17:31

als je de auto op privé zet, moet je alle kosten privé dragen en mag je het percentage dat je zakelijk rijdt van de BTW van de autokosten terugvorderen.

Zet je de auto op de zaak dan zijn alle kosten zakelijk. voor privégebruik betaal je dan bijtelling....en die is beduidend lager voor een 15+ oude auto.

dus als je zaak het prima kan trekken, dan is een youngtimer bijtelling voor je defender vrij snel interessanter
gone

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 30 Jun 2014, 20:44

Wie weet is een nieuwe zelfs goedkoper, het blijven gewoon rekensommen. In ieder geval zorgen dat het geen sigaar uit eigen doos wordt.

Groet Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Jun 2014, 20:56

het meest "verdien" je als je een gloednieuwe neemt zonder kenteken (en dus zonder BPM) en die op een youngtime chassis opbouwt als geel kenteken..... dan is ie goedkoper dan een nieuwe op geel zou zijn, en je hebt bijtellingsvoordeel :lol:
gone

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 30 Jun 2014, 21:37

inderdaad niet dat halfslachtige gedoe met dat oude spul 8-)
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Edward

Berichtdoor Edward » 30 Jun 2014, 21:58

Roger B. schreef:het meest "verdien" je als je een gloednieuwe neemt zonder kenteken (en dus zonder BPM) en die op een youngtime chassis opbouwt als geel kenteken..... dan is ie goedkoper dan een nieuwe op geel zou zijn, en je hebt bijtellingsvoordeel :lol:

Tot je in een totaalcontrole rijdt..... Want je komt niet meer weg met zo'n "chassis omkat".

Je body is nieuw en je heb geen manier om aan te tonen dat dat vervanging was tgv een schade oid. Net zoals je assen nieuw zijn want Roverassen en ga zo maar door.

Geheid dat de douane je bij je ballen neemt en je leegschudt voor iedere euro die je "ontdoken" hebt.

Het risico niet waard. Dan kun je beter een '99er compleet laten reviseren. Legaal, volledig aftrekbaar en voordelig tot die achterlijke 15jaar regel geschrapt wordt. En dat zal echt geen jaren duren voordat die sneuvelt. :shock:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Jun 2014, 22:07

om met jouw woorden te spreken:

je mag alles vervangen ter reparatie....

kortom je bied bij de RDW een defender van 15 jaar aan met een totaal verwrongen body, voor mijn part gammele assen en zegt dat je die opnieuw gaat opbouwen... documenteert e.e.a. goed

gebruikt een nieuwe als donor voor body en dergelijke.

de motor/aandrijflijn mag je vernieuwen volgens de 1/3 2/3 regel en wat is er dan ineens anders dat het nu niet mag en je voorheen altijd riep dat dat zonder probleem kan........?
gone

Terug naar “Techniek”