Oneten '84 :motorombouw naar V8 4,2SC

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
donkeasy

Oneten '84 :motorombouw naar V8 4,2SC

Berichtdoor donkeasy » 28 Sep 2014, 08:40

******MOD edit*****verplaatst naar techniek, vragentopics horen niet in "Projecten"********

Hallo Lotgenoten,

Na jarenlang wikken en wegen, eindelijk een defender 110 van 1984 gekocht.
Er zit een nederlands kenteken bij maar geen motor of versnellingsbak.
Hij komt op de zaak en ga er ook prive mee rijden. Totaal <15.000 pj. Dus bijtelling over de dagwaarde, etc.

Ik heb goed bij engelsen zitten kijken zoals JE-engineering en wil er een nieuwer type motor in bouwen.
In eerste instantie denk ik aan de jaguar/RR benzine v8 (4.2 supercharged)
met een vrij programmeerbaar KMS motor management syteem
maar diesel (V8 of V10) zou ook kunnen.
Versnellingsbak in principe een 4HP 24 uit de RR 4,6. die zoek ik nog
De rest van de auto blijft origineel. (Tot na de keuring)

Vragen:
1. Mbt de keuring bij RDW verwacht ik geen problemen, wat is jullie mening?
2. Mbt tot het young timer cq 30 jaar oude kenteken, kan je dan zonder problemen een willekeurige 4-6-8-10 cilinder motor kiezen?
3. Zijn er al geluiden dat er weer iets gaat veranderen in de wet?

Hoor graag jullie mening, groet Joop

fenix2

Re: defender 4.2 SC motorombouw

Berichtdoor fenix2 » 28 Sep 2014, 10:19

Hallo Joop,

mijn tip:
houd heel goed de 1/3, 2/3 regeling in de gaten dat maximaal 1/3 (motor/aandrijflijn, chassis, body) van de auto veranderd mag worden zonder dat het bouwjaar in gevaar komt en dergelijke veranderingen het beste vooraf in overleg met de RDW.
Let op, dat 1/3, 2/3 verhaal blijft ook geldig na de RDW keuring.

Het beste lijkt me dat je de landrover, zoals die nu is, eerst laat schouwen door de RDW voordat je er ook maar iets aan veranderd. Dan kun je in overleg met de keurmeester over wat er wel, niet en hoe veranderd mag worden na motorinbouw en weet je of het zin heeft om er veel geld in de steken.
Weet je ook de reden dat de auto zonder motor en versnellingsbak was? Er zijn namelijk na het uitbouwen van de LPG instsallatie het afgelopen jaar al een aantal auto's door de mand gevallen als te creatief of met dubieuze herkomst.

Vervolgens is het de vraag of het verstandig is om enorm veel motor vermogen door een 30 jaar oude oude 110 te jagen...
Met mijn 109 uit 1975 vind ik het prima om met vrachtauto's mee te sukkelen.... Ik heb 1 keer geprobeerd te kijken wat de auto doet bij hogere snelheden en dat was geen gezellige ervaring. (dat gezegd hebbende heeft een 10 jaar jongere 110 andere vering en stuurhuis waardoor hogere snelheden ietsjes comfortabeler gaan, maar een racemonster zal het nooit worden, tenzij je voor een tomcat conversie gaat ;))

succes, Fenna
Afbeelding

Roger B.

Re: Oneten '84 :motorombouw naar V8 4,2SC

Berichtdoor Roger B. » 28 Sep 2014, 11:27

heb een keer een Def90 met BMW M52 motor mogen rijden.... optrekken fantastisch... koersstabiliteit en remmen beangstigend.... een defender (en een oneten zeker niet meer) is niet gebouwd om ver boven de 100 mee te gaan...

verder zou ik fenna's advies opvolgen en eerst zekerstellen dat je niet in de problemen komt ivm de identiteit en vaststellen daarvan en om overleg te hebben over wat er wel en niet kan en mag... zonde als je een hoop geld er in steekt om er dan achter te komen dat je er geen toelating voor krijgt
gone

donkeasy

Berichtdoor donkeasy » 28 Sep 2014, 11:54

Dank voor je reactie.

Verkoper en voertuighistorie is bekend.

Schouwen bij RDW:
Bedoel je hier bij RDW veldhoven laten zien aan een keurmeester?
Er zit geen motor en bak in dus;
Voordat ik hem oplaad, toch maar eerst zonder voertuig babbeltje gaan maken,

Mijn motorenlijstje is nu:
1. jaguar V8 supercharged.
2. Vw V10 diesel.
3. ......

Moet nog eens goed naar de wielophanging en banden/velgen kijken.
Bijlagen
defender 8-2014.jpg
foto van een maand geleden

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 28 Sep 2014, 12:54

Ja idd aan een RDW keurmeester de auto laten zien. Bij welke vestiging dat is, is in principe om het even. Desnoods maak je een afspraak dat de keurmeester aan huis komt voor een schouwing.
Het gaat er niet zozeer om dat jij weet van hoe en wat tav de 110, het gaat er om dat er bij de RDW geen twijvel is of ontstaat over de historie en identiteit van de auto....

groetjes, Fenna
(die d'r eigen 109 ook eerst bij de RDW heeft laten zien voor ze er serieus aan ging/gaat sleutelen)
Afbeelding

Thomas Td5

Berichtdoor Thomas Td5 » 28 Sep 2014, 14:16

donkeasy schreef:Dank voor je reactie.
Mijn motorenlijstje is nu:
1. jaguar V8 supercharged.
2. Vw V10 diesel.
3. ......

