Hoera, eindelijk cruise control

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
wgoedhard

Re:Hoera, eindelijk cruise control

Berichtdoor wgoedhard » 22 Mar 2012, 20:42

@TomVooges: heb je de CC zelf wel goed afgesteld?
Ik heb een Gold Cruise in laten bouwen en die moest afgesteld worden.
Kon op twee manieren (of een combinatie eigenlijk) namelijk op gevoeligheid en reactiesnelheid.
En dat is werk voor een vakman.

Hij was niet geheel constant dus heb ik zelf geprobeerd om iets bij te stellen.
Met als resultaat dat ik weer terug kon naar de inbouwer (want kreeg het niet meer goed)
En die deed met een paar kleine aanpassingen wat ik wilde, nu volledig constant, ook tunnel in en uit etc.
Sindsdien (inmiddels al ruim een jaar) een perfect werkende CC.

Overigens zit de pulsgever bij mij op de aandrijfas (dubbele magneet ivm balans), net achter de handremtrommel.
Het snelheidssignaal van de auto zelf was te labiel.
Eventueel was het ook nog een mogelijkheid om de toerenteller als pulsgever te gebruiken maar dat was uiteindelijk niet nodig.
En zoals gezegd (ook na flink in de modder te hebben gestaan) werkt het systeem naar behoren.

En als reactie op hetgeen hierboven (toerental als puls): dit kan wel wanneer je handgeschakeld rijdt.
Je zet hem er tenslotte op in een bepaalde versnelling en die snelheid (toerental) houdt hij vast.
Druk je vervolgens de koppeling in om op- of terug te schakelen gaat de CC eraf.
Het enige wat dan niet meer werkt is in een andere versnelling terug naar de oude snelheid (uit geheugen).
Maar het was ook een oplossing wanneer de normale manier middels magneten niet zou werken.
Ik denk uiteindelijk wel dat een snelheids gerelateerde puls de voorkeur geniet boven een toerental gerelateerde

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 22 Mar 2012, 20:59

"snelheidssignaal was te labiel"?? ik neem aan dat je te zwak bedoelt? daar zijn dan weer pulsversterkers (API) voor te koop, een stukje elektronica dat een heel lichte belasting op je voertuigpulse is en dit signaal versterkt voor gebruik voor accessoires.

Je toerentalsignaal gebruiken zou kunnen, bij een handbak, met de beperking dat de resume-funktie niet werkt als je van versnelling gewisseld hebt, de CC gaat een snelheid rijden die bij het toerental hoort dat ie "resumed". Daarnaast zit je nog met het signaal, bij een 300tdi is het toerental een signaal van het w-contact van de dynamo, een wisselspanning, dat wordt door veel cc's niet goedverwerkt omdat die een blokspanning moeten hebben.
gone

janwijbrand

Berichtdoor janwijbrand » 22 Mar 2012, 21:23

Luke schrijft:
Maar waar we het met zijn allen toch over eens zijn is dat het aantal keren minder word tijdens die zelfde tijds eenheid als je de diameter groter maakt?

Het is precies waar we niet over eens zijn :-)

Neem in gedachten (of in het echt :-) ) een fietswiel voor je, en let op één specifiek spaak in het wiel. Plak nu op die ene spaak drie gekleurde plakkertjes: één vlak bij de as, eentje halverwege, en één vlakbij de velg. Nu geef je het wiel een zwieper (kijk uit voor je vingers!).

Nu zal elk van de drie plakkers op de spaak, in hetzelfde tijdsbestek één rondje om de as maken. Alleen het plakkertje vlakbij de velg moet zijn weg met een grotere snelheid afleggen, want deze heeft een grotere omtrek af te leggen, dan het plakkertje vlak bij de as.

Maw, de *frequentie* waarmee de drie plakkers voorbij komen is gelijk (anders zou het wiel als een soort draaikolk vervormen), alleen de *snelheid*, waarmee deze voorbij komt is aan de buitenzijde groter dan aan de binnenzijde.

