Hoera, eindelijk cruise control

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ppw

Re:Hoera, eindelijk cruise control

Berichtdoor ppw » 21 Mar 2012, 20:04

@Arthur, mocht je hem nog een keertje willen delen... ( PB werkt bij jou niet)
pp apeding eatamsterdam.nl
dank!!!!
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Arthur 110

Berichtdoor Arthur 110 » 21 Mar 2012, 20:11

ppw schrijft:
@Arthur, mocht je hem nog een keertje willen delen... ( PB werkt bij jou niet)
pp apeding eatamsterdam.nl
dank!!!!

Zou nu in je mail moeten zitten!

janwijbrand

Berichtdoor janwijbrand » 21 Mar 2012, 20:17

Voor andere geïnteresseerden, is hier het document ook te downloaden:

http://jw.n--tree.net/stacey/Waeco%20MS-50.pdf

Bedankt Arthur!

Luke

Berichtdoor Luke » 22 Mar 2012, 05:37

Hoi,

Leuk dat er iemand is hier die dit geinstalleerd heeft en bovendien ook nog eens zo mooi beschrijft
Dus.... you've got my attention so , here we go ! ;)

Even ter inleiding, een aantal maanden geleden ben ik hier een beetje mee bezig geweest omdat ik inderdaad op de lange stukken ook last heb van het krampinmijnrechterpoot syndroom.
Toeval wilde dat ik exact deze Cruise Control unit tegenkwam op de site van Conrad.nl.
Omdat er nog wat onbeantwoordde vragen bleven heb ik indertijd het onderwerp maar even gelaten voor wat het was.

Maar nu hebben we een ervaringsdeskundige in ons midden !!! grin
Ik vrees dus dat je nu de klos bent wat betreft mijn vragen dus daar gaatie.....

1: (en dat is meer van algemene aard) gaat deze unit werken op een diesel? Ik heb hier mijn sterke tweifels bij ivm met het nodig hebben van een vacuum. Ik las overigens wel via site van conrad dat je die aan kan sluiten op de rembekragtiger omdat die met onderdruk werkt (vacuumpomp. Wat heeft die onderdruk voor functie op dit systeem?

2: Je praat over het gebruik van een 2e magneetje op de cardanas voor de pulsgever. Wordt deze meegeleverd of moet je die apart erbij kopen?

3: Het aansluiten van de Bowden kabel met piggyback methode is me niet helemaal duidelijk. Kan je dat iets nader omschrijven hoe je dat gedaan hebt? Op de foto in je beschrijving zie ik wel dat je hem idd op die manier aan de bestaande kabel hebt gekoppeld maar zit er gewoon een complete standaard kabel bij de kit en wat zit er voor type aansluit of koppel ding bij?

ben benieuwd naar de antwoorden.

gr

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 22 Mar 2012, 06:17

1: (en dat is meer van algemene aard) gaat deze unit werken op een diesel? Ik heb hier mijn sterke tweifels bij ivm met het nodig hebben van een vacuum. Ik las overigens wel via site van conrad dat je die aan kan sluiten op de rembekragtiger omdat die met onderdruk werkt (vacuumpomp. Wat heeft die onderdruk voor functie op dit systeem?
de cc heeft een servo om de gasklep/inspuitpomp te bedienen, deze servo is een luchtbalg die middels een klepje, aangestuurd door de cc, met vacuum bedient wordt.....zoals je zelf al schreef, ook een diesel (met rembekrachtiger) heeft (meestal) vacuum
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 22 Mar 2012, 07:05

@Roger,

Tnks voor verduidelijking,

Maar als ik het dan dus goed begrijp zou ik dus een aftakking moeten maken op die slang tussen vacuumpomp en rembekrachtiger?

gr

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 22 Mar 2012, 07:41

ja, of ergens waar vacuum komt, de disco 300tdi kon cc hebben, die was meen ik ook met vacuum bestuurd, wellicht zit daar al afgedopte aftakking, weet niet of slang bij def zelfde is
gone

