Potentiële aanschaf: wat vinden jullie hiervan?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
allard

Potentiële aanschaf: wat vinden jullie hiervan?

Berichtdoor allard » 01 Jul 2014, 13:42

Hallo allemaal,

ik heb een Defender 130 HCPU te koop gezien, een 300 TDi uit '98. De lak is her en der beschadigd (steenslag achterkant wielkasten) en een paar kleine deukjes zijn er ook, maar daar is prijs dan ook naar (mijn budget is beperkt, ik calculeer wél 'onderhoudsbudget' in overigens). Bovendien hoeven de cosmetische imperfecties niet problematisch te zijn, voor mij persoonlijk is het geen probleem dat de auto optisch niet in showroomstaat verkeert.

De auto staat alleen niet echt bij mij om de hoek, dus ik moet op de foto's afgaan om te bepalen of het de moeite is om te gaan kijken of niet.

Ik heb van de eigenaar, een Duitser, wat detailfoto's ontvangen:

https://imageshack.com/a/eCUz/1

(Op sommige foto's zie je een electradraadje lopen, deze is van de achteruit-camera)

Hij geeft aan dat de voetenbakken ontroest zijn en vervolgens voorzien zijn van Hamerite. Hij rept daarbij niet over het schutbord. Moet ik schutbord-roest en voetenbak-roest inderdaad als twee losse dingen zien, of kan het één niet zonder het ander (als in: voetenbak-roest betekent sowieso schade aan het schutbord)? En kán een dergelijke behandeling van 'schuren en Hamerite' bij geringe roest volstaan, of is dat per definitie vragen om uitgestelde problemen? De voetenbak staat op foto nummer 21.

En wat is jullie indruk van met name het chassis en de roestsporen? Uiteraard begrijp ik dat foto's niet alles zeggen en er voor-het-oog-verborgen problemen kunnen zijn, maar het zou natuurlijk ook kunnen dat bij een getraind Land Rover-liefhebbers-oog (3x woordwaarde?) de tranen al direct in de ogen springen bij het zien van deze plaatjes?

Ik wil de auto gaan gebruiken voor lange weekenden + vakanties door een camper-opbouw op de laadbak te maken.

Ik hoor graag wat jullie er van vinden. Hartelijk dank voor jullie hulp!

- allard.
130 HCPU TD5 MY2000

Roger B.

Re: Potentiële aanschaf: wat vinden jullie hiervan?

Berichtdoor Roger B. » 01 Jul 2014, 14:09

de foto van het rechter achter portier doet vermoeden dat daar aardig wat roest bij de stijl onderaan zit.

Hier en daar zie ik wel wat vettigheid maar over het algemeen ziet ie er misschien wel TE schoon en droog uit ;)

Roest..... noem je dat roest? bij een 15 jaar oude defender? weinig op de foto's te herkennen dat meer aandacht lijkt te behoeven dan losse roest verwijderen, met phosfaatzuur behandelen en beschermlaag aanbrengen.

geen idee hoe ie er verder uit ziet en of de prijs interessant is, maar zo op de foto's valt ie aardig mee.

mbt de voetenbak
ontroest en in de hamerite kan ook gewoon betekenen dat ie mooi optijd er mee was en alleen beginnend roest verwijderd heeft en weer een goede beschermlaag erop gezet heeft..

Of ie echt wat is.... tja daarvoor zul je er toch live naast moeten staan, er gerust een uur aan spenderen om er doorheen, overheen en onderdoor te kruipen (weten hoe het er uit moet zien, en weten wat je ziet als het er anders uitziet) en een gedegen proefrit maken
gone

allard

Berichtdoor allard » 01 Jul 2014, 14:37

Dank je voor je reactie, Roger!

Roger B. schreef:de foto van het rechter achter portier doet vermoeden dat daar aardig wat roest bij de stijl onderaan zit.

Ehm, waar bedoel je precies? Het frame van het portier zelf (de foto is daar niet erg duidelijk, maar er lijkt een stuk bobbelige en anders gekleurde lak te zitten), of bedoel je de B-stijl? De bouten waarmee de scharnieren vastzitten, tonen wat roestverkleuring inderdaad, maar dat bedoel je niet toch?
130 HCPU TD5 MY2000

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Jul 2014, 14:45

dat stukje zwart ongelijkmatig inderdaad, dat lijkt me opgelapt roestwerk..

Als je er een gaat bekijken kijk heel goed naar de onderbalken van de deuren en (lastig te zien zonder demontage) de rand bovenaan
gone

Dixo

Berichtdoor Dixo » 01 Jul 2014, 16:55

Ziet er op de foto's niet onaardig uit voor zn leeftijd. Als het prijstechnisch veel uitmaakt wellicht wel interessant :-)

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 01 Jul 2014, 17:34

Ik sluit me bij bovenstaand aan. Als je gaat kijken inderdaad op de deuren en schutbord letten. Wat op de foto's te zien is ziet er over het algemeen (voor zover dat op foto te beoordelen is) niet onaardig uit voor z'n leeftijd. Als je wat incalculeert voor een chassisbehandeling (conserveren) en aangenomen dat 'ie verder technisch/motorisch ok is kan ie best interessant zijn. ;)
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

allard

Berichtdoor allard » 01 Jul 2014, 19:00

Ok, de onderbalken van de deuren. Bedoelen we dan de onderkant van het portierframe zelf, of de dorpel van de auto?

En stél dat de portieren slecht zijn, waar praat je dan over qua herstel c.q. vervanging? Ik vermoed dat de spuitkosten het zwaarst zullen wegen?
130 HCPU TD5 MY2000

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Jul 2014, 19:09

ja, het stalen deel van de deur, vaak is dat heel.....euhh...crispy

denk dat spuitwerk bij 4 deuren nog weleens niet zo heel veel duurder dan nieuwe deuren kan zijn.

als je nieuwe deuren koopt, overweeg dan om puma deuren te nemen, die schijnen beter te zijn

of deuren met kunststof huid
gone

allard

Berichtdoor allard » 01 Jul 2014, 19:39

Maar nieuwe deuren moeten ook nog gespoten worden, niet? Dus dan heb je de kosten van de nieuwe deuren c.q. de reparaties, én dan nog het spuiten. Of koop je nieuwe deuren in kleur gespoten?

En wat betreft dat schutbord, heb ik het goed onthouden dat dat een klus van 3 man-dagen is? Zo ja, wat is een courante prijs als ik dit zou willen laten doen door iemand met kennis van zaken?

Ik bedoel: de auto staat niet om de hoek, dus ik moet daar ter plekke de afweging maken. Ik kan niet 'even thuis gaan internetten' en dan een dag of 2 later teruggaan, vandaar.

Iedereen bedankt voor het meedenken! (En voor degenen die het zich afvragen, de vraagprijs vd auto is 8k)
130 HCPU TD5 MY2000

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Jul 2014, 20:12

ja, nieuwe deuren komen in een grondlak (zwart) en moeten gespoten worden.

repareren is bijna niet te doen omdat de buitenhuid om het frame gebogen is, dat krijg je niet nog een keer terug en weer om gebogen, zeker niet aangezien die huid geheid ook oxidatie heeft als het frame rot is. je kunt uiteraard altijd wel wat oplappen, maar ook dan ontkom je bijna niet aan overspuiten als het netjes moet worden.

Schutbord helemaal als nieuw maken moet je rekenen op een 1500 incl de- en montage en zit inderdaad wel aan een dag of drie werk. prijs is ex btw, ex verzinken en x spuiten.

deuren excl spuitwerk en montage denk snel 500 per stuk
gone

Terug naar “Techniek”