Maar al uitleggende, misschien bedoelen we inderdaad wel hetzelfde, maar zijn we het niet eens over hoe het te formuleren :-)

michel_

Berichtdoor michel_ » 22 Mar 2012, 23:23

Volgens mijn zitten jullie wel op 1 lijn: de frequentie van de pulsen zal niet veranderen door de diameter van de as/remtrommel, maar de intensiteit van de puls wel door de hogere snelheid waarmee de magneet langs komt.
LRCH Allroad commissie lid
Landrover 90 - 1985 & een Freelander II uit 2011

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 22 Mar 2012, 23:42

ja, maar dat haal ik niet uit lukes versie (en gelijke verhalen)
gone

Franc

Berichtdoor Franc » 22 Mar 2012, 23:52

TomVooges schrijft:
Ik heb ook een MS-50 in mijn RRC zitten, en die heeft het tot nu toe dus niet goed gedaan. We krijgen hem maar niet goed afgesteld. Hij doet het namelijk wel tot 35km/h maar niet erboven. Terwijl het dus eigenlijk andersom moet zijn. Wat we ook geprobeerd hebben met palletjes en doorknippen van draadjes.

Is er hier iemand met verstand ervan, die misschien eens zou willen kijken?

Tom,

Ben zelf ook een hele tijd bezig geweest met de mijne. Is een ander type met een mechanische bediening. Deze had de optie om zelfs tot 16.000 pulsen / km te gaan. Wellicht valt het aantal pulsen bij jou buiten het bereik. Waar haal je het signaal vandaan?

Groeten,
Franc.
Range Rover classic 3.5V8 '85 LPG Groen
Defender 90 '85 200TDI "Scotty"

wgoedhard

Berichtdoor wgoedhard » 23 Mar 2012, 09:06

Roger B. schrijft:
"snelheidssignaal was te labiel"?? ik neem aan dat je te zwak bedoelt? daar zijn dan weer pulsversterkers (API) voor te koop, een stukje elektronica dat een heel lichte belasting op je voertuigpulse is en dit signaal versterkt voor gebruik voor accessoires.

Je toerentalsignaal gebruiken zou kunnen, bij een handbak, met de beperking dat de resume-funktie niet werkt als je van versnelling gewisseld hebt, de CC gaat een snelheid rijden die bij het toerental hoort dat ie "resumed". Daarnaast zit je nog met het signaal, bij een 300tdi is het toerental een signaal van het w-contact van de dynamo, een wisselspanning, dat wordt door veel cc's niet goedverwerkt omdat die een blokspanning moeten hebben.

Te labiel in de zin van, geen constante aanvoer van gegevens (teller danst ook altijd een beetje wanneer ik rij).
We (de installateur en ik) kregen de CC maar niet goed afgesteld ondanks herhaalde pogingen.
Uiteindelijk uitgeweken naar een alternatieve bron, de twee magneten op de aandrijfas, en dat werkt perfect.

Vwb het toerentalsignaal: dat bedoelde ik ook in mijn post met geheugen-functie (lees maar terug)
Ik weet niet of de CC een blok- dan wel wisselspanning nodig heeft.
Maar volgens de installateur zou het mogelijk moeten zijn bij een Gold Cruise.

Nu terug kijkende had ik de CC misschien zelf ook wel kunnen installeren.
Hoewel, gasbediening zit nu op het gaspedaal vanwege een te zwaar lopende mechanische pomp.
En het perfect afstellen is zoals gezegd vakwerk: één tikje meer of minder gevoeligheid/reactiesnelheid en hij is ontregeld.
Dus ik laat het dan liever doen en gun een ander ook z'n werk.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 23 Mar 2012, 09:24

ah, oké als je kilometerteller ook niet rustig is dan zit er in de auto al iets niet 100%, zou de pulsgever op de bak kunnen zijn (aan de linkerkant net voor de handremtrommel) maar ook een doorgeschuurd kabeltje dat het signaal deels naar massa laat wegvloeien
gone

wgoedhard

Berichtdoor wgoedhard » 23 Mar 2012, 09:29

Klopt, de teller wijkt telkens een minimale hoeveelheid af, danst op 1 a 2 km/uur.
Maar dit doet ie al sinds ik 'm heb (60.000km terug) dus ik laat het zo (if it ain't broken, don't try to fix it...)
Wanneer het erger wordt lossen we het dan wel op.

Arthur 110

Berichtdoor Arthur 110 » 30 Jul 2012, 23:26

Afgelopen vakantie weer veel plezier gehad van mijn cruise control op de Franse peages. Heeft iemand hem uiteindelijk na alle theoretische verhandelingen nog daadwerkelijk ingebouwd?

Terug naar “Techniek”