Arthur 110

Berichtdoor Arthur 110 » 22 Mar 2012, 08:16

Luke schrijft:
Hoi,

Leuk dat er iemand is hier die dit geinstalleerd heeft en bovendien ook nog eens zo mooi beschrijft
Dus.... you've got my attention so , here we go ! ;)

Even ter inleiding, een aantal maanden geleden ben ik hier een beetje mee bezig geweest omdat ik inderdaad op de lange stukken ook last heb van het krampinmijnrechterpoot syndroom.
Toeval wilde dat ik exact deze Cruise Control unit tegenkwam op de site van Conrad.nl.
Omdat er nog wat onbeantwoordde vragen bleven heb ik indertijd het onderwerp maar even gelaten voor wat het was.

Maar nu hebben we een ervaringsdeskundige in ons midden !!! grin
Ik vrees dus dat je nu de klos bent wat betreft mijn vragen dus daar gaatie.....

2: Je praat over het gebruik van een 2e magneetje op de cardanas voor de pulsgever. Wordt deze meegeleverd of moet je die apart erbij kopen?

3: Het aansluiten van de Bowden kabel met piggyback methode is me niet helemaal duidelijk. Kan je dat iets nader omschrijven hoe je dat gedaan hebt? Op de foto in je beschrijving zie ik wel dat je hem idd op die manier aan de bestaande kabel hebt gekoppeld maar zit er gewoon een complete standaard kabel bij de kit en wat zit er voor type aansluit of koppel ding bij?

ben benieuwd naar de antwoorden.

gr

Luke

....en hier de antwoorden dan ;-)

1. Ik heb zelf geen ervaring met diesels maar ik zag dat anderen daar al antwoord op hebben gegeven. Belangrijk zijn dus de aanwezigheid en aftapbaarheid van een vacuum en een simpele gaspedaal kabel. Het vacuum wordt gebruikt voor de 'kracht' die de cc moet zetten om aan de kabel te trekken. Voor de rest werkt hij electronisch. Waarom hij niet in zijn geheel electrisch werkt, geen idee. De voorwaarde voor de aanwezigheid van een vacuum zou dan vervallen.

2. Er zaten zelfs meer dan 2 magneetjes bij meen ik me te herinneren. Echt alles zit in de kit, ook de beugel waar je de opnemer mee aan je chassis monteert en alle tywraps, aftappers in diverse afmetingen voor de vacuumslang, etc.

3. Waar het omhulsel van je huidige Bowden gaskabel eindigt bevestig je met de bijgeleverde klem de Bowden kabel die uit de blauwe servo unit komt op elkaar. De draad die uit de Bowden kabel van de blauwe unit komt moet je dan bevestigen aan het mechanisme voor gasgeven, parallel aan je huidige draad dus. Daarbij is de slag ongeveer 40 mm. Er zitten diverse klemmetjes en beugeltjes bij om dit voor elkaar te krijgen. Bij mij zat de goede erbij en kon ik het zo vastmaken aan mijn Edelbrock carburateur. Bij een diesel misschien wat meer prutswerk...

Ik kan op verzoek anders nog een detailfoto toevoegen?

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 22 Mar 2012, 08:28

zeker bij een auto die veel in het terrein komt wil je toch niet gaan hengsten met magneetjes
gone

janwijbrand

Berichtdoor janwijbrand » 22 Mar 2012, 08:58

Roger B. schrijft:
zeker bij een auto die veel in het terrein komt wil je toch niet gaan hengsten met magneetjes

Is er een andere methode te bedenken om de regelaar van een snelheidspuls te voorzien bij een Series of One-Ten?

Verder, als de magneetjes goed bevestigd zijn en ook de opnemer verdekt opgesteld, en stevig gemonteerd is, denk ik dat het wel zal loslopen (onee, da's misschien niet de slimste woordkeuze :) )

Overigens zat ik de bedenken om de magneetjes op de parkeerremtrommel te bevestigen: de omtreksnelheid is een stuk hoger dus een duidelijker puls aan de opnemer *en* in tegenstelling tot de cardanas, beweegt de trommel met inveren niet mee.

Terug naar “Techniek”