Ik heb hier toch mijn twijfels bij. Weet je wel of deze motoren passen in de motorruimte? Hoe zit het met zaken als motorsteunen? Is er nog voldoende koeling mogelijk voor zulke blokken? Aan wat voor versnellingsbak wil je die koppelen? En gaat die versnellingsbak ook passen onder een 110?

De motoren die je noemt zijn moderne blokken. Deze blokken hebben een computer en die computer verwacht te kunnen communiceren met andere onderdelen van de auto. Hoe wil je dat oplossen? Een 110 heeft geen CANBUS systeem en eentje inbouwen lijkt me nogal wat werk.

Je zal dan verder ook nog de rest van je 110 moeten verbeteren. De standaard remmen van een 110 zijn onvoldoende lijkt mij om je af te remmen als je een 4.2 V8 onder de kap hebt liggen. Kijk maar eens naar de remmen die Land Rover gemonteerd heeft op de Range Rover Sport in supercharged uitvoering. Je hebt sterkere remmen nodig, plus iets als ABS is ook wel fijn bij een noodstop van hoge snelheden. En kan de aandrijflijn wel al dat vermogen van die blokken aan? De V10 diesel van VW produceert 750Nm aan koppel op zijn maximum en 313PK, de 4.2 V8 heeft 550Nm op zijn maximum en 390PK.

In vergelijking, de sterkste motor waarmee de 110 leverbaar was in 1984 was de 3.5 V8 met 113PK.

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Sep 2014, 14:29

In een 110 past prima een V8 blok uit een Disco 2. Dan heb je keuze uit een automaat of handbak, kun je kiezen uit een 1:1.2 of een 1:1.4 gearing en heb je weinig problemen met inbouwen en keuring.

Je zult iets in moeten bouwen dat lijkt op iets dat er ooit standaard ingehangen heeft. Een V10 is , los dat het nergens op slaat, erg lastig goedgekeurd te krijgen en zal veel geld kosten. Los daarvan is het maar de vraag of daar een ecu voor te koop is.

Daarnaast rijst bij mij de vraag bij dit soort waanzinnige voorstellen of je wel ooit een 110 gereden hebt?

Ook al vernieuw je iedere bus en ieder lager in de hele ophanging en plaats je de beste veren en schokdempers, vervang je de complete besturing en ga zo maar door, DAN NOG is het een hondenhok op wielen waar je gewoonweg niet zoveel vermogen in wilt of kunt hebben!

Een Td5 of Td4 diesel van 200 pk is best leuk, dat komt sloom in etc. Maar een 4.2 V8 met compressor van 380 pk??? :shock: :shock:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 28 Sep 2014, 18:32

Edward schreef:
Je zult iets in moeten bouwen dat lijkt op iets dat er ooit standaard ingehangen heeft. Een V10 is , los dat het nergens op slaat, erg lastig goedgekeurd te krijgen en zal veel geld kosten. Los daarvan is het maar de vraag of daar een ecu voor te koop is.

Nee hoor, als de auto van voor 1998 is maakt het geen bal uit wat voor motor je erin wilt hangen. Ik ken een jongen die een VW jetta1 (1.6 4cylinder met voorwielaandrijving) heeft omgebouwd naar een mercedes om606 3liter turbodiesel met 270pk en 670nm, bmw bak met verlast koppelingshuis, een bmw achteras met achterwielaandrijving en ook het stuurhuis en de ophanging ervan is totaal veranderd. Her en der wat verstevigingen aangebracht. Auto is in 1x goedgekeurd bij de RDW.

Zolang het blok maar fysiek past, en de rest van de aandrijflijn het aankan. Oftewel, compleet vervangen of veel meer geld uitgeven aan de complete catalogus van ashcroft. ECU's ed zijn niet echt een probleem voor diegene die goed zijn met electronica. Diezelfde persoon van die jetta is bezig een Audi V10 in een eerste generatie VW scirocco te leggen, inclusief achterwielaandrijving ombouw ed. Software word gewoon aangepast, allerlei gegevens die die nodig heeft (contactslot, automaat en weet ik het wat meer) word er gewoon uitgeschreven.

Die Jaguar V8 supercharged is leuk, maar zijn ook niet helemaal probleemloos, tenminste die van 1998 tot 2003 hebben allerlei problemen met kettingspanners en waterpomp.
Een cummins 6BT met wat aanpassingen is veel leuker. Daar rijden er al een aantal van rond, zelfs in een 109.
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

Scratch

Berichtdoor Scratch » 28 Sep 2014, 19:14

Roger B. schreef:heb een keer een Def90 met BMW M52 motor mogen rijden.... optrekken fantastisch... koersstabiliteit en remmen beangstigend.... een defender (en een oneten zeker niet meer) is niet gebouwd om ver boven de 100 mee te gaan...

Dan heb je wel in een hele beroerde "Defender" gereden. Hij zou moeten rijden als een RR of Disco (tot wel 160km/u)
Gr Eric

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 28 Sep 2014, 19:21

Misschien was ie wel opgehoogd, dat vernaggelt echt de wegligging van schroefgeveerde LR's
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

Terug naar “Techniek”