Beetje OT: Motorolie vs compressor olie

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Willem
Beheerder

Beetje OT: Motorolie vs compressor olie

Berichtdoor Willem » 16 Aug 2014, 11:43

Ik heb mijn luchtgekoelde compressor ingeruild voor een oliegekoelde/smeerde.

Nu moet ik deze bij gaan vullen voor het eerste gebruik (en niet al te lang daarna de eerste ronde weer wisselen) en vroeg ik me af of compressor olie daadwerkelijk zo veel anders is dan motorolie of dat het vooral een verkoopdingetje is.

Motorolie heb ik namelijk nog staan, en compressorolie is per liter een stuk duurder dan zelfs merkolie.

Kan ik mijn compressor vullen met motorolie of is dat af te raden?

Groet,

Willem
Nieuws en feiten over de Land Rover Defender www.landrover-defender.eu

Eric Tol

Re: Beetje OT: Motorolie vs compressor olie

Berichtdoor Eric Tol » 16 Aug 2014, 13:52

Niet dat ik er verstand van heb,maar wat ik zo vind op het www is dat er in compressoren een asloze olie gebruikt moet worden omdat de temperaturen daar veel lager liggen dan in een verbrandingsmotor. Stop je er gewone motorolie in dan heb je dus veel meer kans op koolafzetting en vervuiling. Asloze olie verbrand veel schoner bij die lage temperaturen. Met gewone motorolie kan het dus best goed gaan zolang de compressor geen olie verbruikt.
Is het een nieuw ding en wil je er zuinig op zijn dan zou ik er gewoon compressor olie in doen.

Groet,
Eric

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Aug 2014, 15:19

koolafzetting, lijkt me dat je dat hebt als je iets verbrand....wat in een compressor doorgaans niet echt de bedoeling is natuurlijk :mrgreen:
hetzelfde voor het schoner verbranden van asloze olie...

het kan warm worden in zo'n compressor, maar stukken minder dan in een verbrandingsmotor natuurlijk
gone

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 16 Aug 2014, 16:40

Roger B. schreef:koolafzetting, lijkt me dat je dat hebt als je iets verbrand....wat in een compressor doorgaans niet echt de bedoeling is natuurlijk :mrgreen:
hetzelfde voor het schoner verbranden van asloze olie...

Goed lezen Roger.
Ik schrijf ook. "Met gewone motorolie kan het dus best goed gaan zolang de compressor geen olie verbruikt."

De temperatuur boven de zuiger(s) in een compressor kan ruim boven de 200 graden komen. Genoeg om olie te verbranden mocht die daar ook komen langs bv de zuigerveren.

het kan warm worden in zo'n compressor, maar stukken minder dan in een verbrandingsmotor natuurlijk

Precies wat ik ook schrijf dus.
"dat er in compressoren een asloze olie gebruikt moet worden omdat de temperaturen daar veel lager liggen dan in een verbrandingsmotor."

Motorolie verbrand dan dus slechter(minder volledig) dan asloze olie als het boven de zuigers komt met meer koolafzetting tot gevolg.

Ik pluk het ook maar van een site van een olieproducent en het klinkt mij iig heel plausibel.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Aug 2014, 17:54

tja, ik zou niet verwachten dat er daadwerkelijk een verbranding plaats vindt boven de zuiger bij een comrpessor...
gone

roelof soeteman

Berichtdoor roelof soeteman » 16 Aug 2014, 21:56

In mijn paar jaren als machinist op vracht en cruiseschepen twee maal een compressor kapot zien gaan, beide malen door verkeerde olie erin! Weliswaar altijd 30 bar compressoren dus wat zwaarder belast als een werkluchtcompressor maar toch... Die compressoren worden regelmatig de kleppen van verwijderd en schoongemaakt, zit altijd aardig wat koolafzetting en vuiligheid op. De olie in luchtcompressoren wordt heel anders belast dan die in een verbrandingsmotor o.a. door lagere temperaturen. Je hebt bijvoorbeeld meer problemen met vocht die kan neerslaan op de voeringwanden. De kleinere compressoren zijn enkel spatgesmeerd en hebben als je er motorolie in doet de neiging heel sterk te gaan schuimen enzovoorts. Als je zuinig bent op je compressor zou ik dus de juiste olie gebruiken, maar de keuze is geheel aan jou.
Land Rover Series 3 SWB '79

Willem
Beheerder

Berichtdoor Willem » 17 Aug 2014, 10:22

Duidelijk heren, het wordt compressor olie!

Bedankt voor de adviezen.

Gr Willem
Nieuws en feiten over de Land Rover Defender www.landrover-defender.eu

Terug naar “Techniek”