rolkooi 130 CC

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ToyRoverlander

Re: rolkooi 130 CC

Berichtdoor ToyRoverlander » 15 Nov 2014, 22:17

Ja het weegt wel wat, gelukkig ligt het zwaartepunt van de auto al heel laag, en is het een softtop die al heeeeel veel minder gewicht hoog heeft zitten dan een stationwagon met tropendak.
Een kooi van chroom molybdeen staal kan lichter gemaakt worden dan een gasbuis kooi, dat kan best veel schelen. Alleen vereist het lassen een stuk meer expertise dan met simpele gasbuis wat door elke beginneling in elkaar geknetterd kan worden.

Ik wilde eerst een hele interne kooi, met buizen naar voren en bij het dashboard naar beneden. Toen ik de hoepel gemaakt had en zat te kijken hoe ik de buizen naar voren kon laten lopen heb ik afgezien van het hele voorste stuk. Die buizen komen veel te dicht bij je hoofd te zitten. Mocht je een beetje op een neer geslingerd worden in de auto zit je al zo met je hoofd tegen een buis aan. Bied dan weinig extra veiligheid natuurlijk.

Even gegoogled, de buis die ik gebruikte weegt 3.61 kg/m, dus 16 meter (ruim genomen) weegt dan 49.6kg.
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

Edward

Berichtdoor Edward » 16 Nov 2014, 15:08

Het treurige aan het hele verhaal vind ik de reden dat men een kooi wil monteren: Niet omdat er wedstrijden gereden gaan worden waarbij ze vereist zijn, maar omdat men een Def onveilig vind.

Dat is ie, maar dat ga je met een kooi niet oplossen. :shock: :shock:

Ja, bij een rol zal ie meer bescherming bieden, maar bij alle andere impact krijg je nóg meer energie in je eigen pens! Een veilige wagen absorbeert energie en geeft hem niet 1 op 1 door aan de inzittenden.

Wil je verhoogde veiligheid van een kooi dan zul je ook aan speciale stoelen moeten, een 5 puntsgordel, etc.

Dat dat in het dagelijkse leven niet te doen is en een comfort van nul heeft maakt dat het al snel bij alleen die kooi zal blijven.

Ga je voor looks, vooral doen......
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Nov 2014, 15:22

Edward schreef:Ga je voor looks, vooral doen......

Ga je voor de looks, maak de rolkooi dan van PVC-buis   :D :shock: :D

MarcS

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 16 Nov 2014, 15:28

Weegt ie ook niet zo veel :lol: . Wel even zwart schilderen dan voor de looks :mrgreen:

Met zo'n auto kun je beter gewoon passief erg oplettend en rustig rijden. Niet zoals 99% van de meeste dus .....
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Nov 2014, 15:48

Landmarcs schreef:
Edward schreef:Ga je voor looks, vooral doen......

Ga je voor de looks, maak de rolkooi dan van PVC-buis   :D :shock: :D

MarcS

nee, da's lekker als er scherven PVC om je oren vliegen..............
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Nov 2014, 16:11

Roger B. schreef:nee, da's lekker als er scherven PVC om je oren vliegen..............

Zolang ze om je oren vliegen valt het wel mee, het kan lastiger uitpakken want niet zichtbaar op de röntgenfoto.

MarcS

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 16 Nov 2014, 16:18

Edward schreef:maar bij alle andere impact krijg je nóg meer energie in je eigen pens! Een veilige wagen absorbeert energie en geeft hem niet 1 op 1 door aan de inzittenden.

Wil je verhoogde veiligheid van een kooi dan zul je ook aan speciale stoelen moeten, een 5 puntsgordel, etc.

Net of 5 punts gordels zo lekker meeveren!
En in welk opzicht zit bijvoorbeeld een safety Devices kooi je bij een frontale crash dan in de weg? Die extra 40 kilo ofzo? Ook een Defender heeft een deformatie zone, beetje stijf misschien, maar een Defender deformeert ook, is geen biljartbal.

Een SD kooi heeft constructief in frontale crash niet echt nadelen denk ik maar ook niet veel voordelen (die pijp door het voorspatboard zal snel buigen). Een wedstrijd kooi heeft wel voordelen omdat het inzittenden compartiment veel beter in tact blijft.

Een Defender heeft een hoog zwaartepunt, is vaak niet zo rollstijf en is daardoor gevoelig voor een roll over (vooral in onervaren handen). Daarnaast is de dakconstructie niet zo heel stevig en stelt het in het geval van een softtop zelfs niets voor. Als je dan veel onverhard rijdt of veel extreem in terrein rijdt is het gerust zinvol om de dakconstructie te verstevigen. Dat hoef je dan toch niet treurig te noemen?

bcmeijer

Berichtdoor bcmeijer » 16 Nov 2014, 21:02

Er zijn genoeg voorbeelden van rollende defenders waarbij bleek dat alles boven de deurklink nauwelijks weerstand bood. Als de snelheid hoger wordt (bv boven de 50 km/h), is de kans groot dat de bovenbouw een stuk platter wordt. Een kooi op een defender biedt heel veel meer bescherming in geval van rollen.

Tevens vind ik het heel naief om te denken dat je er langzamer op gaat rijden als rol risico groter wordt. Er zijn tal van gebieden waar de wegen (en medeweggebruikers) per definitie onveiliger zijn. Dan ga je echt geen 30 rijden omdat je geen rolkooi hebt!

Persoonlijk vind ik een kooi niet echt mooi op een defender. Toch zit er een kooi op mijn 110. De auto is voor ons bedoelt als reis auto naar gebieden waar hij tot zijn recht komt. En dat betekent vaak dat asfalt schaars is.

Een tweede voordeel van de kooi is dat het een prima drager voor een daktent is. (zonder dat de goten na 10kkm wasbord, los komen.)

Walterke

Berichtdoor Walterke » 16 Nov 2014, 21:11

bcmeijer schreef:Een tweede voordeel van de kooi is dat het een prima drager voor een daktent is. (zonder dat de goten na 10kkm wasbord, los komen.)

Dat lijkt mij ook een zeer mooi voordeel dat het gewicht direct naar het chassis wordt gevoerd.

walter,

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 16 Nov 2014, 21:13

bcmeijer schreef:Tevens vind ik het heel naief om te denken dat je er langzamer op gaat rijden als rol risico groter wordt. Er zijn tal van gebieden waar de wegen (en medeweggebruikers) per definitie onveiliger zijn. Dan ga je echt geen 30 rijden omdat je geen rolkooi hebt!

Oftewel, wat je hier dus zegt is dat het helemaal niet nodig is om je rijgedrag aan te passen aan de omstandigheden? Hoop dat ik jou niet tegenkom ergens op de weg, of op reis.
Toy-Rover

Terug naar “Techniek”